Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-30, 00:39
  #1
Medlem
Vi (min familj och jag) klev innanför dörren och kände direkt lukten av mögel. När vi klev in i vardagsrummet så var stora delar av taket och väggarna angripna av mögel. Likaså mattor och möbler.

Det är konstaterat att det är någonting som har hänt i lägenheten ovanför oss då det har runnit vatten. Men ingen har varit här på ca 2 månader så ingen har märkt det.

Så nu ligger man här och oroar sig över potentiella hälsorisker för mina barn som också sover här. Detta är första natten av 12.

Så... Va fan ska jag göra?

Hur farligt är det att exponeras för MYCKET mögel i 12 dagar?

Min plan är att gå till en byggmarknad imorgon och införskaffa nåt mögeldödande medel samt en luftrenare för att lösa problemet temporärt. Någon som vet om det är tillräckligt?
Citera
2016-07-30, 00:44
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storballen
Vi (min familj och jag) klev innanför dörren och kände direkt lukten av mögel. När vi klev in i vardagsrummet så var stora delar av taket och väggarna angripna av mögel. Likaså mattor och möbler.

Det är konstaterat att det är någonting som har hänt i lägenheten ovanför oss då det har runnit vatten. Men ingen har varit här på ca 2 månader så ingen har märkt det.

Så nu ligger man här och oroar sig över potentiella hälsorisker för mina barn som också sover här. Detta är första natten av 12.

Så... Va fan ska jag göra?

Hur farligt är det att exponeras för MYCKET mögel i 12 dagar?

Min plan är att gå till en byggmarknad imorgon och införskaffa nåt mögeldödande medel samt en luftrenare för att lösa problemet temporärt. Någon som vet om det är tillräckligt?

Hotel... mögel är sjukt otrevligt... absolut med barn... hade inte tagit chansen...

Alternativt... köpa ett tält (om du har uteplats, eller något ställe att sätta upp det) och vistats så lite så möjligt i mögel bostaden...
Citera
2016-07-30, 00:49
  #3
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Tillräckligt för permanent lösning? Nej

Hälsorisker Med mögel? Stora. Luftrörsproblem, allergier och liknande.

Hur allvarligt att leva i en sån miljö två veckor? Du dör ju inte men inte bra för barn. Hur farligt vet jag ej

Har en bekant som har bott fem år med svartmögel i hela badrummet och han mår bra fortfarande, tiden man vistas i badrum är ju begränsad men förefaller vara ok hos denna än så länge.

Jag Med dåliga lungor och astma känner mig påverkad ganska omgående dock så..
Citera
2016-07-30, 00:56
  #4
Medlem
Vi människor reagerar på mögel likt allergi!
Man vet inte när bägaren rinner över? Så att säga!
Olika tolerans från individ till en annan.
Men mögel är ju mycket otäckare än de flesta allergier.

Har själv erfarenhet från en vän som bodde en längre tid i husvagn med mögel och tillslut bröt det ut i lungorna på honom och det var en lång resa tillbaka med lång tid på sjukhus.

Effektivt som dödar mögelsporer är ättika även om det är utblandat med vatten. Men det luktar ju ganska starkt och rekommenderas på vindar och utrymmen där man inte är så ofta.
Citera
2016-07-30, 01:11
  #5
Medlem
Men min plan då med mögeldödande medel samt luftrenare med ozon?
Tanken är att försöka göra hälsoriskerna tillräckligt låga under våran vistelse. Resten är ju lägenhetsägarens problem.

Hotell går inte ekonomiskt. Tält.. Nja imorgon ska det vara ca 35 på dagen och säkert 25+ på natten. Det går bara inte.
Citera
2016-07-30, 01:33
  #6
Medlem
bithaxs avatar
Men åk hem. Kontakta hyresvärd / ägare och begär pengarna tillbaka.
Citera
2016-07-30, 01:41
  #7
Medlem
Silltunnas avatar
En semester blir sällan som man tänkt sig. Speciellt inte då man tänkt snåla och hyra det billigaste som går att få tag på. Men se det som en rolig utmaning för dig och familjen! Sov på balkongen och tillbringa så mkt tid ni kan utanför lägenheten! Gör det till ett äventyr! Och drick massor av sprit för att stå ut!
Citera
2016-07-30, 01:49
  #8
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Men åk hem. Kontakta hyresvärd / ägare och begär pengarna tillbaka.

Detta. Allt annat är ju idioti.

@TS: vem hyrde nu lägenheten av? Airbnb? Nån bokningssajt? Hyrde ni privat direkt av uthyraren?
Citera
2016-07-30, 01:58
  #9
Medlem
köp en stor tält och sov ute på terrassen eller vad ni nu har.
Citera
2016-07-30, 02:11
  #10
Medlem
Jag skulle inte vitsats längre där en nödvändigt. Då räknar jag i sekunder.
Citera
2016-07-30, 03:44
  #11
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storballen
Vi (min familj och jag) klev innanför dörren och kände direkt lukten av mögel. När vi klev in i vardagsrummet så var stora delar av taket och väggarna angripna av mögel. Likaså mattor och möbler.

Det är konstaterat att det är någonting som har hänt i lägenheten ovanför oss då det har runnit vatten. Men ingen har varit här på ca 2 månader så ingen har märkt det.

Så nu ligger man här och oroar sig över potentiella hälsorisker för mina barn som också sover här. Detta är första natten av 12.

Så... Va fan ska jag göra?

Hur farligt är det att exponeras för MYCKET mögel i 12 dagar?

Min plan är att gå till en byggmarknad imorgon och införskaffa nåt mögeldödande medel samt en luftrenare för att lösa problemet temporärt. Någon som vet om det är tillräckligt?


12 dagar kommer inte att göra något. Ta bort så mycket ni kan om ni vill, men det kommer inte att spela någon roll i det hela.
Citera
2016-07-30, 04:37
  #12
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Själv hade jag aldrig någonsin chansat. Som vuxen klarar man det säkert men utsätt inte dina barn för dessa två veckor i mögel och framtida problem (ingen läkare).

Ta in på närmaste hotell istället och se de pengarna som något du aldrig behöver ångra. Ibland kan man bränna pengar på fel saker eller personer, detta är INTE ett sådant fall.

Edit: Ber om ursäkt, såg att hotell inte var möjligt. Tält inte heller då det är för varmt? Hellre pinas utomhus i värmen än att barnen vistas inne i extremt mögelskadat hus. Gör det till en "grej"/tävling att ni skall sova ute. Sedan vill jag inte dra för stora panikväxlar heller. Kanske inte är några problem, men hade inte chansat med mina egna barn. Allt annat hade liksom fått lösa sig. Sova ute, hyr annat, sov i bilen, låna ta in på hotell...
__________________
Senast redigerad av ErnstRamsteiner 2016-07-30 kl. 04:44.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback