Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-02, 16:23
  #1
Medlem
jannesvansloss avatar
Hej,


Skulle använda min stationära PC idag, startade den som vanligt men varken musen, tangentbordet eller skärmen gav utslag, dvs startade.

Sladdarna sitter i ordentligt. Skärmen fungerar, för om man sätter på och stänger av den så kommer "No signal detected". Har dessvärre ingen annan skärm/dator att felsöka på.

Har inte använt datorn på säkert en månad. Det är som om alla ingångar är helt döda. Har även testat att stoppa in musen i andra ingångar.

Tips?

Datorn är 6 år, kanske värt att tillägga.
Citera
2016-08-02, 16:42
  #2
Medlem
x12s avatar
Möjligtvis nätagget som gett sig. Kan vara annat också.
Snurrar hårddisk/fläktar igång?
Citera
2016-08-02, 16:48
  #3
Medlem
Tripportreats avatar
När blixten slog ner i min gamla burk förra året så dog samtliga in- och utgångar förutom vga-utgången. Har ni haft åskväder på sistone?
Citera
2016-08-02, 16:57
  #4
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Möjligtvis nätagget som gett sig. Kan vara annat också.
Snurrar hårddisk/fläktar igång?

4/5 fläktar snurrar upptäckte jag nu.

Den som inte snurrar sitter på baksidan av datorn nästan högst upp. Vet dock inte om den ska snurra eller om den sätter igång om det blir för varmt?


Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
När blixten slog ner i min gamla burk förra året så dog samtliga in- och utgångar förutom vga-utgången. Har ni haft åskväder på sistone?

Datorn har aldrig varit inkopplad i el-utag när jag inte använt den, så nej, åskan kan det icke vara.
Citera
2016-08-02, 16:59
  #5
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannesvanslos
4/5 fläktar snurrar upptäckte jag nu.

Den som inte snurrar sitter på baksidan av datorn nästan högst upp. Vet dock inte om den ska snurra eller om den sätter igång om det blir för varmt?

Gissar på att nätdelen är paj!
Citera
2016-08-02, 18:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jannesvanslos
4/5 fläktar snurrar upptäckte jag nu.

Den som inte snurrar sitter på baksidan av datorn nästan högst upp. Vet dock inte om den ska snurra eller om den sätter igång om det blir för varmt?




Datorn har aldrig varit inkopplad i el-utag när jag inte använt den, så nej, åskan kan det icke vara.
Kör du internet trådlöst?

Åskan kan komma nå datorn vila ALLA kablar som går från väggen till datorn (Nätverks kabeln från modemet, Tv kabeln, Telefon kabeln osv). Finns flera fall där modemet fortfarande funkade trots att åska tog den vägen till den nu trasiga datorn.


Koppla ur ALLT som inte behövs för att få bild.

Skadade chassi fläktar, fläktkontroller, tangentbord, mus, USB kablar, USB prylar, kablar till diskar/DVD mm och porten sånt kopplat till är ökända för att kunna orsaka start fel, död dator, ingen bild, frysningar mm tills de kopplas ur.

Edit:
Färre delar/kablar kopplade gör det också lättare att hitta fel.

Nollställ bios (CMOS).
Antingen som det strå i moderkorts manualen eller ta ut batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte dra ur strömkabeln och att ta det lugnt så datorn hinner bli nollställd.

Är felet kvar tar du bort grafikkortet och nollställer bios IGEN. Sätt sen tillbaka den och se om du får bild via den.

Har du redan testat att nollställa så gör du det IGEN EFTER att du tagit bort allt onödigt.


Om skärmen kan kopplas till moderkortet testar du det MEN ta bort grafikkortet. Annars får du ingen bild via moderkortet. Kan gå att ändra i bios EFTER att du fixat datorn.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2016-08-02 kl. 18:20.
Citera
2016-08-02, 18:26
  #7
Medlem
om datorn är 6 år gammal så är det nog tid att byta moderkorts batteriet oxså

Med vänlig hälsning
t
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback