Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-08-01, 08:54
  #25
Medlem
Gretzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
Länka gärna till sådan program, tror inte en sekund på att de kan få ut datan efter att den skrivits över med en formatering. Ibland går det i labratorium att återskapa datan som skrivit över men det är långt ifrån en garanti och kräver speciel hårdvara för att göra, inte något du bara kan installera.

Okej du kan börja med detta :http://diskdigger.org/

det finns mer om du skulle behöva, detta prog är dock en av de bättre.

MVH Gretzz
Citera
2016-08-01, 09:44
  #26
Medlem
Har dom ändrat vad full formatering gör på olika Windows versioner?

Jag fick olika besked när jag sökte med Google. Wikipedia och en till sidan säger åtminstone att filerna är kvar/går att rädda efter en full formatering.

http://www.computerhope.com/issues/ch001407.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Disk_formatting

Jag vet inte hur det var på äldre Windows men jag har för mig att dom INTE nollar längre. Jag orkar verkligen INTE testa vad som är rätt genom att göra en full formatering i Windows och sen göra en full sökning med nått räddnings/recovery program.

Edit:
Känns som att man lika gärna kan köra ett nått program som nollar disken. 1 pass räcker.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2016-08-01 kl. 09:48.
Citera
2016-08-01, 21:16
  #27
Medlem
Jag slängde min förra bärbara dator i papperscontainer för att dem hade stängt på soptippen hehe 😃
Citera
2016-08-01, 21:41
  #28
Medlem
annanmedlems avatar
Full format kollar av hela hårddisken efter fel (och filsystemet kommer rimligtvis veta om dessa senare och inte använda de blocken) (och nollställer såklart eventuell filallokeringstabell) medan den snabba bara gör det senare.

Jag kan tänka mig att det egentligen räcker bra att skriva över hårddisken en enda gång för att program skall gå bet på att återskapa datan och det räcker ju rimligtvis för ditt behov.

Resten behöver du antagligen inte oroa dig över. Är datorn i övrigt bättre än min? ;D
Citera
2016-08-02, 01:11
  #29
Medlem
x12s avatar
Det finns ingen anledning att hålla på och formatera skrotdiskar, tar bara en massa tid och garanterar inte oläsbarhet (googla på "unformat"). Startar inte disken, t.ex pga spindelmotorfel, dödsklick eller nåt, då har man ju kört fast redan där.

För gemene man finns bara ett enda enkelt, visuellt och pålitligt sätt att förvissa sig om att ingen någonsin kommer kunna läsa av datat från en disk; krossa den.

Däng upp den med en slägga tills bara förvridna flisor återstår. Slå på långsidan så går det ganska fort.
Citera
2016-08-05, 21:33
  #30
Medlem
Gretzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Det finns ingen anledning att hålla på och formatera skrotdiskar, tar bara en massa tid och garanterar inte oläsbarhet (googla på "unformat"). Startar inte disken, t.ex pga spindelmotorfel, dödsklick eller nåt, då har man ju kört fast redan där.

För gemene man finns bara ett enda enkelt, visuellt och pålitligt sätt att förvissa sig om att ingen någonsin kommer kunna läsa av datat från en disk; krossa den.

Däng upp den med en slägga tills bara förvridna flisor återstår. Slå på långsidan så går det ganska fort.
Helt rätt men somliga människor gör det svårt för sig i alla lägen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback