Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-01, 14:35
  #1
Medlem
Jag har förstått att detta är en självutnämnd / oäkta riddarordern, vars syfte verkar vara att pumpa in pengar i "kungahuset av Aragonien, Sicilien och Mallorca" genom en absurt hög nyantagning av riddare / damer, ca 30 gånger fler än andra utländska ordnar i Sverige.

Det går inte att undgå att plocka upp ett och annat skvaller om "MOC", eftersom de inte har riktigt koll...

- I början av 00-talet fick man av hovförvaltningen hyra Riddarholmskyrkan för mässa (och enbart mässa, ingen investitur, i linje med ceremonimästaren m.m. Fredrik Löwenhielms direktiv). MOC lade dock in en investitur i mitten av mässan. Det ledde att MOC portades från Riddarholmskyrkan och i stället är man i Tyska kyrkan sedan dess.

- De har stämt Kungl. Maj:ts Orden för att de inte gav MOC bärandetillstånd till uniform. Men det som de missat är att i princip ska inga fd regerande kungahus ordrar ha bärandetillstånd till uniform eftersom det är den nu aktiva statsbildningen som ska ha det, i det här fallet Spanien/Italien.

- En medlem smög in på Nobelfesten för några år sedan iförd frack med bl.a. MOC och åkte fast, blev utslängd, artiklar i Expressen och Aftonbladet. Fullständigt ovärdigt en äkta riddare och en äkta riddarorden.

- Det ryktas att "Stiftelsen MOC Hjälpverksamhet" inte är en äkta stiftelse, men det har jag inte kunnat kolla upp.

- De har trollat Katolska kyrkan i Sveriges fn andreman generalvikarien René Pascal Lung att vara prior och man donerar en hel del pengar till Katolska kyrkan. Det gör att många katoliker tror att orden är godkänd av Katolska kyrkan. Tyvärr! Stockholms katolska stift agerar stick i stäv med andra stift och med Rom!

- Man har lockat med ett antal fina namn som dragplåster - Anders Björk, Mikael Odenberg, Dick Harrison, Mats Hellström... Men fortfarande vill ingen annan äkta riddarorden ha kontakt med dem.

- Osv

Någon som vet något mer?
Citera
2017-02-18, 15:45
  #2
Medlem
När det gäller MOC och hur deras "damer" och "riddare" beter sig, så finns det alltid nya saker att berätta. Men allt lämpar sig inte för FB.

Det är inte ovanligt att man har en liiite hög svansföring och stoltserar med sitt köpta kors, men förstår inte ridderskapets idé och kärna. Det är tydligt att det är ytan som är det viktiga, inte innehållet.

Det är inte förvånande att så många ur MOC är med på Österrikiska föreningens "Balnatt i Wien".

Hoppas bara att de som kan lämnar och går över till erkända husordnar, det finns ju ett antal i Sverige som är gott renommé.
__________________
Senast redigerad av Storkors1 2017-02-18 kl. 15:52.
Citera
2017-03-15, 20:31
  #3
Medlem
Eftersom som MOC är så korkade att man processar mot Kungl. Maj:ts Orden för att man inte fick bärandetillstånd, så har jag hört att hovet undviker att bjuda in kända riddare och damer av MOC till sina begivenheter, annat än av nöd och protokoll. Högst förståeligt.

Och det skulle förvåna mig mycket om någon riddare eller dam av MOC får någon av H.M. Konungens medaljer eller Illis Quorum. Svenska ledningen av MOC har fulat ut sig för mycket vilket lägger käppar i hjulen för de enskilda medlemmarna.

Det har hamnat ett par figurer i Svenska ordensföreningens styrelse som är medlemmar av MOC. Eftersom Svenska ordenssföreningen är tänkt att understödja Kungl. Maj:ts Orden, så har man genom invalet byggt in en konflikt som jag tror gör ett samarbete svårt. Till det, så hör jag rykten om att dessa herrar försöker använda SOF som språngbräda för att stärka MOC. Om det är sant, så har man inte förstått någonting alls av situationen och sitt mandat. Jag hoppas att dessa två herrar i så fall inte får förnyat förtroende från årsmötet.
__________________
Senast redigerad av matslarsson60 2017-03-15 kl. 20:34.
Citera
2017-03-21, 10:37
  #4
Medlem
De har inte sina investiturer i Tyska kyrkan längre, utan någon annanstans.
Citera
2017-05-08, 09:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matslarsson60
Eftersom som MOC är så korkade att man processar mot Kungl. Maj:ts Orden för att man inte fick bärandetillstånd, så har jag hört att hovet undviker att bjuda in kända riddare och damer av MOC till sina begivenheter, annat än av nöd och protokoll. Högst förståeligt.

Och det skulle förvåna mig mycket om någon riddare eller dam av MOC får någon av H.M. Konungens medaljer eller Illis Quorum. Svenska ledningen av MOC har fulat ut sig för mycket vilket lägger käppar i hjulen för de enskilda medlemmarna.

Det har hamnat ett par figurer i Svenska ordensföreningens styrelse som är medlemmar av MOC. Eftersom Svenska ordenssföreningen är tänkt att understödja Kungl. Maj:ts Orden, så har man genom invalet byggt in en konflikt som jag tror gör ett samarbete svårt. Till det, så hör jag rykten om att dessa herrar försöker använda SOF som språngbräda för att stärka MOC. Om det är sant, så har man inte förstått någonting alls av situationen och sitt mandat. Jag hoppas att dessa två herrar i så fall inte får förnyat förtroende från årsmötet.


Vi i styrelsen har varit VÄLDIGT TYDLIG till dessa personer om vad som gäller i föreningen. Föreningen vill verkligen inte bli inblandad i någon oäkta orden som MOC eller någon annan orden som påstår sig vara äkta.
Citera
2018-11-20, 15:26
  #6
Medlem
jonar242 skriver om relationen med denna riddarorden på sin blogg: https://jonar242.wordpress.com/2018/...g-och-ryktena/ Tydligen har MOC gått så långt att de velat få honom sparkad från sitt jobb för det han skrivit om dem. Riktigt illa!

Sedan tycker jag att bloggaren ägnar sig åt rena hårklyverier när han avfärdar MOC som "illegitim" men försvarar sin egen Mikaels av Vingens orden. Det försvarar dock inte MOCs gangstermetoder.

Och vilka är de egentligen?? Framgår inte av hemsidan vilka som sitter i deras ledning.
Citera
2018-11-22, 00:43
  #7
Medlem
Verkligen illa.

Som jag läser det, så är hans point att understryka hur viktigt ett äkta, erkänt, kungahus är för att andra riddarordnar och andra furstehus mm ska se det som en riddarorden.
En fin legendarisk historia från medeltiden spelar ingen roll, det har både MOC och Vingen.
Citera
2018-11-26, 17:00
  #8
Medlem
Anders Jarlskog är storprioratets ledare: http://www.fulltoftaslott.se/wp-cont...rs-400x400.jpg samt http://www.sanildefonso.org.mx/expos...alkman/F8.html


Lite historik om svenska prioratet finns här: http://mocsankterik.se/historia/
__________________
Senast redigerad av Storkors1 2018-11-26 kl. 17:07.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback