Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-28, 00:50
  #13
Medlem
LaptopMothafuckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Men grejen är att jag mådde dåligt, sedan bra sedan dåligt igen. Det låter mer som TBE enligt 1177s beskrivning. Dessutom fanns inga hudutslag eller röd ring.

Ska tillägga att det var den 7:e juli jag blev biten, antecknade det då om det skulle bli strul. Känns det inte lite lång tid för att symptom nu?

Dessutom har jag haft borrelia tidigare, cirka 8 år sedan, då var det en tydlig ring. På 1177s telefon sa det att om man haft det förut, är det svårt att se om man har det igen.

Hur ser de om jag har borrelia om jag haft det tidigare? Vad jag förstår finns det kvar i blodet (i ofarlig form) från första gången och det går inte att se skillnad mot det nya?

Borrelia fungerar på det sättet när en del blir bekämpad av ditt immunsystem och blir cystformad istället. En röd ring är knappast en toppen indikation samt att det är inte sällan att den inte uppstår på grund av flera anledningar som kroppstorlek, immunförsvar, histaminivåer, infektionstyp, fästingstyp med flera. Det KAN dock vara TBE, men det är mindre troligt än en borreliainfektion och du bör ha haft mer globala symptom av TBE på ditt nervsystem.

De säger det för att de flesta blir aldrig fullständigt friska från en infektion då antibiotikan som används i ett sent skede dödar oftast inte hela infektion men gör den latent samt konstant påverkande vilket blir nästintill blir en kronisk sjukdom.

Vad fick du för antibiotika för 8 år sedan? Efter hur lång tid? Kände du dig frisk? Upplever du symptomen likadant?

Du ser det på symptomen som du upplever främst, har du hittat någon fästing förresten? Det är INTE en ofarlig form av borrelia om det fortfarande går att se i blodet, det är en mer eller mindre latent form som har en konstant påverkan och väntar på en försvagning av kroppen för att komma igång. Och nej, de har fel och det går att se skillnad för att värdena från blodprovet kommer att vara annorlunda samt det finns andra sätt som MRT, hjärnvegetativa blodtillförsels kapillärers prov, lumbalpunktion, neurologiska undersökningar och även EKG vid ganska svåra fall....
Citera
2016-07-28, 19:16
  #14
Medlem
Ska till vårdcentralen i morgon, främst för att kolla fästingsjukdomar.

MEN jag ska också be dem kolla annat. Behöver tips på vad jag ska "kräva" att de kollar.

Symptom:
- Trött
- Svag
- Tung i huvudet
- Låg feber (37,5 cirka, vanligtvis 36,5)
- Lättare trött/anfådd vid rörelse
- Tomhet i kroppen, magen och bröstet känns konstigt, inte ont men typ tomt, slut på energi

Jag ska be dom kolla
- TBE
- Borrelia
- Diabetes
- Infektion (snabb sänka eller vad det nu heter)
- EKG/blodtryck osv


Någon med mer tips på vad jag kan ha? Och vad de ska kolla. Kollade blodvärden, efter propp, infektioner, sköldkörtel och något mer för en vecka sedan MEN kan ju fått en ny infektion.


Alla tips uppskattas!
Citera
2016-07-29, 05:32
  #15
Medlem
LaptopMothafuckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Ska till vårdcentralen i morgon, främst för att kolla fästingsjukdomar.

MEN jag ska också be dem kolla annat. Behöver tips på vad jag ska "kräva" att de kollar.

Symptom:
- Trött
- Svag
- Tung i huvudet
- Låg feber (37,5 cirka, vanligtvis 36,5)
- Lättare trött/anfådd vid rörelse
- Tomhet i kroppen, magen och bröstet känns konstigt, inte ont men typ tomt, slut på energi

Jag ska be dom kolla
- TBE
- Borrelia
- Diabetes
- Infektion (snabb sänka eller vad det nu heter)
- EKG/blodtryck osv


Någon med mer tips på vad jag kan ha? Och vad de ska kolla. Kollade blodvärden, efter propp, infektioner, sköldkörtel och något mer för en vecka sedan MEN kan ju fått en ny infektion.


Alla tips uppskattas!

Kan du uppdatera oss så att andra inte råkat ut för samma grej och tror att det är världens undergång. Tack.
Citera
2016-07-29, 09:50
  #16
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaptopMothafucka
Kan du uppdatera oss så att andra inte råkat ut för samma grej och tror att det är världens undergång. Tack.
Gärna med exakta labsvar om möjligt
Citera
2016-08-03, 09:06
  #17
Medlem
LaptopMothafuckas avatar
?
Citera
2016-08-03, 12:18
  #18
Avstängd
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Ska till vårdcentralen i morgon, främst för att kolla fästingsjukdomar.

MEN jag ska också be dem kolla annat. Behöver tips på vad jag ska "kräva" att de kollar.

Symptom:
- Trött
- Svag
- Tung i huvudet
- Låg feber (37,5 cirka, vanligtvis 36,5)
- Lättare trött/anfådd vid rörelse
- Tomhet i kroppen, magen och bröstet känns konstigt, inte ont men typ tomt, slut på energi

Jag ska be dom kolla
- TBE
- Borrelia
- Diabetes
- Infektion (snabb sänka eller vad det nu heter)
- EKG/blodtryck osv


Någon med mer tips på vad jag kan ha? Och vad de ska kolla. Kollade blodvärden, efter propp, infektioner, sköldkörtel och något mer för en vecka sedan MEN kan ju fått en ny infektion.


Alla tips uppskattas!
Låter som gräsallergi med hypokondri.
Om du får symptom på hjärninflammation,vilka utmärks av att man inte behöver tänka efter och anstränga sig för att hitta symptom som tyder på att man är dödssjuk, så är det nog TBE.

(Själv har jag en släng av Borrelia just nu blev påtagligt trött och det kändes som en smärre influensa samt att jag har en röd rodnad som är mer lik en koppardaler än en femkrona.)
__________________
Senast redigerad av Slackoff 2016-08-03 kl. 12:27.
Citera
2016-08-03, 12:34
  #19
Avstängd
Slackoffs avatar
Frågan är om det är fästingarna vi ska skylla på eller våran egen aktivitet?
Att höja globala temperaturer och att våra jägare springer runt och skjuter av rävar,lo och varg,samt odlar rådjur får till slut konsekvenser.

Jag gissar på att antalet gnagare ökar på grund av ökade temperaturer och att det är främst därför som fästingsjukdomar ökar ,vilket det verkar som de gör.
__________________
Senast redigerad av Slackoff 2016-08-03 kl. 12:38.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback