Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-04, 08:52
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Påstår anti-feministerna på den här tråden att medicinsk hälsa i kropp och själ är flummigt!? Nu fick jag ännu ett skäl att förakta anti-feminister som jag kan skriva ner på den långa svarta listan av argument MOT anti-femiminism. Nej, jag skulle aldrig rösta på V, Mp, S eller FI, men gärna SD.

Det jag hatar mest med anti-feminister är den totala brist på konsekvenstänkande och insikt som de/ni har om att människokroppen INTE är en maskin utan ett djur av kött och blod med allt vad det innebär.
Jag som själv är man skrattar häcken av mig när jag läser de manliga anti-feministernas bottenlösa hybris angående sin könstillhörighet, ni tror att ni är övermänniskor för att ni har en kuk mellan benen, men ni har personligen inte presterat någonting själva utan skäl ära helt och hållet från andra män. Det finns inte en enda av er som hade existerat utan kvinnor men ni spottar på dem som tack.

Försök inte ens lära mig om hur det är att vara man, jag är fyrtiosex år gammal, nästan gubbe, och det finns inga tankar som jag inte har tänkt före er och sedan förkastat för att det var så dumt.

Ja, medicinsk "hälsa" i kropp och själ är allt bluff och båg, hittepå åkommor som "läkare" hittat på för att kränga diverse preparat till lättlurade stackare utan bildning och konsekventtänk, samt lata jävlar utan ryggrad som de kliar på ryggen mot betalning.

Varför ska någon som är född efter att aborträtten infördes vara tacksam mot sin mor? De kunde ju ha gjort abort men valde själva att inte göra det.
Om någon är skyldig nån något så är det ju dessa mödrar.
__________________
Senast redigerad av Statistenidittliv 2016-08-04 kl. 08:54.
Citera
2016-08-04, 13:54
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Konkursstatistiken avser enbart aktiebolag. Enskilda firmor sätter man inte i konkurs. Den källa du anger är kanske ett exempel på feministiskt tillrättalagd statistik

Det som skulle vara intressant att få fram är siffror på lönsamheten på enskilda firmor fördelat på män respektive kvinnor, eftersom denna företagsform är den klart vanligaste. Jag tror det är svårt att få fram sådan statistik men du kanske kan lyckas med det?

Och var ser du att denna uppgift bara är på aktiebolag, kan jag inte läsa någonstans.

mitt citat kommer från denna:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=1204964

Jag har aldrig stött på den typen av forskning kring företagslönsamhet män/ kvinnor.
Tror inte det finns.
Är heller faktiskt i det stora hela inte speciellt intressant.
Vad som är intressant är att företag är hållbara dvs inte bara startas för att sen konka ( som kan kosta samhället ) eller läggas ner direkt och att de försörjer en eller helt flera.
Den där lilla pluttföretaget X 3 000 som drivs av enskild som kanske har max 3 anställda, men som tuffar på i all beskedlighet och sköter sina inbetalningar är lika värdefull för moder Svea som 1 storföretag med 10 000 anställda, förmodligen är de små mer värdefulla än det stora.
(stora företag flyttar utomlands, fixar och trixar via dotterbolag m.m för att slippa skatter etc.)
Citera
2016-08-04, 16:01
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Jo, läs igenom tråden så står det bland annat att fotvård och yrket läkare är att betrakta som flummigt. Sedan förväntar sig anti-feminister att bli tagna på allvar.



Dåligt argument, sådant har jag bara sett på tivoli och marknader. Jag har bara mött en person som har sysslat med sådant och han var en nordisk man av alfahanetypen.



Ja, det är ju inte så att det saknas stuff för att servera spott och spe mot anti-feminister precis

Du/ni vet mycket väl vad vi pratar om här men ni griper efter ett halmstrå bara för att kunna peka finger, sluta tramsa ni fattar.
Och vet du inte! så är det bara konstatera att det inte går att förklara för en som int fattar.

Det är inget fel i dessa flumföretag, det är en del av helheten finns även män som driver sådana men oftast kvinnor.

Men det går inte att bygga en samhälls ekonomi på dessa.
Citera
2016-08-04, 16:14
  #148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och var ser du att denna uppgift bara är på aktiebolag, kan jag inte läsa någonstans.

mitt citat kommer från denna:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=1204964

Jag har aldrig stött på den typen av forskning kring företagslönsamhet män/ kvinnor.
Tror inte det finns.
Är heller faktiskt i det stora hela inte speciellt intressant.
Vad som är intressant är att företag är hållbara dvs inte bara startas för att sen konka ( som kan kosta samhället ) eller läggas ner direkt och att de försörjer en eller helt flera.
Den där lilla pluttföretaget X 3 000 som drivs av enskild som kanske har max 3 anställda, men som tuffar på i all beskedlighet och sköter sina inbetalningar är lika värdefull för moder Svea som 1 storföretag med 10 000 anställda, förmodligen är de små mer värdefulla än det stora.
(stora företag flyttar utomlands, fixar och trixar via dotterbolag m.m för att slippa skatter etc.)
Försöker du insinuera att manliga storbolag trixar för att slippa undan skatter o blablabla och små kvinnliga flum företag gör inte det, du är uppenbarligen mer okunnig om företagsvärlden än vad jag trodde.
3000 små trixande företag är nog en betydligt större samhällskostnad än ett stort trixande.
Släpp detta du gör bara bort dig.

Det går inte att bygga en välfärdsstat med nagelfilare. Hårfrisörskor, pittoreska butiker med små söta saker och healare som ger ro åt själen, det krävs lite mer än så.
Citera
2016-08-04, 16:36
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
Försöker du insinuera att manliga storbolag trixar för att slippa undan skatter o blablabla och små kvinnliga flum företag gör inte det, du är uppenbarligen mer okunnig om företagsvärlden än vad jag trodde.
3000 små trixande företag är nog en betydligt större samhällskostnad än ett stort trixande.
Släpp detta du gör bara bort dig.

Det går inte att bygga en välfärdsstat med nagelfilare. Hårfrisörskor, pittoreska butiker med små söta saker och healare som ger ro åt själen, det krävs lite mer än så.

nej jag insuinerade inget kring manliga bolag, jag la ett påstående kring stora företag att dessa har större möjligheter komma undan skatt.

Det går heller inte som så många av gossarna här inne tycks tro att bygga välfärdsstater utan klassiskt kvinnliga domäner i samhället vare sig detta gäller sjukvård, kroppsvård, städföretag, catering, barnomsorg eller annat.
Förr går liksom precis lika illa att bygga välfärdstat med bilmek., datakonsulter eller jag-lagar-din-mobil-va-på-3 timmar AB.
Sverige behöver både stora och små företag, både bilmekaniker och nagelfilare.
Tröttsamt att ens behöva kommentera detta.
Citera
2016-08-04, 18:17
  #150
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och var ser du att denna uppgift bara är på aktiebolag, kan jag inte läsa någonstans.

mitt citat kommer från denna:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=1204964

Jag har aldrig stött på den typen av forskning kring företagslönsamhet män/ kvinnor.
Tror inte det finns.
Är heller faktiskt i det stora hela inte speciellt intressant.
Vad som är intressant är att företag är hållbara dvs inte bara startas för att sen konka ( som kan kosta samhället ) eller läggas ner direkt och att de försörjer en eller helt flera.
Den där lilla pluttföretaget X 3 000 som drivs av enskild som kanske har max 3 anställda, men som tuffar på i all beskedlighet och sköter sina inbetalningar är lika värdefull för moder Svea som 1 storföretag med 10 000 anställda, förmodligen är de små mer värdefulla än det stora.
(stora företag flyttar utomlands, fixar och trixar via dotterbolag m.m för att slippa skatter etc.)
Aktiebolag kan gå i konkurs. Enskilda firmor sätter man inte i konkurs. Därmed avser konkursstatistik aktiebolag samt möjligen filialer och ekonomiska föreningar. Går en enskild firma så dåligt att den inte går att driva vidare får man avregistrera den hos skatteverket och bolagsverket. Därefter har den stackars f d företagaren skulderna kvar att betala.

Artikeln avser endast ett län, Norrbotten. Vidare avses enbart företag som fått ”landsbygdsstöd” under åren 1999-2000. Det kan inte röra sig om speciellt många företag. Med ett litet underlag kan man få fram vilka procentsatser som helst. Hade man gjort undersökningen för ett annat län hade kanske siffrorna varit till männens fördel.

Du har i ett annat inlägg angett den här länken:
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
http://www.sydsvenskan.se/2012-03-21...llan-i-konkurs
Den är så strukturlöst skriven att den egentligen inte säger någonting. Den handlar bara om att försöka beskriva kvinnligt företagande så positivt som möjligt.

Jag tror inte att man skall fästa så stort avseende vid den ”statistik” som publiceras i tidningsartiklar. Några siffror i tabellform anges sällan. Oftast anger journalisterna inte någon källa så det är svårt att kolla upp på ett enkelt sätt. Man kan ljuga med statistik och de två artiklarna ovan är kanske exempel på det. Jag misstänker att vissa artiklar är skrivna för att passa den feministiska agendan. Ett fenomen som kanske förtjänar en egen tråd.
Citera
2016-08-04, 22:01
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Aktiebolag kan gå i konkurs. Enskilda firmor sätter man inte i konkurs. Därmed avser konkursstatistik aktiebolag samt möjligen filialer och ekonomiska föreningar. Går en enskild firma så dåligt att den inte går att driva vidare får man avregistrera den hos skatteverket och bolagsverket. Därefter har den stackars f d företagaren skulderna kvar att betala.

Artikeln avser endast ett län, Norrbotten. Vidare avses enbart företag som fått ”landsbygdsstöd” under åren 1999-2000. Det kan inte röra sig om speciellt många företag. Med ett litet underlag kan man få fram vilka procentsatser som helst. Hade man gjort undersökningen för ett annat län hade kanske siffrorna varit till männens fördel.

Du har i ett annat inlägg angett den här länken:

Den är så strukturlöst skriven att den egentligen inte säger någonting. Den handlar bara om att försöka beskriva kvinnligt företagande så positivt som möjligt.

Jag tror inte att man skall fästa så stort avseende vid den ”statistik” som publiceras i tidningsartiklar. Några siffror i tabellform anges sällan. Oftast anger journalisterna inte någon källa så det är svårt att kolla upp på ett enkelt sätt. Man kan ljuga med statistik och de två artiklarna ovan är kanske exempel på det. Jag misstänker att vissa artiklar är skrivna för att passa den feministiska agendan. Ett fenomen som kanske förtjänar en egen tråd.

Om man kallar det för konkurs, privatekonomisk konkurs, nedläggning eller "fiasko" är väl skitsamma?

Jag har i vart fall bidragit med viss statistisk via dessa artiklar som alltså påvisar att kvinnor misslyckas mer sällan med sitt "flum" än vad män gör med sitt företagande.
Vad har du bakom ditt påstående?

Om du fortsätter att hävda att kivnnor skule vara sånna värdelösa företagare kanske du måste komma in med någon form av bevis för detta annat än att du råkar tycka det?
Blir ju faktiskt LITE humoristiskt att du klagar på mina länkar medan du själv inte bidragit med något annat än dit tyckande i saken...

Behöver du lite mer bevis för min tes….så här har du en länk till

http://www.newsroom.barclays.com/r/3...d_reveals_they

Female Entrepreneurs:

-Are more modest than men, with just 42% saying their business is prospering compared to 62% of males. This is despite the fact female-run businesses were shown on average to report higher pre-tax profits.
-Show greater entrepreneurial ambitions, with 47% of them claiming they are very / extremely interested in starting another business in the next three years compared to 18% of men.
-Tend to strive for steady, profitable expansion and prefer to re-invest business profits than take equity investment. Male entrepreneurs are more likely to take risks in order to achieve fast growth and a quick exit. This mirrors findings in another recent study between Barclays and The Centre for Entrepreneurs, which found female entrepreneurs are more likely to work towards controlled, profitable growth, and avoid 'fool-hardy' risks that may endanger the livelihood of their employees or their own financial situation.
Citera
2016-08-04, 23:02
  #152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
nej jag insuinerade inget kring manliga bolag, jag la ett påstående kring stora företag att dessa har större möjligheter komma undan skatt.

Det går heller inte som så många av gossarna här inne tycks tro att bygga välfärdsstater utan klassiskt kvinnliga domäner i samhället vare sig detta gäller sjukvård, kroppsvård, städföretag, catering, barnomsorg eller annat.
Förr går liksom precis lika illa att bygga välfärdstat med bilmek., datakonsulter eller jag-lagar-din-mobil-va-på-3 timmar AB.
Sverige behöver både stora och små företag, både bilmekaniker och nagelfilare.
Tröttsamt att ens behöva kommentera detta.
Tråden handla om flumföretag som jag beskrev min definition om tidigare, du och dina likar är snabb att kommentera och försöka styra diskussionen till mer seriös verksamhet och att män går oftare i KK, vilken det finns en förklaring till.
Jag har kommenterat om du läst att flum företag måste finnas´, de är en del av helheten men de är ingen som går att bygga på och inget jag ser som något vi skall lyfta fram och sträva efter.
Större företag har större möjligheter men övervakas och kontrolleras i större omfattning. men % sett det rätt lika när man jämför, alla försöker töja regelverket till sin fördel det är bara olika förutsättningar.
1000 trixande småföretagar är nog på samma nivå som 1 storföretagare.

Att det inte finns viss tillgänglig statistik beror nog mer på att det inte blir PK att visa upp det, på samma sätt som man inte visar upp ursprung beträffande våldtäkter, men vi vet alla hur det ser ut…om det är av vikt, tja jag tycker det.
Kvinnor som i större utsträckning bedriver flumföretag med lägre inkomst är en del av det stora hela, även när vi tittar på kvinnors livsinkomst, vi måste ha klart för oss varför det ser ut som det gör och inte som feminismen bara vrål gnälla med taskiga underlag eller väl utvalda som passar deras agenda.
Det innebär att underlagen för styrelseplatser egentligen kanske inte är så stort i de kvinnliga leden som feminismen vill göra gällande då större delen av kvinnliga företagare inte har erfarenhet av den typ av verksamhet .

Att lyfta fram utvalda siffror ger jag inte mycket för, totalt ointresserad av hur det ser ut i UK eller Afghanistan m.m. beträffande kvinnliga företagare, jag lever i Sverige och det är siffror/politik här som kommer påverka oss, inte UK.
Citera
2016-08-04, 23:56
  #153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
Tråden handla om flumföretag som jag beskrev min definition om tidigare, du och dina likar är snabb att kommentera och försöka styra diskussionen till mer seriös verksamhet och att män går oftare i KK, vilken det finns en förklaring till.
Jag har kommenterat om du läst att flum företag måste finnas´, de är en del av helheten men de är ingen som går att bygga på och inget jag ser som något vi skall lyfta fram och sträva efter.
Större företag har större möjligheter men övervakas och kontrolleras i större omfattning. men % sett det rätt lika när man jämför, alla försöker töja regelverket till sin fördel det är bara olika förutsättningar.
1000 trixande småföretagar är nog på samma nivå som 1 storföretagare.

Att det inte finns viss tillgänglig statistik beror nog mer på att det inte blir PK att visa upp det, på samma sätt som man inte visar upp ursprung beträffande våldtäkter, men vi vet alla hur det ser ut…om det är av vikt, tja jag tycker det.
Kvinnor som i större utsträckning bedriver flumföretag med lägre inkomst är en del av det stora hela, även när vi tittar på kvinnors livsinkomst, vi måste ha klart för oss varför det ser ut som det gör och inte som feminismen bara vrål gnälla med taskiga underlag eller väl utvalda som passar deras agenda.
Det innebär att underlagen för styrelseplatser egentligen kanske inte är så stort i de kvinnliga leden som feminismen vill göra gällande då större delen av kvinnliga företagare inte har erfarenhet av den typ av verksamhet .

Att lyfta fram utvalda siffror ger jag inte mycket för, totalt ointresserad av hur det ser ut i UK eller Afghanistan m.m. beträffande kvinnliga företagare, jag lever i Sverige och det är siffror/politik här som kommer påverka oss, inte UK.



Well den som letar hon finner...

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statisti...ingsgren-2014/

och återigen nej..1 st storföretag kan snabbt som vinden bara flytta utomlands det gör inte småföretag. Småföretagare har sina kottar på dagis, så går inte flytta hela verksamheten till Kina.
Finns tom ett evinnerligt tjatande bland politiker hur viktiga småföretagare är och det är liksom inte för inte.

http://www.ekonomifakta.se/Artiklar/...andet-Sverige/

läs och lär….

men visst att kvinnor är försiktigare med sitt företagande, prioriterar sitt livspussel framför att satsa 200% på sitt företag…har återigen att göra med att hon oftare är ansvarig för barn och hem än män.
manliga företagare har kvinnlig support avsevärt mer än vad kvinnliga företagare har.

Men just ja…den typen av nödvändig support för ett företag räknas ju inte av er som "flum"….bara när supporten är ekonomisk och företaget startat av en kvinna då plötsligt blir företagande "flummigt".

Just! så var det ju.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2016-08-05 kl. 00:02.
Citera
2016-08-05, 16:26
  #154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Well den som letar hon finner...

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statisti...ingsgren-2014/

och återigen nej..1 st storföretag kan snabbt som vinden bara flytta utomlands det gör inte småföretag. Småföretagare har sina kottar på dagis, så går inte flytta hela verksamheten till Kina.
Finns tom ett evinnerligt tjatande bland politiker hur viktiga småföretagare är och det är liksom inte för inte.

http://www.ekonomifakta.se/Artiklar/...andet-Sverige/

läs och lär….

men visst att kvinnor är försiktigare med sitt företagande, prioriterar sitt livspussel framför att satsa 200% på sitt företag…har återigen att göra med att hon oftare är ansvarig för barn och hem än män.
manliga företagare har kvinnlig support avsevärt mer än vad kvinnliga företagare har.

Men just ja…den typen av nödvändig support för ett företag räknas ju inte av er som "flum"….bara när supporten är ekonomisk och företaget startat av en kvinna då plötsligt blir företagande "flummigt".

Just! så var det ju.
Den som söker finner, och jag tackar för det.
Exakt vad vi skriver här, det är en marginell skillnad i kk % och tar man i beaktning att 1/4 av företagen drivs av kvinnor men de startar 1/3, tja resten kan du räkna ut själv
(små företag o flumföretag är 2 olika saker, du kanske inte fattar tråden men så är det)
Citera
2016-08-05, 17:52
  #155
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
Försöker du insinuera att manliga storbolag trixar för att slippa undan skatter o blablabla och små kvinnliga flum företag gör inte det, du är uppenbarligen mer okunnig om företagsvärlden än vad jag trodde.
3000 små trixande företag är nog en betydligt större samhällskostnad än ett stort trixande.
Släpp detta du gör bara bort dig.

Det går inte att bygga en välfärdsstat med nagelfilare. Hårfrisörskor, pittoreska butiker med små söta saker och healare som ger ro åt själen, det krävs lite mer än så.
Frisörer har väl alltid funnits, mina fördomar säger att tatuerare är män, helt onödigt.
Rutavdrag, såna tjänster finns tack vare välfärdsstaten.
Plastikkirurgi, onödigt?
Citera
2016-08-06, 13:41
  #156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Därför människan ligger ungefär mitt i mellan de utpräglade arter som har en dominerande hanne och de arter där könen är mer eller mindre lika.

Därför finner du beteenden som är symtomatiska från båda grupperna i människan.
Ta promiskuitet, det finner du hos arter med dominanta fysiskt överlägsna hannar men beteendet hittas även hos människor fast här strävar man ideellt efter monogami.
För svar se spoiler.

För att stanna på topic så kan jag inte säga att jag känner till ett kvinnoägt företag som inte antingen tagits över och går åt skogen så fort kvinnan kommer till makten eller inte har någon kundbas och därmed inte blir större än en frisörsalong.
Säger inte att lyckade företag skapta av kvinnor inte existerar. Bara att jag inte har observerat dem.

Undrar om någon kan trolla fram statistik om huruvida kvinnoägda företag tar mer statlig hjälp än mansägda?
__________________
Senast redigerad av alsaof 2016-08-06 kl. 14:01.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback