Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-29, 09:16
  #1
Medlem
Hallå Flashback!

Jag har beställt Kompletts Gamer Xtreme i70 - GTX 1080 Edition men sitter idag på en gammal Philips Gioco 27" 1920x1080 skärm.

Det är ju såklart roligt med nytt och funderar nu på att även uppgradera skärmen.
Budgeten ligger väl på max 7000:- men problemet är att jag aldrig haft eller kanske ens testat datorskärmar med högre uppdateringsfrekvens än 60hz eller med högre upplösning än FHD.

Har en 65" 4K tv i vardagsrummet och optimal sittdistans från den är ju knappt 2 meter när man inte längre ser någon skillnad och i värsta fall kan man ju alltid köra in datorn där om man vill gamea i 4K, och stort.

Idag spelar jag MMORPGs (WoW/FFXIV) och MOBAs eller andra strategi/simulator/rollspel (Witcher/Dark Souls/Dirt/Terraria) framför FPS-spel.

Kollar idag på denna skärmen AOC C3583FQ då jag tror att jag mer är ute efter en "wow-upplevelse" framför "jag har flest pixlar". Idag märker jag inte av pixlarna på skärmen när jag sitter och spelar men att köra spel i FHD framför högre upplösning kanske känns onödigt med ett GTX 1080 då man inte utnyttjar kortets fulla potential? Har någon också koll på hur spel stöder en upplösning på 2560x1080 pixlar eller om det kommer att komma svarta borders vid kantena på flertalet spel?

Skulle ni ha köpt en stor skärm framför två mindre skärmar (27") och har ni i så fall tips på vilka det skulle vara?

Hade varit intressant och hjälpsamt att höra era subjektiva erfarenheter av högre och lägre upplösningar, storlekar och uppdateringsfrekvenser.

Tack på förhand!
Citera
2016-07-29, 15:40
  #2
Medlem
Boggas avatar
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2741441
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2927100

Har själv spelat snabbare spel, huvudsakligen fps sen många år tillbaks. Sitter själv på den övre av dem där två skärmarna och trivs som en tok. Fick bra recensioner i sweclockers test...

Visst vore det trevligt med 100hz eller mer, men jag har aldrig vågat på mig på att prova det, för de säger ju att om du en gång provat så är du fast... och 3440x1440-skärmar med 100hz kostar 12-13k.

Samma gäller dock även på formatet, har du en gång provat 21:9 så kommer du aldrig kunna gå tillbaks till 16:9
Citera
2016-07-29, 15:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2741441
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2927100

Har själv spelat snabbare spel, huvudsakligen fps sen många år tillbaks. Sitter själv på den övre av dem där två skärmarna och trivs som en tok. Fick bra recensioner i sweclockers test...

Visst vore det trevligt med 100hz eller mer, men jag har aldrig vågat på mig på att prova det, för de säger ju att om du en gång provat så är du fast... och 3440x1440-skärmar med 100hz kostar 12-13k.

Samma gäller dock även på formatet, har du en gång provat 21:9 så kommer du aldrig kunna gå tillbaks till 16:9

Tack för svar Bogga! Jag har nog googlat som en galning halva dagen för att försöka komma fram till något.. Eftersom man inte riktigt snålade på datorn så tror jag att jag väntar en-två månader och införskaffar en 3440x1440-skärm med 100Hz, kanske Asus ROG Swift PG348Q så får jag G Sync också Tack så mycket
Citera
2016-07-29, 16:55
  #4
Medlem
Boggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stureplanstorpeden
Tack för svar Bogga! Jag har nog googlat som en galning halva dagen för att försöka komma fram till något.. Eftersom man inte riktigt snålade på datorn så tror jag att jag väntar en-två månader och införskaffar en 3440x1440-skärm med 100Hz, kanske Asus ROG Swift PG348Q så får jag G Sync också Tack så mycket

Mycket vettigt alternativ. Att köpa en redig dator och sen spela på en sunkig skärm är som att köpa en Lambo som sen bara körs på en parkering

En polare gick från surround (3 st. 24" på 1920x1080, alltså 5760x1080) till just den skärmen du nämner. Han säger att det är det bästa han gjort.

Har själv en redigt overkill dator som kostat mig ett par skjortor och lite till. Så det känns som att jag måste ta det steget jag också... men det ska ju bekostas också!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback