Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-03, 13:28
  #1
Medlem
FelixSotizs avatar
Hej,

Har lite strul i kåken då jag har mitt kontor placerat på nedervåningen men så pass dåligt nätverk att Wifi har dålig signal på övervåningen. Flyttade upp routern på övervåningen och det funkar kanon uppe men ingen signal på nedervåningen.

Nu undrar jag ifall jag skulle kunna ha en router på varsitt våningsplan? Har 30mbit via telejacket. Bor i en sutterängar därav den dåliga signalen. Min nuvarande router är en helt ny från Telia.

Har behovet av Wifi på övervåningen men lina på nedervåningen.

Mvh
Citera
2016-08-03, 14:42
  #2
Medlem
Det går bra men då får du två olika nätverk som du ansluter dig till. Du kan också införskaffa dig en accesspunkt till den våning du inte behöver trådat nätverk.
Citera
2016-08-03, 14:52
  #3
Medlem
slush-puppies avatar
Stänger du av dhcp på den ena så kan du ha dem på samma nät och kunna röra dig fritt mellan dem.
Se också till att välja olika wifi-kanaler på dem så de inte stör varandra.

Har du ingen router liggandes som skräpar är det nog smartare att köpa en accesspunkt.
Citera
2016-08-03, 15:30
  #4
Medlem
FelixSotizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slush-puppie
Stänger du av dhcp på den ena så kan du ha dem på samma nät och kunna röra dig fritt mellan dem.
Se också till att välja olika wifi-kanaler på dem så de inte stör varandra.

Har du ingen router liggandes som skräpar är det nog smartare att köpa en accesspunkt.

Tack för hjälpen, men ponera att jag nu skulle flytta routern till nedervåningen igen. Eftersom signalen från routern är så svag, hittar den verkligen en accespunkt då?


Mvh
Citera
2016-08-03, 15:49
  #5
Medlem
Bongomans avatar
Dra en kabel och häng upp en accesspunkt i taket på den våning du vill ha bäst fart. Vill du inte dra en kabel sätter du två så de har kontakt med varandra och kopplar valfri till routern med kabel. De kommunicerar med varandra på 5 GHz i 300 Mbit/s och 2,4 GHz används för dina prylar.

http://www.tradlost.se/shop/UniFi-AP...I-UAP-ACL.html
Citera
2016-08-03, 15:58
  #6
Medlem
JagVanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelixSotiz
Hej,

Har lite strul i kåken då jag har mitt kontor placerat på nedervåningen men så pass dåligt nätverk att Wifi har dålig signal på övervåningen. Flyttade upp routern på övervåningen och det funkar kanon uppe men ingen signal på nedervåningen.

Nu undrar jag ifall jag skulle kunna ha en router på varsitt våningsplan? Har 30mbit via telejacket. Bor i en sutterängar därav den dåliga signalen. Min nuvarande router är en helt ny från Telia.

Har behovet av Wifi på övervåningen men lina på nedervåningen.

Mvh

Ifall det är router från Telia och om den heter technicolour så är det en av de buggigaste routrar på marknaden, ring i så fall Telia och be dem brygga den, sen skaffa en anna router som du kopplar på, byt sen dns och som de övriga förklarat koppla till en AP eller om du råkar ha andra routrar att använda som detta, den där som ser ut som brandvarnare ser ju lovande ut, skulle defenitivt skaffa sådana om jag hade större bostad!
Citera
2016-08-03, 16:25
  #7
Medlem
Megaforces avatar
Jag tror dock enklaste sättet att få det att fungera utan en massa kabeldragning är att skaffa två modem för elnätet och köra från routern till datorn den vägen och placera routern där den funkar bäst med wifi.

Modemen använder någon av fasledningarna eller jord som signalväg och brukar funka bra inom ett hus. Man slipper också degradering av wifi-hastigheten vilket annars kan uppstå om man använder en enklare brygga/router/accesspunkt som bryggar från ordinarie wifi till ett annat wifi på andra våningen.
Citera
2016-08-03, 18:50
  #8
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag tror dock enklaste sättet att få det att fungera utan en massa kabeldragning är att skaffa två modem för elnätet och köra från routern till datorn den vägen och placera routern där den funkar bäst med wifi.

Modemen använder någon av fasledningarna eller jord som signalväg och brukar funka bra inom ett hus. Man slipper också degradering av wifi-hastigheten vilket annars kan uppstå om man använder en enklare brygga/router/accesspunkt som bryggar från ordinarie wifi till ett annat wifi på andra våningen.

Har aldrig prövat själv men rekommenderat detta i olika situationer... alla har sagt att det fungerar ypperligt!

Men dom måste väl dela propp antar jag det är väl det enda problemet (vet inte ens om det är sant, men förmodar det). Och egentligen kanske inte är så stort problem (om det nu är så)...

Så plus ett på den!

Verkar funka emellan säkringar också (ja enkelt förklarat) men inte i alla fall som det verkar... eller ibland sämre och ibland inte alls... jaja... knepigt
__________________
Senast redigerad av 4yoonly 2016-08-03 kl. 18:54.
Citera
2016-08-03, 23:54
  #9
Medlem
Min syster hade en exakt likadan fråga om sitt Telia bredband innan sommaren. I och med att hon redan hade köpt två stycken bra routrar, så tog jag med mig två VLAN kapabla nätverksswitchar och anslöt den ena på bottenvåningen. Sedan så drog jag en nätverkskabel till övervåningen och anslöt den andra switchen.

I och med att man får två publika IP adresser av Telia, så konfigurerade jag switcharna med två stycken VLAN. På nedervåningen så konfigurerades en port i switchen som trunk och två av portarna för WAN, samt resten av portarna till LAN. På övervåningen så konfigurerades en port i switchen som trunk och en av portarna för WAN, samt resten av portarna till LAN.

Om man vill skippa switcharna, så går det bra att koppla ihop två routers på LAN sidan och stänga av tjänsten DHCP Server på den ena routern.
Citera
2016-08-04, 01:58
  #10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Har aldrig prövat själv men rekommenderat detta i olika situationer... alla har sagt att det fungerar ypperligt!

Men dom måste väl dela propp antar jag det är väl det enda problemet (vet inte ens om det är sant, men förmodar det). Och egentligen kanske inte är så stort problem (om det nu är så)...

Så plus ett på den!

Verkar funka emellan säkringar också (ja enkelt förklarat) men inte i alla fall som det verkar... eller ibland sämre och ibland inte alls... jaja... knepigt

Citat:
Den maximala räckvidden för homeplug-signal är cirka 300 meter. Signalen kan hoppa mellan olika grupper och faser, men det leder till försämrad prestanda (det är av den anledningen som det kan vara värt att testa flera olika eluttag). Signalen kan dock inte skickas mellan olika elnät. Det är exempelvis inte möjligt att dela internetuppkoppling med grannen i huset intill med hjälp av ett homeplug-system.

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell...rk-via-elnatet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback