Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-28, 15:58
  #1
Medlem
Jag blev påbackad på en parkeringsplats utanför en stormarknad förra veckan, jag hade backat ut från min p-plats och rattat så jag stod snett och skulle kunna köra iväg. Men så ser jag hur en BMW börjar backa rakt ut, jag tutar men bilen fortsätter att backa tills den backar rakt in i mig. Hann inte lägga i ettan och flytta mig ur vägen.

Blir såklart förbannad, hoppar ut och kollar bakändan på min bil och det enda jag ser är en repa på kofångaren och att en list lossnat lite. Jag gör ingen skadeanmälan då jag till att börja med bara har en trafikförsäkring och inte ansåg att skadan var något större grej att bry sig i. Dessutom var det väldigt tydligt att motparten var vållande då hon backade in i mig när jag var helt stillastående. Ett misstag såhär i efterhand, men jag har aldrig varit med om olyckor i trafiken förr.

Lät kvinnan som körde bilen ta ett foto på mitt körkort.
Bilen(BMW:n) kvinnan körde är skriven på en man som hon benämnde som hennes make.
Hon var själv i bilen.

Nu litet senare fick jag hem ett brev där mitt försäkringsbolag säger att enligt de uppgifter de fått in så anses jag fullt vållande till olyckan och att de därför kommer att ersätta motparten!

Jag har ringt försäkringsbolaget och enligt motparten ska jag ha backat in i dem när de var helt stillastående. De blåljuger med andra ord. Vilket inte är så konstigt då deras bil är en splitterny BMW som efter en snabb googling bör vara värd 350-400k. Själv kör jag en äldre Passat värd 15-20k.

Jag har dessutom ett vittne som färdades med mig i bilen. Försäkringsbolaget ska skicka hem papper så jag får fylla i en skadeanmälan.

Vad tror ni om det här, kommer jag få rätt i detta och få dem till fullt vållande eller komma jag åka dit trots att jag inte gjort något fel?
Citera
2016-07-28, 16:03
  #2
Medlem
Det är ju lätt att tala om vad du skulle ha gjort, men det är historia nu, kan dock ändå påpekas som påminnelse till en annan gång: Skriv alltid skadeanmälan gemensamt på plats.

I nuläget får du fullfölja det du tänkt dig, att bestrida motpartens uppgifter och dessutom tillgängliggöra uppgifter kring ditt vittne. Utfallet kan vi enbart spekulera om, men börja så!
Citera
2016-07-28, 16:28
  #3
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sdoko

Lät kvinnan som körde bilen ta ett foto på mitt körkort.

Existerar det fortfarande människor som inte använder sin mobiltelefons kamera när det behövs?
Citera
2016-07-28, 16:36
  #4
Medlem
Den godtrogne tiden är förbi i Sverige. Idag kan du inte släppa någon hur som helst. Då det inte går att lita på nån.

Du ska alltid, fota med mobilen motpartens bil, fota körkort, osv.
Vill personen slingra sig ur, ring polisen.

Eller varför ringer du inte snuten direkt när en olycka skett? Alltid när det sker en olycka mellan två billar eller fler finns alltid minst en skyldig till olyckan.


Om jag åker på huvudleden och en bil kör ut, och vi krockar. Varför skulle vi komma överens om att skriva "senare" oftast blir det alltid problem, och varför ska vi skriva senare?

mitt tips
Fota allt. (gata, skador,bromspår, regplåt,osv)

När en polis kommer till platsen blir det automatiskt en anmälningsrapport. Är olyckan inte dit fel har du aldrig något problem med några försäkringsfrågor om det finns en polisrapport!

Märks att fler och fler blåljuger och förnekar när dom själva orsaker en olycka, och vill helst skriva papper "senare"
Vem vet personen kanske är påtänd eller packad.

Den blir du som får högre premie att betala, samt prickad i GSR.
Självklart vill inte kvinnan betala högre premie.!



"Polisens uppgift vid trafikolyckor
Vid trafikolyckor biträder polisen räddningstjänsten i arbetet med att rädda liv och begränsa skador, samt utreder om det är ett brott som ligger bakom olyckan.

Polisens uppgift är bland annat att:

Spärra av området kring olycksplatsen.
Dirigera om trafiken.
Undersöka om olyckan uppstått genom brott.
Dokumentera det inträffade."
__________________
Senast redigerad av Turkisktpeppar 2016-07-28 kl. 16:45.
Citera
2016-07-28, 16:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är ju lätt att tala om vad du skulle ha gjort, men det är historia nu, kan dock ändå påpekas som påminnelse till en annan gång: Skriv alltid skadeanmälan gemensamt på plats.

I nuläget får du fullfölja det du tänkt dig, att bestrida motpartens uppgifter och dessutom tillgängliggöra uppgifter kring ditt vittne. Utfallet kan vi enbart spekulera om, men börja så!



Finns det någon som gör det ens längre? Då det verkar vara en ny trend att övertala om att skriva senare då man är "stressad"
Citera
2016-07-28, 16:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turkisktpeppar
Den godtrogne tiden är förbi i Sverige. Idag kan du inte släppa någon hur som helst. Då det inte går att lita på nån.

Du ska alltid, fota med mobilen motpartens bil, fota körkort, osv.
Vill personen slingra sig ur, ring polisen.

Eller varför ringer du inte snuten direkt när en olycka skett? Alltid när det sker en olycka mellan två billar eller fler finns alltid minst en skyldig till olyckan.


Om jag åker på huvudleden och en bil kör ut, och vi krockar. Varför skulle vi komma överens om att skriva "senare" oftast blir det alltid problem, och varför ska vi skriva senare?

mitt tips
Fota allt. (gata, skador,bromspår, regplåt,osv)

När en polis kommer till platsen blir det automatiskt en anmälningsrapport. Är olyckan inte dit fel har du aldrig något problem med några försäkringsfrågor om det finns en polisrapport!

Märks att fler och fler blåljuger och förnekar när dom själva orsaker en olycka, och vill helst skriva papper "senare"
Vem vet personen kanske är påtänd eller packad.

Den blir du som får högre premie att betala, samt prickad i GSR.
Självklart vill inte kvinnan betala högre premie.!



"Polisens uppgift vid trafikolyckor
Vid trafikolyckor biträder polisen räddningstjänsten i arbetet med att rädda liv och begränsa skador, samt utreder om det är ett brott som ligger bakom olyckan.

Polisens uppgift är bland annat att:

Spärra av området kring olycksplatsen.
Dirigera om trafiken.
Undersöka om olyckan uppstått genom brott.
Dokumentera det inträffade."

Stämmer inte helt det du skriver. Dessutom är det inte aktuellt för ts nu, även om mitt tidigare inlägg också innehöll en del av vad som borde ha gjorts. Dock inte det som efterfrågas som sagt.

Att använda fotodokumentation är alltid bra, men tyvärr många som fotograferar "fel" saker. Hur den egna bilens skador ser ut kan du fotografera senare om du vill, annars gör skaderegleraren det.

Polisen, ja, det låter så enkelt att ringa polisen vid en kollision, men först och främst är det inte säkert att de kommer alls, sedan kan det dröja både en och flera timmar, så inte något du i onödan vill vänta på misstänker jag.

Sen vet jag inte vad du menar med anmälningsrapport, är det anmälan om brott i samband med händelsen ska noteras att det i många fall enbart hjälper till att göra skadeanmälan till försäkringsbolagen, och lämnar händelsen utan annan åtgärd. Har personskada inträffat blir det annorlunda, men så var inte fallet här.
Citera
2016-07-28, 17:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Stämmer inte helt det du skriver. Dessutom är det inte aktuellt för ts nu, även om mitt tidigare inlägg också innehöll en del av vad som borde ha gjorts. Dock inte det som efterfrågas som sagt.

Att använda fotodokumentation är alltid bra, men tyvärr många som fotograferar "fel" saker. Hur den egna bilens skador ser ut kan du fotografera senare om du vill, annars gör skaderegleraren det.

Polisen, ja, det låter så enkelt att ringa polisen vid en kollision, men först och främst är det inte säkert att de kommer alls, sedan kan det dröja både en och flera timmar, så inte något du i onödan vill vänta på misstänker jag.

Sen vet jag inte vad du menar med anmälningsrapport, är det anmälan om brott i samband med händelsen ska noteras att det i många fall enbart hjälper till att göra skadeanmälan till försäkringsbolagen, och lämnar händelsen utan annan åtgärd. Har personskada inträffat blir det annorlunda, men så var inte fallet här.

Polisen skriver en rapport vid utryckning. Det är den rapporten som försäkringsbolaget efterfrågar vid tvist.
En rapport skrivs även om exempelvis ena föraren gjorts sig skyldig till brott. Exempelvis vårdslöshet i trafikkort.

Det är dom skyldig att göra.
Citera
2016-07-28, 17:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turkisktpeppar
Polisen skriver en rapport vid utryckning. Det är den rapporten som försäkringsbolaget efterfrågar vid tvist.
En rapport skrivs även om exempelvis ena föraren gjorts sig skyldig till brott. Exempelvis vårdslöshet i trafikkort.

Det är dom skyldig att göra.

Rapporten inskränker sig ofta till en minnesanteckning eller "ej åtgärd". Finns det misstanke om vårdslöshet skrivs givetvis rapport, men det är långt ifrån alltid.
Citera
2016-07-28, 17:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Rapporten inskränker sig ofta till en minnesanteckning eller "ej åtgärd". Finns det misstanke om vårdslöshet skrivs givetvis rapport, men det är långt ifrån alltid.

När två bilar eller fler är inblandade är det alltid en som orsakat olyckan, det finns alltid en skyldig till olyckan.
Citera
2016-07-28, 17:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turkisktpeppar
När två bilar eller fler är inblandade är det alltid en som orsakat olyckan, det finns alltid en skyldig till olyckan.
En bedöms vara vållande, vilket inte innebär att någon part begått ett brott.
För reglering skador är det städse försäkringsbolagen som gör bedömningen. I dagsläget är det fullständigt orimligt att kalla på polis vid mindre skador, du kan få börja med en timme eller mer i telefonkö, sen samma väntetid innan det (eventuellt) dyker upp några konstaplar.
Citera
2016-07-28, 17:15
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turkisktpeppar
Finns det någon som gör det ens längre? Då det verkar vara en ny trend att övertala om att skriva senare då man är "stressad"
Du bör medföra blankett för skadeanmälan, den är utformad så att den passar oavsett försäkringsbolag. Räkna inte med att motparten har blanketten ifråga, så tillse att du själv medför den.
Citera
2016-07-28, 17:16
  #12
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turkisktpeppar

Eller varför ringer du inte snuten direkt när en olycka skett? Alltid när det sker en olycka mellan två billar eller fler finns alltid minst en skyldig till olyckan.


Det finns ingen anledning att ringa polisen vid en enkel bilolycka där ingen blivit skadad. Dessutom är det inget prioriterat område för polisen.

Låt polisen sköta det dom skall istället.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback