Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-30, 19:21
  #1
Medlem
Jag har några intressen på min fritid (fågelskådning, fotografering och kajakpaddling) som innebär mycket utomhusaktivitet. Det hade dock varit kul att också ha någon hobby som man kan syssla med inomhus under mörka vinterkvällar eller under regniga dagar då man helst inte vill gå ut. Visserligen kan man se på film och TV-serier, men det är inte särskilt kreativt.

I dagarna har det "gått upp" för mig att 3D-modellering kanske kan vara något för mig. Då tänker jag specifikt på modellering av hus. Jag googlade runt lite och fann ett program som heter Home Designer Pro som verkade intressant. Jag har nu hämtat hem en testversion av programmet och det känns som att det är precis ett sådant program jag är ute efter. Jag har inte helt grepp om hur avancerat det egentligen är, men man verkar kunna göra mycket i det i alla fall..både vad gäller interiört och exteriört samt runt omkring huset vad gäller trädgård och dylikt.

Är det någon här som har 3D-modellering av hus som sin hobby? Vad gör ni av era färdiga projekt?

Själv tänker jag mig att man antingen skapar ett hus utifrån egna visioner eller gör en modell av ett riktigt hus som redan finns. När allt är färdigritat/modellerat så skriver man ut husets exteriör från olika vinklar, ritningen med alla mått samt "dockhusvyn". Alla färdiga och utskrivna projekt sätts sedan in i en pärm. Av vilken anledning vet jag egentligen inte, men det känns som att projektet på något vis blir helt avslutat då jämfört med om det bara sparas i datorn.

Finns det något svenskt forum för 3D-modellering av hus..kanske t.o.m. något där man kan utbyta erfarenheter och tips om programmet Home Designer Pro?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback