Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-01, 15:03
  #1
Medlem
Hej!
För några dagar sedan surfade jag hur bra som helst på min specialbyggda PC som knappt är två år gammal tills den plötsligt stängs av och en bit av rök kom ut ur burken. Jag trodde det var nätagget eller moderkortet så jag lämnade in nätagget till affären jag fick det ifrån, de försökte använda den på två datorer och tydligen fungerade den. Lämnade in hela PCn och de sa att det var grafikkortet, så min gamla Radeon R9 290X ersattes med ett GeForce GTX 1060 för att de inte sålde mitt gamla grafikkort längre.
Jag fick tillbaka den, satte in nya kortet, allt var bra, tänkte att jag skulle uppgradera till Win 10 innan erbjudandet tog slut. Jag hade lämnat datorn igång och öppnade en webbläsare, gick AFK och kom tillbaka och ingenting kördes längre men jag tänkte att det var bara en normalt system-omstart efter alla uppdateringar (men uppenbarligen hade kraschat då). Efter det så har den nu stängt av sig och startat om 3-4 gånger på mindre än en vecka. Senaste gången var idag då datorn hade varit på i 30 min, surfade bara på ett par sidor men inga spel var uppe.

Först trodde jag det var på grund av överhettning eftersom den var ganska varm efter första händelsen, men de senaste två-tre gångerna har varit med en 65'C som max-temp på grafikkortet(om jag kört något spel medans). GPU är 35'C när den är idle. Jag misstänker att det kan vara nätaggregatet men jag känner ganska vilse just nu, så någon hjälp uppskattas!

Specs:
Corsair CX750M
Nvidia GeForce GTX 1060
Maximus VII Gene
Intel Core i7-4790K
16 GB RAM
Citera
2016-08-01, 15:48
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris-na
plötsligt stängs av och en bit av rök kom ut ur burken.
Det är ovanligt att grafikkorten går upp i rök, oftast är det nåt som övertalar dem om att göra så. Nätagget är en möjlig bov, men kan också vara om datorn/monitorn är anslutna till ojordade uttag.

Corsairs billiga nätagg har fått ordentligt med kritik på sistone, just för bristande kvalitet. Fullt möjligt att nätagget är orsaken. Det behöver inte alltid vara så att det bara säger puff och adjö, de kan kan börja leverera så skakig utspänning att datorn slår ifrån av den anledningen. Ganska sällsynt, men kan förekomma att de knäcker komponenter i datorn.

Din dator förbrukar nånstans kring 220-270w max med ett 1060, så nätagget behöver inte vara 750w längre. Det finns riktigt bra nätagg på 550w och även det är alltså långt mer än du behöver.

Då grafikkortet är bytt, särskilt vid byte sinsemellan amd/nvidia, håll koll på att gamla drivrutiner verkligen är fullständigt borttagna. Gör gärna en grundlig ominstall av hela operativet för att utesluta sådana fel.
Citera
2016-08-03, 20:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Det är ovanligt att grafikkorten går upp i rök, oftast är det nåt som övertalar dem om att göra så. Nätagget är en möjlig bov, men kan också vara om datorn/monitorn är anslutna till ojordade uttag.

Corsairs billiga nätagg har fått ordentligt med kritik på sistone, just för bristande kvalitet. Fullt möjligt att nätagget är orsaken. Det behöver inte alltid vara så att det bara säger puff och adjö, de kan kan börja leverera så skakig utspänning att datorn slår ifrån av den anledningen. Ganska sällsynt, men kan förekomma att de knäcker komponenter i datorn.

Din dator förbrukar nånstans kring 220-270w max med ett 1060, så nätagget behöver inte vara 750w längre. Det finns riktigt bra nätagg på 550w och även det är alltså långt mer än du behöver.

Då grafikkortet är bytt, särskilt vid byte sinsemellan amd/nvidia, håll koll på att gamla drivrutiner verkligen är fullständigt borttagna. Gör gärna en grundlig ominstall av hela operativet för att utesluta sådana fel.

Tack för ett snabbt svar! Jag bytte plats på kablarna i nätagget efter en väns rekommendation då den kunde ha smällt just det slottet på nätaggregatet och den har inte kraschat efter två stresstest(förut kunde jag tvinga den att krascha genom stresstest).. Har ett annat nätaggregat jag kan testa annars men jag blir lite osäker på att ha kvar denna då om felet var att förra platsen gav skakig ström och det nu finns en annan kabel där(då den inte fick plats någon annanstans).
Citera
2016-08-04, 18:53
  #4
Medlem
Försökte byta till ett annat nätaggregat just idag efter att den stängde av sig och startade om tidigare idag. Gick väl en timme och den gjorde det igen med det nya, så nu har jag ingen aning om vad det kan vara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback