Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-02, 13:16
  #1
Medlem
john-henry-edens avatar
Min situation är sådan att jag tidigare haft M-visum på både mitt nuvarande och mitt gamla pass, men då har jag gått genom bakdörren. Jag gav avgiften till någon, hen skickade mitt pass till Los Angeles, och då fick jag mitt visum ordnad där. Sen skickades passet tillbaka till fastlandet och då var det färdigt.

Men i år så har avgifterna blivit svindyrt. Jag funderar på om jag ska skaffa en invitation letter från en myndighet i Kina istället och ansöka i Sverige.

Jag hade då hoppats på att ansöka för 1 år med 90-dagars vistelse. Hur ser mina chanser ut att få det beviljat i Sverige?
Citera
2016-08-03, 08:34
  #2
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john-henry-eden
Min situation är sådan att jag tidigare haft M-visum på både mitt nuvarande och mitt gamla pass, men då har jag gått genom bakdörren. Jag gav avgiften till någon, hen skickade mitt pass till Los Angeles, och då fick jag mitt visum ordnad där. Sen skickades passet tillbaka till fastlandet och då var det färdigt.

Men i år så har avgifterna blivit svindyrt. Jag funderar på om jag ska skaffa en invitation letter från en myndighet i Kina istället och ansöka i Sverige.

Jag hade då hoppats på att ansöka för 1 år med 90-dagars vistelse. Hur ser mina chanser ut att få det beviljat i Sverige?

Vad kostar det nu då?

I Sverige lär du inte kunna få 1års M-visum. Det är jag ganska säker på. Väldigt svårt i alla fall.

Att du kan få det via en agency som skickar det till Los Angeles beror ju på att de har någon typ av kontakt och kör en scheme där flera agencyn och de på ambassaden drar in bra med pengar via dessa typer av visum. Egentligen så är det inte tillåtet att skicka sitt visum utanför landet för visum i Kina. Men detta är väl ett kryphål som fungerar just nu. Det fungerar i alla fall inte att göra så genom den svenska ambassaden. För då måste man flyga tillbaka till Sverige.
Citera
2016-08-23, 07:15
  #3
Medlem
Även om du har ett invitation letter där de skriver att du behöver 1 års visum multiple entry med 90 dagars stay är det ej säkert du får det.

Dock så har folk jag känner sökt och de har inte fått avslag men de har fått 6 månadersvisa istället (som man nästan alltid kan få)

Värt att notera är ju också att har du 90 dagars stay på ditt 6 månadersvisa kan du resa in sista dagen visat är giltigt och stanna ytterligare 90 dagar. Alltså kan du stanna 9 månader totalt.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2748046

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback