Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-29, 21:36
  #1
Medlem
Mulla Krekars avatar
Kolokol-1 var den gas som användes av specialstyrkorna i Moskva när tjetjener hade tagit gisslan i Dubrovkateatern 2002. Kolokol-1 är dock fortfarande hemligt vad det var, man man vet att det innehöll någon slags fentanylanalog. Fentanyl är ett morfinliknande ämne, en opioid, som i kan vara upp emot 10 000 ggr starkare än morfin. Troligen rör det sig om Karfentanil eller 3-metyl-fentanyl, tillsammans med narkosgasen Halothan.

Många i gisslan dog, men man vet att styrkorna som som stormade teatern tog naloxon som motgift.

Så, har Sverige någon motsvarighet till Kolokol-1? Om någon t.ex. skulle ta Globen som gisslan?
Citera
2016-07-29, 22:13
  #2
Medlem
rondellhundens avatar
Tror faktiskt inte att Sverige skulle klara av en situation liknande dubrovkateatern eller beslan med färre dödsoffer än ryssarna.
Citera
2016-07-29, 22:17
  #3
Medlem
Har du någon källa till dina påståenden, eller är det att betrakta som allmänt vetande?

*Svensk polis har nog på sin höjd tårgas.

Naloxon är standardantidot vid misstanke om opiodförgiftning. Det kan injiceras nästan hur som helst, till nöds kan det även sniffas. Intressant nog så står det i det följande att Naltrexon anses bättre än Naloxon mot just Karfentanil:

Citat:
The specific antidote for carfentanil is naltrexone, while doctors told that they were treating the effects of fentanyl would have used the drug naloxone, which is much less effective in treating carfentanil poisoning in humans. This report goes on to state

- carfentanil is only approved as a veterinary drug for use in sedating large animals, and not for use in humans in medical practice because of its narrow safety margin in human beings (the effective dose is unacceptably close to the dose which can cause illness or death).

https://en.wikipedia.org/wiki/Kolokol-1

Flytande naltrexon känner jag inte till, men har hört talas om en depåspruta utomlands.
Citera
2016-07-29, 23:47
  #4
Medlem
Mulla Krekars avatar
Kan mycket väl vara Naltrexon, jag skulle dock ha föredragit det än Naloxon. Naltrexon har jag haft mot mina alkoholproblem. Jag vet att det har längre halveringstid än Naloxon.

Men nä, jag har ingen annan källa än wikipedia...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback