Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-28, 11:48
  #1
Medlem
modigh87s avatar
Efter att ha sparkat sönder min speldator och sen kraschade vår reservdator så har jag nu varken dator till att spela på eller till att surfa med.

Frugan har totalvägrat på att jag ska köpa en ny speldator för runt 16.000 men gått med på att köpa Mac eftersom hon använder det på jobbet och tycker den är bra.

Min fråga är: Kan man spela spel på Mac och vilken ska jag då välja? Tänkte möjligtvis spela Fallout 4 och kanske Dota, möjligtvis också Heroes of might and magic och Might of magic Legacy.

Om det är så att det inte går att spela så kan jag skita i det, är inte hela världen, har ändå inte riktigt tid för att spela spel egentligen :P

Scenario 2 är ju att jag inte kommer spela något på min Mac. Då behöver jag kanske inte all den här prestandan man kan få. Det vi kommer använda datorn till då är streama film, lyssna på spotify, göra enklare excel-dokument, surfa på internet och sånt lite vardagligt bara. Vi kommer inte redigera film och bilder och sådana grejer. Men vi vill ju att den ska vara snabb och bra.

Vilken typ av Mac behöver jag i de olika scenariorna? Ska säga att jag aldrig ägt och knappt använt en Mac tidigare men känner att det skulle vara kul att prova en efter alla år med PC

Det jag absolut behöver är bakgrundsbelyst tangentbord och minst 12tum skärm. Retina skärm vore schysst och jag kommer inte lagra så jävla mycket på den förutom typ semesterbilder och frugans selfies från mobilen.

Ska man kanske vänta tills i höst eller våren -17 ifall de släpper nya maskiner snart?!

Min budget ligger på absolut max 18.000, gärna en bit under.

Vore tacksam för hjälp.
Citera
2016-07-28, 11:55
  #2
Medlem
ojvamysigts avatar
Om du tänkt bygga en egen speldator för 16.000 så får du svårt att hitta en likvärdig Mac, särskilt som du verkar vara inne på en bärbar sådan.

Du ska inte ägna MacBook Air eller den tredje varianten som bara heter MacBook en enda blick, utan rikta in dig på en MacBook Pro. Det kommer en helt ny generation i höst, så att köpa en nu vore ingen bra idé.
Citera
2016-07-29, 17:29
  #3
Medlem
modigh87s avatar
Ok, jag har hört lite om att det lanseras en ny till hösten så jag kan absolut vänta tills dess.

Vad kan man tänka sig att en 13tum med retina och 128gb lagring kan komma att kosta i så fall? Är det värt att lägga pengarna och uppgradera till 15 tum?
Citera
2016-07-29, 18:30
  #4
Medlem
Chugis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modigh87
Ok, jag har hört lite om att det lanseras en ny till hösten så jag kan absolut vänta tills dess.

Vad kan man tänka sig att en 13tum med retina och 128gb lagring kan komma att kosta i så fall? Är det värt att lägga pengarna och uppgradera till 15 tum?

Det är alltid svårt att säga och det finns ju en del som tyder på att det kommer en del större förändringar vilket borde indikera på att den blir lite dyrare. Annars brukar Apple vara ganska duktiga på att behålla samma pris när de endast uppgraderar insidan av datorn.

Jag har själv en 13" Macbook Pro och använder den antingen inkopplad i en datorskärm, TV eller bara som den är i soffan eller vid köksbordet och har aldrig upplevt några problem med storleken. Perfekt storlek att ställa på det nedfällningsbara bordet på tåg och flyg dessutom.

Det är ju ganska stor prisskillnad mellan 13" och 15" (6 600 kr) så jag tycker nog att du ska spara dem eller köpa en iPad (eller något annat) om ni vill surfa runt samtidigt. Du borde hursomhelst helt klart gå och klämma på en de nya modellerna när de kommer och bedöma själv vad som passar bäst!
__________________
Senast redigerad av Chugi 2016-07-29 kl. 18:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback