Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-01, 11:56
  #1
Medlem
orvarens avatar
Att gränsen för licensfritt luftgevär/pistol ligger på 10J anslagsenergi (finns tabeller att räkna om hastigheten/kulvikt osv) vet väl de flesta?
http://www.robsoft.nu/omvandlare_se/...i.asp?MainID=5

Allt över kräver licens.

Vad krävs för att få licens?

Måste man t.ex ha jägarexamen?
(Vad annat krav om inte?)

Skulle ju kunna vara kul att ha licens och se vad man kan få upp bössan i,just nu finns ingen anledning att trimma en gammal fjäder-pang (FWB-150 från -67),men man kan ju bli sugen på att "pilla" ibland...
Citera
2016-08-02, 17:44
  #2
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Att gränsen för licensfritt luftgevär/pistol ligger på 10J anslagsenergi (finns tabeller att räkna om hastigheten/kulvikt osv) vet väl de flesta?
http://www.robsoft.nu/omvandlare_se/...i.asp?MainID=5

Allt över kräver licens.

Vad krävs för att få licens?

Måste man t.ex ha jägarexamen?
(Vad annat krav om inte?)

Skulle ju kunna vara kul att ha licens och se vad man kan få upp bössan i,just nu finns ingen anledning att trimma en gammal fjäder-pang (FWB-150 från -67),men man kan ju bli sugen på att "pilla" ibland...


Har du någon typ av vapenlicens i nuläget, för jakt eller målskytte?

Om inte så lär du aldrig få en licens på dom premisserna du beskriver

Citat:
Skulle ju kunna vara kul att ha licens och se vad man kan få upp bössan i

Det är ingen motivering som imponerar på handläggaren, mitt råd, fortsätt som innan och lek med ditt gamla luftgevär så sparas handläggarnas tid och din egen tid.
Citera
2016-08-02, 21:36
  #3
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Att gränsen för licensfritt luftgevär/pistol ligger på 10J anslagsenergi (finns tabeller att räkna om hastigheten/kulvikt osv) vet väl de flesta?
http://www.robsoft.nu/omvandlare_se/...i.asp?MainID=5

Allt över kräver licens.

Vad krävs för att få licens?

Måste man t.ex ha jägarexamen?
(Vad annat krav om inte?)

Skulle ju kunna vara kul att ha licens och se vad man kan få upp bössan i,just nu finns ingen anledning att trimma en gammal fjäder-pang (FWB-150 från -67),men man kan ju bli sugen på att "pilla" ibland...
Det är samma regler som gäller för all vapeninnhav.

1. Målskjutning
2. Jakt
3. Självskydd
4. Samlare

I ditt fall torde 1 och 2 komma på fråga. För innehav baserat på endast målskjutning så krävs vanligen klubbintyg. För målskjutning och jakt krävs jägarexamen.

Har själv en kamrat som haft licens på ett kraftigt luftgevär, minns dock ej om det var målskjutning eller jägarexamen som låg till grund för innehavet. Licensgivningen är eller var generös kring luftvapen då polisens handläggare sällan får in sådana ansökningar och luftvapen i deras värld ses som helt ofarliga, det är inte orimligt att tänka sig att man skulle kunna få innehav för målskjutning utan klubbintyg, dvs att man skulle kunna beviljas trots avsaknad av jägarexamen och klubbintyg, dvs bara att man säger att man gillar att skjuta lite då och då.
__________________
Senast redigerad av Afrosvensk 2016-08-02 kl. 21:40.
Citera
2016-08-03, 18:55
  #4
Medlem
Köp ett luftgevär som är tillverkat innan -92 som redan är licens fart på. Då är det inga problem att äga och bruka den på skjutbana. Har du Jägarexamen och geväret klarar 180m/sek i minst 5,5mm ja då får du skyddsjaga med den också utan licens. Sök på "pre-92 luftgevär" det finns massor att läsa. Jag har ett pcp Fx luftgevär som jag köpte licensfritt för tio år sen, idag är det jaktlicens på den sen 9 år tillbaka (strypningen är borttagen). Det blev många samtal och underskrifter med skytteklubben och polisen men det går om man vill Min farsas Diana 35 från 1967 är i 4,5mm och går ut med 225m/sek, man får inte jaga med den och den kräver ingen licens fast den överstiger 10 joules gränsen. /Mackan
Citera
2016-08-04, 14:48
  #5
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Har du någon typ av vapenlicens i nuläget, för jakt eller målskytte?

Om inte så lär du aldrig få en licens på dom premisserna du beskriver



Det är ingen motivering som imponerar på handläggaren, mitt råd, fortsätt som innan och lek med ditt gamla luftgevär så sparas handläggarnas tid och din egen tid.
Sånt där KAN faktiskt få mig att skaffa licens,bara för att...
Citera
2016-08-04, 14:52
  #6
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrosvensk
Det är samma regler som gäller för all vapeninnhav.

1. Målskjutning
2. Jakt
3. Självskydd
4. Samlare

I ditt fall torde 1 och 2 komma på fråga. För innehav baserat på endast målskjutning så krävs vanligen klubbintyg. För målskjutning och jakt krävs jägarexamen.

Har själv en kamrat som haft licens på ett kraftigt luftgevär, minns dock ej om det var målskjutning eller jägarexamen som låg till grund för innehavet. Licensgivningen är eller var generös kring luftvapen då polisens handläggare sällan får in sådana ansökningar och luftvapen i deras värld ses som helt ofarliga, det är inte orimligt att tänka sig att man skulle kunna få innehav för målskjutning utan klubbintyg, dvs att man skulle kunna beviljas trots avsaknad av jägarexamen och klubbintyg, dvs bara att man säger att man gillar att skjuta lite då och då.
Tack! Det var väl åt hållet som jag trodde..

Mestadels målskytte,så får väl överväga att söka upp en klubb,om jag nu skulle vilja gå hela vägen.

Men om jag skaffar en licens,så måste jag ansöka om licens på en specifik bössa och sedan införskaffa den,ja?
Citera
2016-08-04, 14:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren

Men om jag skaffar en licens,så måste jag ansöka om licens på en specifik bössa och sedan införskaffa den,ja?

Har även för mig att du kan ansöka om licens på en bössa som du redan har, och sedan lämna in till vapensmed eller liknande som kan dokumentera arbetet/effektändringen.

Kan tipsa om luftvapen.info. Där finns mycket info om licenser och allting som rör luftgevär.
Citera
2016-08-04, 15:01
  #8
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren

Mestadels målskytte,så får väl överväga att söka upp en klubb,om jag nu skulle vilja gå hela vägen.

Men om jag skaffar en licens,så måste jag ansöka om licens på en specifik bössa och sedan införskaffa den,ja?
Skulle inte förvåna mig om det räcker med ett välskrivet brev där man förklarar var man avser att skjuta med sitt luftgevär (förslagsvis skjutbana) och att man inte har något klubbintyg då närliggande klubbar inte har luftvapen på sin repertoar.

Har du jägarexamen och inte har problem med att fylla din garderob med ett luftvapen så skulle jag rekommendera att söka licens på jägarexamen som grund.

Ja. De lär ge dig tillstånd för ett specifikt vapen. Du får gå och se ut ett i butik och sedan söka licensen.
Citera
2016-08-10, 23:08
  #9
Medlem
IMBILDENs avatar
Ge mig en bra anledning till varför man skulle söka licens på ett luftgevär????

Själva grejen med luftgevär är ju att de är licensfria. Fria att köpa för envar utan en massa krångel med skytteföreningar, jägarexamina, licensansökningar och förvaringskrav. Dessutom är de tillåtna att skjuta med inom detaljplanerat område.

Ska det ändå krånglas med allt ovanstående finns det ju roligare saker om man vill öva skytte. En Ruger 10/22 exempelvis. Roligare än vilket trimmat luftgevär som helst. Billigt att skjuta med är det ändå. Varför skulle någon vilja uppta en plats i vapengarderoben med ett trimmat luftgevär? Jag förstår faktiskt inte det.
Citera
2016-08-11, 00:53
  #10
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ge mig en bra anledning till varför man skulle söka licens på ett luftgevär????

Själva grejen med luftgevär är ju att de är licensfria. Fria att köpa för envar utan en massa krångel med skytteföreningar, jägarexamina, licensansökningar och förvaringskrav. Dessutom är de tillåtna att skjuta med inom detaljplanerat område.

Ska det ändå krånglas med allt ovanstående finns det ju roligare saker om man vill öva skytte. En Ruger 10/22 exempelvis. Roligare än vilket trimmat luftgevär som helst. Billigt att skjuta med är det ändå. Varför skulle någon vilja uppta en plats i vapengarderoben med ett trimmat luftgevär? Jag förstår faktiskt inte det.
Men svara inte då. Frågan gällde LUFTGEVÄR. Själv gillar jag att liggandes skjuta med lvakan m40/70 mot markmål men det är inget luftgevär.
Citera
2016-08-11, 06:23
  #11
Medlem
Harbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ge mig en bra anledning till varför man skulle söka licens på ett luftgevär????

Själva grejen med luftgevär är ju att de är licensfria. Fria att köpa för envar utan en massa krångel med skytteföreningar, jägarexamina, licensansökningar och förvaringskrav. Dessutom är de tillåtna att skjuta med inom detaljplanerat område.

Ska det ändå krånglas med allt ovanstående finns det ju roligare saker om man vill öva skytte. En Ruger 10/22 exempelvis. Roligare än vilket trimmat luftgevär som helst. Billigt att skjuta med är det ändå. Varför skulle någon vilja uppta en plats i vapengarderoben med ett trimmat luftgevär? Jag förstår faktiskt inte det.


Du förstår helt enkelt inte vad dagens luftgevär är kapabla till. När man idag snackar licenspliktiga luftgevär så menar man PCP gevär, inte farfars gamla fjäderpang.

Idag kan du köpa licensbelaga pcp gevär i kaliber .25 och uppåt, 9mm, 40cal m.m

Den vanligaste är kaliber .25 för jakt på t.ex kaniner, fåglar, räv, grävling etc.
Ett licenspliktigt .25 gevär får du lätt upp till samma anslagsenergi som en .22lr. Dessutom är det ännu billigare att skjuta med och även en sport. Att skjuta en kanin på 80m med ett .25 luftgevär är LITE mer spännande än att dräpa det med .22lr som är flack som öresundsbron. Belöningen du får är enorm.


MEEN smaken är som baken.. Fråga bonden om han vill ha .22 hål i taket eller bulor som inte läcker in vatten
Citera
2016-08-12, 10:29
  #12
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
Du förstår helt enkelt inte vad dagens luftgevär är kapabla till. När man idag snackar licenspliktiga luftgevär så menar man PCP gevär, inte farfars gamla fjäderpang.

Idag kan du köpa licensbelaga pcp gevär i kaliber .25 och uppåt, 9mm, 40cal m.m

Den vanligaste är kaliber .25 för jakt på t.ex kaniner, fåglar, räv, grävling etc.
Ett licenspliktigt .25 gevär får du lätt upp till samma anslagsenergi som en .22lr.

Dessutom är det ännu billigare att skjuta med och även en sport. Att skjuta en kanin på 80m med ett .25 luftgevär är LITE mer spännande än att dräpa det med .22lr som är flack som öresundsbron.
Om du testar att blunda med bägge ögonen, måla över objektivet på gluggen eller att skurva upp trycket till 4,8 kg kommer det att bli _ännu_ svårare att träffa...
Citat:
Belöningen du får är enorm.
Den kommer att bli helt vansinnigt stor om du testar att blunda med bägge ögonen eller låter bli att fälla upp objektivskyddet... Eller varför inte ladda en .22lr med zimmerladdningar eller dunsthagel? Det kommer ju att bli as-svårt att träffa på 50 meter med zimmer och med dunsthagel kommer det att bli skitsvårt redan på 10.

Belöningen kommer ju att bli helt astronomisk...


Citat:

MEEN smaken är som baken.. Fråga bonden om han vill ha .22 hål i taket eller bulor som inte läcker in vatten
Just till skadedjursbekämpning inomhus fyller naturligtvis luftvapen en funktion.

Den här posten sammanfattade f.ö. reglerna kring luftvapenslicenser ganska bra:
http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=6&t=4542
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback