Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2016-08-02, 10:20
  #109
Medlem
skuggplutonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattyxne
Jag tror också att TS är ett troll, men man vet ju aldrig (poes lag).

Jag har haft arbetskamrater som bott i Sverige flera år, men som ändå måste jobba tillsammans med någon arabiskspråkig, som kunde tolka. Jag jobbade tillsammans med en av dem på helgerna, och ibland fick hon ringa efter sin tonårige son, som kunde svenska.
Skrämmande! Minns pappan till grabben som blev skjuten i Malmö på nyårsafton för ett antal år sedan.
Tror föräldrarna bott nästan 20 år i Sverige och endå kunde han inte prata svenska i SVT Debatt.
Citera
2016-08-02, 10:51
  #110
Medlem
AttansNedranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
And yet, you haven't?
I wonder why...
Man blir lätt blind och dum när man tror att man talar det enda språket i världen.

I just say OMBUDSMAN, WINDOW, NEJ-SYAER and so on, that you don't have a proper word for...
Svenska = 170000 ord
Engelska = 500000 ord

Källa: leta själv din late drul.
Citera
2016-08-02, 11:12
  #111
Medlem
Diamondgrits avatar
Om TS med "modernt språk" menar att det ska läras ut i skolan så håller jag inte med. Från Skolverkets sida om moderna språk:
Citat:
Undervisningen ska även ge eleverna möjligheter att utveckla kunskaper om och förståelse för olika livsvillkor samt sociala och kulturella företeelser i områden och i sammanhang där språket används.
Citera
2016-08-02, 11:49
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Svenska = 170000 ord
Engelska = 500000 ord

Källa: leta själv din late drul.
Svenska - möjlighet att göra sammansatt ord = oändligt antal ord
Engelskan - starkt begränsad möjlighet till sammansatt ord = begränsat antal ord...

Provat att använda hjärnan?
Citera
2016-08-02, 11:55
  #113
Medlem
goran744s avatar
Det mest moderna vore väl ett universalt teckenspråk och enbart. Slipper både en massa tjatter och man kan bråka på avstånd 😉
Jag har inga som helst planer på att lära mig Arabiska.
Kan redan 4 språk.
Räcker långt.
Citera
2016-08-05, 15:08
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Svenska - möjlighet att göra sammansatt ord = oändligt antal ord
Engelskan - starkt begränsad möjlighet till sammansatt ord = begränsat antal ord...

Provat att använda hjärnan?
Cool! I guess you have a lot of work to do?
Reply when you came up with...200K new words MINIMUM.


So how many NEW words does SAOL add per year?
Citera
2016-08-06, 01:34
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jewsmasher
Cool! I guess you have a lot of work to do?
Reply when you came up with...200K new words MINIMUM.


So how many NEW words does SAOL add per year?
Du är för dum för att fatta - men SAOL tar inte med sammansatta ord i någon större utsträckning. Svenska är som lego - ett begränsat antal klossar som kan kombineras på oändligt många sätt, SAOL beskriver bara klossarna men ger inga ritningar till vad man ska bygga.
Engelskan är som en dinky toy - färdig ur kartongen med små eller inga möjligheter att förändra den.

Men för att ta ett par vardagliga ord engelskan INTE har som gör det väldigt begränsat.
Mormor, morfar, farmor, farfar, farbror, moster, faster, morbror osv. Ni har ingen möjlighet att relatera till släkt annat än i värdigt generella termer då ni i princip saknar alla ord för det.
__________________
Senast redigerad av martinator 2016-08-06 kl. 01:37.
Citera
2016-08-06, 04:54
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
men SAOL tar inte med sammansatta ord i någon större utsträckning.
Yeah, because POTENTIAL words... are NOT ACTUAL words.
Where are those 200K words I requested?
Citera
2016-08-06, 05:06
  #117
Medlem
Shit vad trött jag blir.

Klockan är 05.00 på en lördag. Jag ska snart ge mig ut på en tidningsrunda på 53 mil. Efter det så ska jag klättra genom taggtråd 2km och avslutar med lerduveskytte obeväpnad på 300m.

Självklart ska vi lära oss arabiska, vore väl jävligt dumt om inte ens hälften av oss kunde fiendens språk.

Det är så att jag svimmar.

Vi ska lära oss arabiska, kinesiska och ryska.

Hur ska vi annars ens kunna förstå fiendens propaganda.

Ibland förstår jag inte hur ni tänker. Jag skäms.

NI ska alla lära er arabiska, ryska och kinesiska.

Engelska, tyska, franska och spanska antar jag att ni redan kan.

Sverige är fan totalt efterblivet, vi kan lika gärna ställa oss på alla fyra och sära på skinkorna.

Rodnar ni?

Oh fy fan.
Citera
2016-08-06, 10:03
  #118
Avstängd
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
Shit vad trött jag blir.

Klockan är 05.00 på en lördag. Jag ska snart ge mig ut på en tidningsrunda på 53 mil. Efter det så ska jag klättra genom taggtråd 2km och avslutar med lerduveskytte obeväpnad på 300m.

Självklart ska vi lära oss arabiska, vore väl jävligt dumt om inte ens hälften av oss kunde fiendens språk.

Det är så att jag svimmar.

Vi ska lära oss arabiska, kinesiska och ryska.

Hur ska vi annars ens kunna förstå fiendens propaganda.

Ibland förstår jag inte hur ni tänker. Jag skäms.

NI ska alla lära er arabiska, ryska och kinesiska.

Engelska, tyska, franska och spanska antar jag att ni redan kan.

Sverige är fan totalt efterblivet, vi kan lika gärna ställa oss på alla fyra och sära på skinkorna.

Rodnar ni?

Oh fy fan.

Det gör väl de flesta svenskar redan? En del tom. bokstavligt.
Citera
2016-08-07, 10:26
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jewsmasher
Yeah, because POTENTIAL words... are NOT ACTUAL words.
Where are those 200K words I requested?
Men ändå har ni INTE några ord för farmor, farfar, mormor, farmor, farbror, morbror, moster, faster? Ord vi med enkelhet SKAPAT för att DET GÅR... Du förlorar hur du än gör. Alla vet att svenskan har ett nästan oändligt ordförråd i det att det går att sätta samman ord. Ett språk som låser upp sig vid fasta ord är ju extremt begränsat. Bättre att ha grundord och kunna skapa efter behov.

Vi hade cyklar, och sen kom det ställ att ställa dem i - ja då fick vi ordet cykelställ - du menar att det inte är ett ord? Det är du nog rätt ensam om.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback