Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-29, 10:04
  #1
Medlem
Är detta en god idé eller bara provocerande? Efter terrorattentatet mot kyrkan i Saint-Étienne-du-Rouvray, och prästen som fick halsen avskuren mitt under pågående mässa, föreslår nu ordförande för Conseil Français du Culte Musulman (CFCM) att muslimer ska uttrycka sin "solidaritet" och "medkänsla" efter mordet på Jacques Hamel, genom att "besöka katolska kyrkor som ligger i närheten av sina bostäder, gärna under söndagsmässorna".

Reaktionen från den katolska kyrkan är "förvåning", enligt denna franska artikel:

http://www.lefigaro.fr/actualite-fra...e-dimanche.php

Vad tror ni? Är det oroande eller glädjande för franska kyrkobesökare att det springer en massa muslimer på katolska mässor? Kommer det att lugna den franska opinionen?
Citera
2016-07-29, 10:20
  #2
Medlem
franges avatar
Känns ju som att inte minst fransmännen (borde) börjar oroa sig lite för nästa terrordåd och därför börja beväpna sig för självförsvar.
Och dyker det då upp en massa skäggiga "klassiskt terrorist-liknande" muslimer i kyrkor och mässor - lär nog en del bli oroliga och då bara vänta på att det ska smälla... Och då stå med fingret på avtryckaren.
Då vill det nog till att muselmanerna håller sig ganska lugna utan några hastiga rörelser, så att säga...
Citera
2016-07-29, 11:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Känns ju som att inte minst fransmännen (borde) börjar oroa sig lite för nästa terrordåd och därför börja beväpna sig för självförsvar.
Och dyker det då upp en massa skäggiga "klassiskt terrorist-liknande" muslimer i kyrkor och mässor - lär nog en del bli oroliga och då bara vänta på att det ska smälla... Och då stå med fingret på avtryckaren.
Då vill det nog till att muselmanerna håller sig ganska lugna utan några hastiga rörelser, så att säga...
Kan tänka mig vad djupt troende katoliker tänker, om det strömmar in ett gäng skäggiga klänningprydda halalslaktare med sina spökplumpar till fruar, och sätter sig bakom dom mitt under söndagsmässan.

Har de bomber? Granater? Kalasjnikovs under burkan?

"I solidaritetens namn", bah! Frågan är om katolska kvinnor är välkomna in i moskéerna? Hon måste väl gå in bakvägen va, och sitta längst bak? ÄKTA muslimsk solidaritet hade varit om muzzlorna skramlade ihop massa pengar åt brottsoffren, samt reparation för ev skador på kyrkan då skottlossning förekom osv.

Detta måste vara den mest korkade muslimska idén på denna sidan nyår...
Citera
2016-07-29, 11:19
  #4
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Det där gör enbart dom för att terrorisera katoliker.
Citera
2016-07-29, 11:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Det där gör enbart dom för att terrorisera katoliker.
Hade jag varit katolik hade jag slutat gå på mässor. Till slut får prällen stå där och mässa för muzzlor.
Citera
2016-07-29, 11:30
  #6
Avstängd
Mad monks avatar
Oerhört provocerande hade jag tyckt. Men det verkar vara den religionens signum att provocera motståndaren tills det blir krig och så de kan spela offer.
Citera
2016-07-29, 11:52
  #7
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Hade jag varit katolik hade jag slutat gå på mässor. Till slut får prällen stå där och mässa för muzzlor.

Du har inte heller fattat att det boktavligen är religionskrig va? Om dom gör som säger så vinner ju Islam.
__________________
Senast redigerad av Saturnuspojken 2016-07-29 kl. 11:57.
Citera
2016-07-29, 13:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Du har inte heller fattat att det boktavligen är religionskrig va? Om dom gör som säger så vinner ju Islam.
Mjo, som boende i FR så begriper jag att det är krig nu. Kolla på denna video t ex, som talar om militären som förbereder sig för det franska kommande inbördeskriget - med religiösa förtecken: https://www.youtube.com/watch?v=eUhjLrsX9mo

Givetvis anser jag att muslimer ska förbjudas inträde i katolska kyrkor, förutom de som vill konvertera / har konverterat, och som kan bevisa det på ett trovärdigt sätt.

För övrigt försökte någon organisation (minns ej vilken) sig på en "öppen dag" för infidels efter Charlie Hebdo, i nästan samtliga franska moskéer. Behöver jag tillägga att det blev en megaflopp? Islam + kristendom är lika kompatibelt som vargar och får.
Citera
2016-07-29, 19:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Det där gör enbart dom för att terrorisera katoliker.
Snarare för att förnedra katolikerna, typ på ett fult sätt ber ut sig även på deras heliga plats.
Citera
2016-07-29, 22:43
  #10
Medlem
Overklighetss avatar
Enda sättet för dem att visa solidaritet och medkänsla är att åka hem och ta sina problem med sig.
Citera
2016-07-30, 09:18
  #11
Moderator
Tinuviels avatar
Ämnet passar nog bättre här:

Terrorism --> Religion
/Moderator
Citera
2016-07-30, 10:18
  #12
Medlem
iSlashbacks avatar
Bra. Ett litet steg i taget. Muslimer behöver generellt tagga ner ett par snäpp liksom kristna gjort över större delen av världen och omfamna det sekulära samhället.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback