Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-30, 17:33
  #1
Medlem
strategasiats avatar
Har proddat i ca 8år, bara ägt monitorer i 3k klassen (par) Har just nu KRK Rp5 G3 funderar på att köpa några Genelec för 10k, kastar jag pengar i sjön?
Citera
2016-07-30, 17:48
  #2
Medlem
dreamtools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat
Har proddat i ca 8år, bara ägt monitorer i 3k klassen (par) Har just nu KRK Rp5 G3 funderar på att köpa några Genelec för 10k, kastar jag pengar i sjön?
Testlyssna och jämför, en bra ljudbutik brukar kunna låna ut exemplar för att du ska få höra hur de låter precis hemma hos dig. Men ett par KRK Rp5 G3 spelar ju inte direkt dåligt om man säger så, och hör du ingen skillnad så vet du att det billigare alternativet är bättre
Citera
2016-07-31, 00:53
  #3
Medlem
VincentLels avatar
https://youtu.be/p4OyXf7YyUA?t=27s


Nej men håller med som skribenten innan, provlyssna sen avgör själv ifall det är värt eller inte.
Citera
2016-07-31, 06:09
  #4
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat
Har proddat i ca 8år, bara ägt monitorer i 3k klassen (par) Har just nu KRK Rp5 G3 funderar på att köpa några Genelec för 10k, kastar jag pengar i sjön?

Ja det finns skillnad men om det är rätt att byta beror på så många saker. absolut ska du lyssna på olika modeller och märken som föreslagits i tråden då de har lite olika karaktär och brister. Lyssna på något som du vet hur det ska låta utifrån din smak. Proddar du hip hop/dance är just KRK populära så uteslut inga pågrund av märke.

Sedan ska du betänka att beroende på rummet du sitter idag så kanske inte bytet gör så stor skillnad. Ett dåligt akustisk rum gör att skillnaden på 3k och 10k högtalare kan raderas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback