Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-08-01, 22:49
  #25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicken89
Fungerar utan problem än så länge, tidigare har jag fått olika resultat varje gång jag startar den men nu startar den bra varje gång.

Att du satte minnena på 1 + 3 borde bara göra att dual channel inte fungerar och du förlorar lite kapacitet. Det var nog själva bytet som gjorde det. Dålig kontakt i hållaren kanske blev bättre efter några i och urtagningar.
Citera
2016-08-03, 03:54
  #26
Medlem
Olegskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicken89
Fungerar utan problem än så länge, tidigare har jag fått olika resultat varje gång jag startar den men nu startar den bra varje gång.

Har din dator fläktar på framsidan av chassit?
Citera
2016-08-03, 10:18
  #27
Medlem
annanmedlems avatar
http://static.highspeedbackbone.net/...4A78T-E_v2.pdf

Enligt manualen skall två minnen för dual-channel sitta i DIMM_A1 och DIMM_B1 eller i DIMM_A2 och DIMM_B2. D.v.s. bredvid varandra istället för separerade om det nu är det 1 och 3 respektive 2 och 4 hade betytt och inte några siffror på moderkortet.

Skulle det inte vara så minnena sitter men att det fungerar nu kanske minnena trots allt inte satt i riktigt bra eller så kanske något är lite glappt eller skadat/dåligt men fungerar på platserna de sitter i nu?
Citera
2016-08-03, 14:56
  #28
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
http://static.highspeedbackbone.net/...4A78T-E_v2.pdf

Enligt manualen skall två minnen för dual-channel sitta i DIMM_A1 och DIMM_B1 eller i DIMM_A2 och DIMM_B2. D.v.s. bredvid varandra istället för separerade om det nu är det 1 och 3 respektive 2 och 4 hade betytt och inte några siffror på moderkortet.

Skulle det inte vara så minnena sitter men att det fungerar nu kanske minnena trots allt inte satt i riktigt bra eller så kanske något är lite glappt eller skadat/dåligt men fungerar på platserna de sitter i nu?

Manualen verkar konstig.

Bilden på moderkortet visar att A1 och B1 sitter bredvid varandra. Det är lite ovanligt men det förekommer. På bilderna längre ner är det olika ordning beroende på om man har 2 eller 4 minnen. Det ska väl inte ändra på numreringen.

I texten efter tabellerna står att om det är 2 minnen så ska de sitta på de oranga kontakterna.

Sen skrev jag lite fel i mitt förra inlägg. Jag ändrar till:
Har man 2 minnen och de inte sitter där de ska så fungerar inte dual channel och man förlorar lite kapacitet.

Men var de ska sitta är lite oklart enligt en av bilderna i manualen.
Citera
2016-08-03, 19:55
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olegski
Har din dator fläktar på framsidan av chassit?
Ja jag monterade 2 st fläktar på framsidan.

Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
http://static.highspeedbackbone.net/...4A78T-E_v2.pdf

Enligt manualen skall två minnen för dual-channel sitta i DIMM_A1 och DIMM_B1 eller i DIMM_A2 och DIMM_B2. D.v.s. bredvid varandra istället för separerade om det nu är det 1 och 3 respektive 2 och 4 hade betytt och inte några siffror på moderkortet.

Skulle det inte vara så minnena sitter men att det fungerar nu kanske minnena trots allt inte satt i riktigt bra eller så kanske något är lite glappt eller skadat/dåligt men fungerar på platserna de sitter i nu?

Ser lite konstigt ut faktiskt, enligt manualen är A1 + B1 samt A2+B2 brevid varandra, men på själva moderkortet så är "A1 + B1" färgade röda medans "A2 + B2" är färgade svarta, vilket jag antog menade att de skulle sättas i 1+2 eftersom färgerna matchade. Det konstigaste dock är väl att datorn fungerar felfritt sedan jag satt minnen 1+3 och ifall jag byter tillbaka till 1+2 så fungerar den inte längre.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Manualen verkar konstig.

Bilden på moderkortet visar att A1 och B1 sitter bredvid varandra. Det är lite ovanligt men det förekommer. På bilderna längre ner är det olika ordning beroende på om man har 2 eller 4 minnen. Det ska väl inte ändra på numreringen.

I texten efter tabellerna står att om det är 2 minnen så ska de sitta på de oranga kontakterna.

Sen skrev jag lite fel i mitt förra inlägg. Jag ändrar till:
Har man 2 minnen och de inte sitter där de ska så fungerar inte dual channel och man förlorar lite kapacitet.

Men var de ska sitta är lite oklart enligt en av bilderna i manualen.
Enligt system spec så har jag även 8GB ram installerat nu, så 1+3 verkar ju vara rätt ändå? Iallafall verkar alla praktiska bevis peka mot det.
Citera
2016-08-03, 22:45
  #30
Medlem
Olegskis avatar
[quote=nicken89|58056040]Ja jag monterade 2 st fläktar på framsidan.

Då ska du vända CPU kylarens fläkt så den är mot framsidan, blir bättre luftflöde då.
Citera
2016-08-03, 23:13
  #31
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olegski
vända CPU kylarens fläkt så den är mot framsidan, blir bättre
Luftlödet går normalt sett från lägre delen av fronten (intag) och mot bakre övre delen av chassiet(utblås). Processorfläkten ska normalt sett aldrig riktas framåt i chassiet. Idealiskt sett ska den vändas så den hjälper bakre/övre chassifläkten.

Nu har iofs detta knappast nåt med TS specifika problem att göra, men narra honom inte att försämra datorn ytterligare.

Hoppas jag inte missförstog nåt nu.. I bästa fall är det bara det.
__________________
Senast redigerad av x12 2016-08-03 kl. 23:15.
Citera
2016-08-04, 01:34
  #32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicken89

Enligt system spec så har jag även 8GB ram installerat nu, så 1+3 verkar ju vara rätt ändå? Iallafall verkar alla praktiska bevis peka mot det.


Mängden blir nog rätt men du bör nog kolla i BIOS om minnena är satta till dual eller single channel. I dual channel så jobbar de två bankerna liksom i skift. När den ena jobbar vilar den andra.
Citera
2016-08-18, 18:38
  #33
Medlem
Lägger in uppdateringen här då som var efterfrågad.

Datorn fungerar fortfarande utan problem. Så det verkar helt enkelt som att ram minnena spökade eller att en sladd glappade.

Tack igen allihopa
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback