Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-03, 02:35
  #1
Medlem
Tja, min dator som aldrig tidigare har crashat har just nu gjort det, kl 2 på natten såklart.

Vid bootup fick jag bluescreen och efter detta har min dator tagit ca 1 min för att starta upp, efter detta så blir skärmen svart och jag kan inte komma åt skrivbordet. Endast efter en yttligare minut eller två har datorn startat upp ordentligt. Vanligtvis så startar den på ca 15 sec

Jag har felsökt osv osv och försökt att låta datorn att reparera problemet själv, men det har inte vart till någon godo än.

Kan det vara så att jag behöver städa ur datorn så att fläktarna inte går trökt och får datorn att överskatta temperaturen och därmed sänker prestandan I datorn? SSD krånglar ju i vanligtvis inte, så kan det vara Windows 7 som krånglar?

Specs:
GPU: GTX970 Gigabyte
CPU I5 4690k
124gb ssd
Windows 7 Home Premium såklart
__________________
Senast redigerad av flobybo 2016-08-03 kl. 02:47.
2016-08-03, 02:55
  #2
Medlem
UnknownDebt2008s avatar
Är ingen expert på ämnet, och mitt svar kanske är jättedumt, men jag har för mig att man kan starta datorn utan hårddisk. Prova? Då lär du komma in i BIOS i alla fall. Alternativt koppla in en annan hårddisk och starta med den
2016-08-03, 03:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnknownDebt2008
Är ingen expert på ämnet, och mitt svar kanske är jättedumt, men jag har för mig att man kan starta datorn utan hårddisk. Prova? Då lär du komma in i BIOS i alla fall. Alternativt koppla in en annan hårddisk och starta med den

Jag kan orientera mig på datorn väl efter den har startat upp, men jag vill tro att det är något med operativsystemet på datorn, kanske bör jag installera om Windows 7?
2016-08-03, 03:07
  #4
Medlem
UnknownDebt2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flobybo
Jag kan orientera mig på datorn väl efter den har startat upp, men jag vill tro att det är något med operativsystemet på datorn, kanske bör jag installera om Windows 7?

Jaha, då förstår jag! Det låter som en bra idé. Återkom gärna med en uppdatering när du gjort det om det fungerade! Ifall man skulle hamna i en liknande situation själv.

EDIT: Får du bluescreen av att göra något speciellt eller sker det automatiskt efter en viss tid?
2016-08-03, 03:35
  #5
Medlem
Heinekishs avatar
Ladda ner Speccy och återkom gärna med temperaturer på CPU, GPU och SSD
2016-08-03, 06:12
  #6
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flobybo
Tja, min dator som aldrig tidigare har crashat har just nu gjort det, kl 2 på natten såklart.

Vid bootup fick jag bluescreen och efter detta har min dator tagit ca 1 min för att starta upp, efter detta så blir skärmen svart och jag kan inte komma åt skrivbordet. Endast efter en yttligare minut eller två har datorn startat upp ordentligt. Vanligtvis så startar den på ca 15 sec

Jag har felsökt osv osv och försökt att låta datorn att reparera problemet själv, men det har inte vart till någon godo än.

Kan det vara så att jag behöver städa ur datorn så att fläktarna inte går trökt och får datorn att överskatta temperaturen och därmed sänker prestandan I datorn? SSD krånglar ju i vanligtvis inte, så kan det vara Windows 7 som krånglar?

Specs:
GPU: GTX970 Gigabyte
CPU I5 4690k
124gb ssd
Windows 7 Home Premium såklart

Vad står det i Loggboken? Blås bort allt damm runt komponenterna/fläkthusen med ren tryckluft. Video hur man bäst utför detta finns på nätet.
2016-08-03, 09:10
  #7
Medlem
Troligen något i Windows som buggar och blivit korrupt. Även om man lyckas reparera Windows så är det bara en tillfälligt fix. Ofta kommer felen tillbaka efter tex nån månad.

Ta bort och installera om allt på Windows disken. Ta bort partitionerna också för att fixa fel där det INTE räckte att bara formatera och installera om.


Ha bara 1 disk kopplad medan Win DVD/USB installerar. Vänta helst tills du vet om felet är borta innan du kopplar andra diskar.

Ser Win DVD/USB en till disk så kan den lägga/använda något på andra disken som Windows behöver för att starta. Betyder att Windows kan vägra starta eller bugga trots att felet är på lagrings disken.


Du kan strunta i bios eftersom du fortfarande kommer in i Windows efter flera försök och troligen fortfarande ser alla diskar. Om man vill kan man koppla ur alla diskar och kolla hur lång tid det tar innan den stannar och klagar över att man kopplat ur Windows disken.

En annan disk kan man låna/köpa för att lite snabbt testa att installera om på. Vissa vill bara installera om lite i taget och fortsätta en annan dag. Andra vill testa lite snabbt att felet verkligen är i Windows.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2016-08-03 kl. 09:15.
2017-07-03, 14:38
  #8
Moderator
Protons avatar
Resterande diskussioner tas i (FB) *** Samlingstråden för oss med bluescreen / blåskärm ***.

Tråd låst/Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback