Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-31, 02:59
  #1
Medlem
Tjena,

Titeln talar för sig själv...

Nu på måndag (skriver detta på en söndag) borde min studiebidrag rulla in som är runt 1000 kr. Jag funderar på att köpa en budget transistor combo eller topp för dem. Kan någon ge mig lite rekommendationer på den bästa märket eller modellen för detta syfte? För elgitarrsbruk...

Mvh,

Jazzman35
Citera
2016-07-31, 04:31
  #2
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
Tjena,

Titeln talar för sig själv...

Nu på måndag (skriver detta på en söndag) borde min studiebidrag rulla in som är runt 1000 kr. Jag funderar på att köpa en budget transistor combo eller topp för dem. Kan någon ge mig lite rekommendationer på den bästa märket eller modellen för detta syfte? För elgitarrsbruk...

Mvh,

Jazzman35
För det första undrar jag lite vad du menar med "...combo eller topp"? Har du alltså en högtalarlåda redan? Annars kommer du ju inte långt med en topp. Och har du redan en låda så ska du verkligen inte lägga pengarna på en combo.

Får man fråga hur du tänkt att använda förstärkaren? En vettig topp för runt en tusing finns inte. Och du får på sin höjd nån liten 20-wattare (combo) för dom pengarna. Det låter skräp och det går inte att repa i band med dom eftersom de är för klena. Om du inte specifikt är ute efter just en pyttestärkare därför att du går på någon utbildning som kräver det eller att flickvännen gör slut annars så skulle jag säga att det är galet ovärt att köpa en sån. Spara hellre i så fall ett par månader till och köp någon kombo med 12-tumselement. Dom låter avsevärt bättre och du kommer upp i volym så att det går att repa med den om du vill.

Hade du mest tänkt att sitta hemma i sovrummet och spela skulle jag nog rekommendera en Pocket Pod eller V-Amp för den där tusenlappen istället. Den kan du ju koppla in i stereon eller datorhögtalarna hemma och ändå låta som en rörmatad Marshallstack om du vill. Knepig att repa med ett band, men om du bara hade tänkt spela hemma är det så sjukt mycket bättre alternativ än att köpa en budgetstärkare som låter som en kaffeburk.
Citera
2016-07-31, 05:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
För det första undrar jag lite vad du menar med "...combo eller topp"? Har du alltså en högtalarlåda redan? Annars kommer du ju inte långt med en topp. Och har du redan en låda så ska du verkligen inte lägga pengarna på en combo.

Får man fråga hur du tänkt att använda förstärkaren? En vettig topp för runt en tusing finns inte. Och du får på sin höjd nån liten 20-wattare (combo) för dom pengarna. Det låter skräp och det går inte att repa i band med dom eftersom de är för klena. Om du inte specifikt är ute efter just en pyttestärkare därför att du går på någon utbildning som kräver det eller att flickvännen gör slut annars så skulle jag säga att det är galet ovärt att köpa en sån. Spara hellre i så fall ett par månader till och köp någon kombo med 12-tumselement. Dom låter avsevärt bättre och du kommer upp i volym så att det går att repa med den om du vill.

Hade du mest tänkt att sitta hemma i sovrummet och spela skulle jag nog rekommendera en Pocket Pod eller V-Amp för den där tusenlappen istället. Den kan du ju koppla in i stereon eller datorhögtalarna hemma och ändå låta som en rörmatad Marshallstack om du vill. Knepig att repa med ett band, men om du bara hade tänkt spela hemma är det så sjukt mycket bättre alternativ än att köpa en budgetstärkare som låter som en kaffeburk.

Är ute efter en slit och släng förstärkare att öva hemma med. Ok, topp får jag strunta i. Har inget band än så det behöver inte den typen av volym.
Citera
2016-07-31, 13:08
  #4
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
Är ute efter en slit och släng förstärkare att öva hemma med. Ok, topp får jag strunta i. Har inget band än så det behöver inte den typen av volym.
Okej, om du verkligen verkligen har bestämt dig för att du måste ha just en stärkare för tusenlappen spelar det nog ärligt talat ingen roll vad du köper. Det är väl bara slå till på den billigaste. Jag kanske har tråkig attityd nu, men stärkare i den prisklassen är skräp. Det blir lite som att fråga vilken butik som säljer bäst strumpor, ÖB eller Lidl. Det spelar inte så stor roll vilket märke eller modell du väljer, det är samma budgetskrot i olika förpackning.

Den där typen av stärkare är ju sånt som de brukar ge bort till folk när man köper gitarrpaket för nybörjare. Jag vidhåller fortfarande att du borde köpa en amp simulator för dom pengarna istället. Du får så sjukt mycket mer för pengarna. Särskilt om du inte behöver den i en replokal utan tänker sitta hemma.
Citera
2016-08-03, 08:06
  #5
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
Tjena,

Titeln talar för sig själv...

Nu på måndag (skriver detta på en söndag) borde min studiebidrag rulla in som är runt 1000 kr. Jag funderar på att köpa en budget transistor combo eller topp för dem. Kan någon ge mig lite rekommendationer på den bästa märket eller modellen för detta syfte? För elgitarrsbruk...

Mvh,

Jazzman35
Line 6 Spider IV är ju världens mest sålda förstärkare, ochd et är en bra combo.
Deras 15-wattare går för ca en tusenlapp, så där har du ett bra kap skulle jag vilja påstå.


Men som andra i tråden säger så borde du istället köpa dig ett interfex att koppla in gitarren till din dator med.
Ett interface med ett bra inspelningsprogram och gitarr/förstärkare-simulator.

Då slipper du löpa förstärkare, då slipper du köpa massa effekt-boxar och andra tillbehör.
För allt finns på datorn i programmen.Alla effekter du hade velat ha finns redan där, alla förstärkare som simulatorer, alla microfoner osvosv.

Så jag rekommenderar dig att köpa:
Interface av Line 5 (Line 6 UX1, eller UX2).
Samt inspelningsprogrammet "Reason", som innehåller allt du behöver. Tex "Podfarm" som har precis allt i studioväg som behvövs till/för gitarr, och trummaskiner, alla möjliga saker för studi och mixningar ...

"Reason" hör till det interfacet, så du får det när du köper det.
Men köp fulla versionen, inte den låste versionen.
Citera
2016-08-03, 09:05
  #6
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Okej, om du verkligen verkligen har bestämt dig för att du måste ha just en stärkare för tusenlappen spelar det nog ärligt talat ingen roll vad du köper. Det är väl bara slå till på den billigaste. Jag kanske har tråkig attityd nu, men stärkare i den prisklassen är skräp.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Line 6 Spider IV är ju världens mest sålda förstärkare, ochd et är en bra combo.
Deras 15-wattare går för ca en tusenlapp, så där har du ett bra kap skulle jag vilja påstå.


Det finns flera hyggliga gitarrförstärkare runt tusenlappen, men man får ta dem för vad de är. Sedan tycker jag att det är en stor fördel att ha en stärkare gentemot att alltid behöva dra gitarren genom datorn. Den är betydligt enklare att hantera och den är flyttbar på ett annat sätt än en dator.

Jag har dessutom alltid vissa problem med fördröjning av ljudet när jag kör genom datorn. Det är hanterbart, men ett irritationsmoment. Andra säger sig inte ha dessa problem alls, så jag vet inte om jag är ovanligt känslig?
Citera
2016-08-03, 12:08
  #7
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Jag har dessutom alltid vissa problem med fördröjning av ljudet när jag kör genom datorn. Det är hanterbart, men ett irritationsmoment. Andra säger sig inte ha dessa problem alls, så jag vet inte om jag är ovanligt känslig?
Fenomenet du beskriver kallas latency. Det är alltså tiden det tar för ljudkortet att registrera insignalen (gitarren) för att sedan processa ljudet med allehanda effekter och simulatorer innan kortet slutligen spelar upp ljudet i högtalarna.

Vanliga konsumentljudkort är inte riktigt designade för ljudinspelning och har väldigt hög latency. Det kan röra sig om så mycket som ett par sekunder i vissa fall. Vilket gör det helt omöjligt att använda för musiker. Det börjar bli t om bli meningslöst redan vid någon halv sekunds latency.Du har sannolikt någon sorts konsumentutrustning. De som har mindre problematik har sannolikt mer inspelningsanpassade ljudkort.

Interfacen UX1 eller UX2 som Ambelein pratar om, är i själva verket externa ljudkort som är anpassade för just anslutning med gitarr. Med så pass låg latency att det i praktiken låter som realtid. Det rör sig om millisekunder. Det mänskliga örat tycker inte att det hör någon latency alls.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback