Flashback bygger pepparkakshus!
2016-10-02, 11:40
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Vad än valdeltagandet blir imorgon, kan det vara värt att ha lite referensramar. Snittdeltagande i 2014 års Europaparlamentsval var 42,6% - i Ungern 28,8%. (Sverige 51,1%)

Aldrig har någon EU-byråkrat ifrågasatt sin legitimitet att härska över oss utifrån att blott en minoritet varit med och valt dem - dvs vad avser den lilla klick av hela EU-maskineriet där folket faktiskt överhuvudtaget får välja representer direkt. Risken är stor att vi däremot kommer få se försök till den typen av spin imorgon.
Varifrån kommer uppgifterna att det krävs 50% valdeltagande för att resultatet ska gälla?
Citera
2016-10-02, 12:06
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
När kan det börja dyka upp några resultat från valet i Ungern? Märkligt tyst i media
Citera
2016-10-02, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
När kan det börja dyka upp några resultat från valet i Ungern? Märkligt tyst i media

Vallokalerna stänger 19, preliminära resultat efter 20. Kollar du google news lite ser du att intresset är rätt stort från media.
Senast redigerad av messengeroflove 2016-10-02 kl. 12:11.
Citera
2016-10-02, 12:22
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Varifrån kommer uppgifterna att det krävs 50% valdeltagande för att resultatet ska gälla?
Juridiskt: Artikel 8 i Ungerns konstitution
(http://www.kormany.hu/download/e/02/...%20Hungary.pdf)

Och Ungern har givetvis sådan lag som de har. Bara man betänker att det ur liberalerna och annat packs synvinkel är blott en juridisk teknikalitet de stödjer sig på - moraliskt och politiskt har de sällan några problem med att anse sig ha ett legitimt mandat att härska utifrån motsvarande låga valdeltagande. Valdeltagandet i Ungerns folkomröstningen om att gå med i EU 2003 t.ex var 45,6%, och senaste valdeltagandet i EP-valet 2014 var somsagt 28,97%.

Edit: För att inte orsaka onödig förvirring. Ungerns folkomröstning 2003 om att gå med i EU hade med sina <50% i valdeltagande alltså inte varit giltigt idag, men under dåvarande konstitution räckte det med att 25% av samtliga röstberättigade (inte faktiskt röstande) röstade för endera alternativ för att slutresultatet skulle vara giltigt, vilket ja-sidan nådde upp till med 38% av alla röstberättigades röster. Idag gäller samma regler, men med tillägget att det dessutom ska vara ett valdeltagande på 50%.
Senast redigerad av sm910dif 2016-10-02 kl. 12:38.
Citera
2016-10-02, 12:38
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Juridiskt: Artikel 8 i Ungerns konstitution
(http://www.kormany.hu/download/e/02/...%20Hungary.pdf)

Och Ungern har givetvis sådan lag som de har. Bara man betänker att det ur liberalerna och annat packs synvinkel är blott en juridisk teknikalitet de stödjer sig på - moraliskt och politiskt har de sällan några problem med att anse sig ha ett legitimt mandat att härska utifrån motsvarande låga valdeltagande. Valdeltagandet i Ungerns omröstningen om att gå med i EU 2003 t.ex var 45,6%, och senaste valdeltagandet i EP-valet 2014 var somsagt 28,97%.
Se där.
Citat:
A national referendum shall be valid if more than half of all voters have cast valid votes, and it shall be conclusive if more than half of those voting validly have given the same answer to a question.
Lagen är lite oklar men det kanske bara är en miss i översättningen. Det skulle kunna tolkas som att kravet är att hälften av de som röstat har lämnat giltiga röster. Om man med "voters" menar röstberättigade så borde det egentligen stå "eligible voters" i lagtexten.
De menar nog röstberättigade (eller?).

Nåväl. Kravet på 50% gäller alltså för att resultatet ska bli bindande. Om valdeltagandet hamnar över 50% och Orban vinner så måste deras National Assembly följa beslutet.

Om valdeltagandet hamnar under 50% så måste inte deras National Assebly följa resultatet. Något säger mig dock att de ändå kommer att göra det då Orbans parti Fidesz har egen majoritet.
Senast redigerad av Schering 2016-10-02 kl. 12:41.
Citera
2016-10-02, 12:50
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Se där.

Lagen är lite oklar men det kanske bara är en miss i översättningen. Det skulle kunna tolkas som att kravet är att hälften av de som röstat har lämnat giltiga röster. Om man med "voters" menar röstberättigade så borde det egentligen stå "eligible voters" i lagtexten.
De menar nog röstberättigade.

Nåväl. Kravet på 50% gäller alltså för att resultatet ska bli bindande. Om valdeltagandet hamnar över 50% och Orban vinner så måste deras National Assembly följa beslutet.

Om valdeltagandet hamnar under 50% så måste inte deras National Assebly följa resultatet. Något säger mig dock att de ändå kommer att göra det då Orbans parti Fidesz har egen majoritet.
De menar röstberättigade, jag kan förvisso inte ungerska eller göra någon förstahandsgranskning men jämför man med den tidigare konstitutionen har jag svårt att se att man kan dra någon annan slutsats. Och ja, var regeringen liksom majoriteten i parlamentet står är ju ingen hemlighet. Det här handlar ju främst om att ge Orbán den stadiga grund att stå på i striden mot Bryssel som det ger att kunna säga "Mitt folk vill det här, min grundlag kräver att jag följer det här".

Vilket givetvis EU redan slagit fast att sådana invändningar bryr man sig inte om, men med en ännu allt för starkt EU-positiv befolkning i Ungern kan man hoppas att det här blir ett mer pedagogiskt sätt att visa dem hur EU sätter sig fullständigt över deras suveränitet i grundläggande nationella angelägenheter. Det är i alla fall enklare än att be dem plöja Solange I & II.
Senast redigerad av sm910dif 2016-10-02 kl. 12:52.
Citera
2016-10-02, 14:03
Bannlyst
Jaha bra då kanske Ungern blir ett till ställe man kan fly till om allt går åt helvete. Dom tar väl hellre in en svensk än en från öknen kan jag tänka mig. :P
Citera
2016-10-02, 17:39
Medlem
Westerners avatar
Ungern och Polen är två nationalkonservativa ljus i det europeiska mörkret!
Citera
2016-10-02, 19:50
Medlem
Vossevangens avatar
Indikasjoner på mindre enn 50 % deltakelse:

http://www.bbc.com/news/world-europe-37528325
Citera
2016-10-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Indikasjoner på mindre enn 50 % deltakelse:

http://www.bbc.com/news/world-europe-37528325

spelar eg ingen roll. För visst är enda skillnaden är att om det är över 50% så är den bindande, om den är under 50% så är den bara rådgivande, så som tex våra i sverige alltid är?

Eftersom Orban såvitt jag förstår vill stoppa, så kan han göra detta och hänvisa till en folkomröstning dessutom, även om den inte är bindande?

Står i tidnignen att den är ogiltig, men det har jag inte hittat något om? Bara icke bindande?
Citera
2016-10-03, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westerner
Ungern och Polen är två nationalkonservativa ljus i det europeiska mörkret!

Undrar hur länge de klarar att lysa. Blir inte förvånad om Eu drar in bidragen nu i protest mot deras hållning. Blir att deras Soc bidrag ryker till förmån för soc bidrag till MENA folk. Ungern och Polen har väl varit typ som EUs Malmö, ett svart hål ekonomiskt, hoppas Eu brakar ihop så att västländer slipper skicka massa bidrag till öst och istället satsar på sin egen befolkning och att öst kan välja sin egen väg utan att behöva lyssna på några pajaser i bryssel.

http://www.eu-upplysningen.se/Om-EU/...-far-tillbaka/
Citera
2016-10-03, 21:02
Medlem
karlejdemyrs avatar
Är det någon som vet varför det inte var något val i Österrike den 2 okt (2016) ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in