Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-02, 17:16
  #1
Avstängd
Kunde inte hitta någon vettig tråd om denna människas musik som jag upptäckte av en slump. Har lyssnat på Mountain songs and other stories, röst har hon onekligen. Att hon dessutom är en jäkel på jojk förvånar egentligen inte då hon uppenbart har en musikalisk begåvning.

Hip-hop/rap är inte första valet i mina spellistor, men jag är såklart så pass vidsynt att jag ändå kan höra om någon har talang... Och visst fan behärskar Maxida även denna genre... Vilket verkligen fascinerar...

Menar, lyssna på låten "Home frome the forest" och jämför med "#15" och sedan "Backa"... Grymt presterat från en och samma artist.

Vad tycker ni andra? Vad tror ni om hennes framtid? Är det smart av henne att blanda så otroligt olika genrer? Personligen är jag jävligt kluven men imponerad.
Citera
2016-08-02, 17:47
  #2
Medlem
Forever Winters avatar
Nja, nu tillhör Maxida gruppen kvinnor som tar plats och har åsikter vilket aldrig faller väl ut bland män i Sverige. Hon hade helt klart tjänat på att vara timid och blidkat männen genom att försöka vara vacker. Du vet, typ Jennifer Lopez eller liknande.

Nu när hon har valt den självständiga vägen så är hennes öde avgjort. Trist!
Citera
2016-08-02, 17:53
  #3
Medlem
Hiphop och rapp är en politisk stil som för länge sedan passerat sitt bästföredatum.
Konstigt att satsa på det då det går att hålla på med annan musik som inte förargar och förolämpar folk.
Citera
2016-08-02, 18:34
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Nja, nu tillhör Maxida gruppen kvinnor som tar plats och har åsikter vilket aldrig faller väl ut bland män i Sverige. Hon hade helt klart tjänat på att vara timid och blidkat männen genom att försöka vara vacker. Du vet, typ Jennifer Lopez eller liknande.

Nu när hon har valt den självständiga vägen så är hennes öde avgjort. Trist!

Tror tyvärr att du har en poäng och det är som du säger trist, för bara en idiot kan väl förneka talangen?
Citera
2016-08-02, 18:49
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Hiphop och rapp är en politisk stil som för länge sedan passerat sitt bästföredatum.
Konstigt att satsa på det då det går att hålla på med annan musik som inte förargar och förolämpar folk.

Tycker mig se svensk hiphop/rap på uppkommande och även om Mange Schmidt möjligtvis passerat bäst före datumet visar ju han att det politiska budskapet även kan vara höger.

Musik är ofta provocerande och somliga förargas, se bara på the Beatles... Likväl är det få som kan förneka att de producerade jäkligt bra musik.

Jag vet inte vad Maxida satsar på, men jag ser att hon har en galen talang inom samtliga genrer hon pysslar med. Känns skumt att man inte hört talas om henne förräns nu när man snubblade över henne av en slump. Hur man än vrider på det håller hon toppklass...

First aid kit, Linda Pira, Sofia Jannok osv om man enbart jämför kvinnliga artister... Att Maxida håller minst samma klass, om inte bättre, som samtliga tre nämnda gör det förvånande att hon inte syns och hörs mer.

Visst hon har varit med på olika galor och annat... Men Maxida är knappast någon man känner till som gemen svensk trots talang. Ser vi bara till hip-hopen... Vad är Silvana Iman jämfört med Maxida? Enligt mitt tycke är Maxidas texter betydligt mer relevanta än Silvanas som mest går ut på fantasier... Inget ont om Silvana, fattar bara inte varför Maxida inte lyckats bättre.

Hoppas ni fattar vad jag menar...
Citera
2016-08-02, 22:04
  #6
Medlem
Maxida äger!
Jag har lyssnat på hennes låtar hela våren! Jag tycker som TS, vilken röst! Mountain låtarna är vackra! Backa bak är frän och intelligent!
Kraften hon förmedlar i Backa bak!!! Wow!
Citera
2016-08-03, 21:34
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av polar79
Kraften hon förmedlar i Backa bak!!! Wow!

Hiphop är som sagt inte min genre, men apropå kraft och relevans regerar hon. Mår illa av att höra Silvana Imam rappa om hur hon tvättar kläder i champagne, åker till Grand Canaria som lyx osv... Eller Linda Pira som knäpper sina fingrar... Är orättvis i min jämförelse då jag inte hört många av deras andra låtar, men Maxida levererar åtminstone trovärdighet...

Sen måste jag säga att jag just kom på mig själ med hur förbannat patetiskt det är att jag bara jämför med kvinnliga artister. Maxida tål självklart att jämföras även med manliga artister, då hon de facto helt enkelt är grym på det hon gör...

Som gammal Oi!:are och Skinhead älskar jag musik och Maxida äger definitivt... Varför har inte hennes musik diskuterats tidigare? Mer än som parentes i olika debatter kring rasism och annat dylikt skit....
Citera
2016-09-22, 13:22
  #8
Medlem
God gud ...
Same-wannaben som ser ut som en blandning av en arab och något annat släpper en skiva i morgon.
Maken till patetisk människa får man leta efter, spana in hennes wiki....
"Uppvuxen i Jokkmokk ..." ren lögn. Född och uppvuxen i Stockholm. Endast bort ett kortare tag i Jokkmokk.
Men å andra sidan, en kåt media-hora inser väl att det är mer gångbart att säga att hon är uppvuxen i Jokkmokk.
Anväder ordet "fett" i var och varannan mening, en dialekt som inte ens är lite norrländsk.
Nåja, nu får skrev-klösaren lite tid i rampljuset igen ...
Citera
2016-09-22, 13:50
  #9
Medlem
Godhetsknarkarens avatar
Hon är väl syster till den här Mimi Märak som vart "överfallen" av sju reinkarnerade 90-talsnazister år 2014. "Same" född i stockholm, vilket väl i vår postmoderna tid säkert innebär identifierar sig som same.

Jobbar säkert snart på SVT. Har nog varit med i Edit.se på ett eller annat (V)änster.
Citera
2016-09-22, 14:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godhetsknarkaren
Hon är väl syster till den här Mimi Märak som vart "överfallen" av sju reinkarnerade 90-talsnazister år 2014. "Same" född i stockholm, vilket väl i vår postmoderna tid säkert innebär identifierar sig som same.

Jobbar säkert snart på SVT. Har nog varit med i Edit.se på ett eller annat (V)änster.

Jo de är syskon, fick ju till och med ett eget program i SVT, "Sapmi sisters"...
Det går ju att läsa mer om syrrans löngner och hor tydligen någon knark-dom släpandes efter sig.

Många satt nog med skämskudden under Sapmi sisters programmen.
Trist att medie-horor får sn uppmärksamhet som gör att många tycker ännu sämre om lapparna än tidigare
Citera
2016-09-22, 14:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godhetsknarkaren
Hon är väl syster till den här Mimi Märak som vart "överfallen" av sju reinkarnerade 90-talsnazister år 2014.
...

(FB) Samisk Bloggare överfallen av 7 Nazister i Sthlm 14-01-25
Citera
2017-11-16, 03:55
  #12
Medlem
Celerons avatar
Hon använder väl sitt "ursprungsbefolknings-påbrå" till att sticka ut på rapscenen. Man undrar osökt hur mycket hon framhävde sitt ursprung och därtill påstod sig vara någon slags "aktivist" i same-frågor innan "rap-karriären". Att hennes ursprung idag gör att hon även faller in i en slags "officiell svensk fastslagen offer-kategori" gör det bara lättare för henne hävda att det är henne det är synd om. Använder ytterst beräknande och skickligt medierna till sin fördel. Går gärna direkt ut i medier om hur dåligt hon påstår sig må när hon själv får mothugg av samma kaliber som hon själv brukar vräka ur sig.

Medverkan i Jills Veranda är inget undantag. Hon till råga på allt "bröt ihop" när hon såg att någon tydligen sålde hakkors i ett stånd där programmet utspelar sig. En "ihopbrytning" som sedan, av någon hittills okänd anledning, verkar ha blivit bortklippt ur programmet. Men detta ger henne samtidigt medieutrymme och en chans att också få orera om hur hon "egentligen skulle gjort" när hon såg försäljningen av hakkorsen.. Mer eller mindre överfallit försäljerskan, förstört varorna, och sist men inte minst viktigt i hennes taktik, "Ringt en journalist".

Och vad värre är. Folk tycks gå på detta så de sitter och gråter när de tittar på henne. Alltför många tycks "svälja henne med hull och hår".
__________________
Senast redigerad av Celeron 2017-11-16 kl. 04:00.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback