Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-28, 10:39
  #1
Medlem
solis789s avatar
Jag undrar hur man ska beräkna nödvändig kapacitet för sitt webbhotell.
Har Binero just nu och max är följande (om jag förstått rätt);

Företagspaket
200 GB
utrymme
4000 GB
trafik

Mellan tummen och pekfingret- hur mycket trafik ( i GB) drar man om man är större sajter, såsom Blocket, Tradera, Expressen etc?

Vad innebär 4000 GB i trafik?

Finns det något webbhotell som har större kapacitet?
Citera
2016-07-28, 10:54
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solis789
Jag undrar hur man ska beräkna nödvändig kapacitet för sitt webbhotell.
Har Binero just nu och max är följande (om jag förstått rätt);

Företagspaket
200 GB
utrymme
4000 GB
trafik

Mellan tummen och pekfingret- hur mycket trafik ( i GB) drar man om man är större sajter, såsom Blocket, Tradera, Expressen etc?

Vad innebär 4000 GB i trafik?

Finns det något webbhotell som har större kapacitet?
Om du inte ska låta filmer ligga på ditt webbhotellskonto så är trafik eller utrymme inte ett problem. Du ska tänka mer på CPU och RAM användningen vid större sidor. Vid hög användning av utrymme/trafik/CPU/RAM stänger webbhotell ner ditt konto.

Blockar har 4,5 miljoner besökare per vecka (LÄNK) sen drar Blockets 1.2 MB per sidladdning (LÄNK) och jag gissar på att den vanliga användaren bläddrar runt 15 sidor per besök i snitt. En besökare drar då totalt 18 MB. Blocket använder då 81 TB (81 000 GB) per vecka i trafik enkelt räknat. Det blir 324 TB per månad eller 3 888 TB per år.
Citera
2016-07-28, 11:00
  #3
Medlem
solis789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKlump
Om du inte ska låta filmer ligga på ditt webbhotellskonto så är trafik eller utrymme inte ett problem. Du ska tänka mer på CPU och RAM användningen vid större sidor. Vid hög användning av utrymme/trafik/CPU/RAM stänger webbhotell ner ditt konto.

Blockar har 4,5 miljoner besökare per vecka (LÄNK) sen drar Blockets 1.2 MB per sidladdning (LÄNK) och jag gissar på att den vanliga användaren bläddrar runt 15 sidor per besök i snitt. En besökare drar då totalt 18 MB. Blocket använder då 81 TB (81 000 GB) per vecka i trafik enkelt räknat. Det blir 324 TB per månad eller 3 888 TB per år.

Fan du är grym. Stort megatack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback