Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-28, 22:54
  #13
Medlem
carminaburanas avatar
du ser ju uppyällningen
Citera
2016-08-14, 11:31
  #14
Medlem
herrstorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecanpie
Funkar dåligt om man har ätstörningar... Det är inte så enkelt då.

störning är en fixidee, inget fysisk fel eller egenhet.. det är precis som jag skrev fast upp och ner.. dvs man har skapat en vana..

är det en mer avancerad störning så bör man skaffa en etta på Säter..
Citera
2018-12-21, 06:28
  #15
Medlem
Danlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
lite offtopic men om man vill sluta äta någon eller sluta överäta så skall man ta den varan och äta bara det i för stora mängder.. typ överäta. typ vill slluta äta majs.. så köp sjukt mycket majs och ät det hela tiden bara majs.. du måste komma till en gräns där du blir sjukt trött på majs och får avsmak för det. sen är det bara att ta nästa varan..

Klassisk kommentar av någon som inte har problem med överätning. Det finns tyvärr inget stopp - med din metod hade jag redan varit död, jag hade ätit tills magsäcken exploderade. (kräks gör jag inte, vet inte varför, kanske övat bort all kräksreflex med allt kuksugande . Jag kan äta fyra 200g chokladkakor, ett paket med citronmuffins, en stor påse kanelbullar, 2 paket ballerina och dricka 1.5 liter mjölk på 15 min, och när mättnaden börjar sjunka undan efter 1-2 timmar kan jag börja om igen, det har inget med "tröttna" att göra, det är en sjukdom och ett missbruk, jag äter för att döva mina känslor. En knarkare fortsätter inte knarka för att denne har tröttnat på knarket, utan för att denne är beroende, inte sällan började det som en flykt från känslor och verkligheten, precis som för mig fast i mitt fall med socker. Jag skulle lätt kunna äta prinsesstårta och ballerinakex till frukost (eller tramadol för den delen) varje dag resten av livet om det aldrig innebar nåt problem. Tyvärr blir alltid missbruk till stora problem som "äter upp" ens liv..
Många brukar då säga "fast jag känner flera som tröttnade på knarket och bara la av efter flera år". Nej, antingen så orkade denna missbrukare (som nu då förhoppningsvis var ren från droger och börjat ett nytt liv) gå in detalj på hur denne slutade, eller så var "droger" inte "his drug of choice" utan kanske i första hand socker, sex eller nåt annat, eller så väntade ett kraftigt återfall bara runt hörnet. Så, nu är skolan slut för idag.
__________________
Senast redigerad av Danlo 2018-12-21 kl. 06:39.
Citera
2018-12-21, 08:50
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danlo
Klassisk kommentar av någon som inte har problem med överätning. Det finns tyvärr inget stopp - med din metod hade jag redan varit död, jag hade ätit tills magsäcken exploderade. (kräks gör jag inte, vet inte varför, kanske övat bort all kräksreflex med allt kuksugande . Jag kan äta fyra 200g chokladkakor, ett paket med citronmuffins, en stor påse kanelbullar, 2 paket ballerina och dricka 1.5 liter mjölk på 15 min, och när mättnaden börjar sjunka undan efter 1-2 timmar kan jag börja om igen, det har inget med "tröttna" att göra, det är en sjukdom och ett missbruk, jag äter för att döva mina känslor. En knarkare fortsätter inte knarka för att denne har tröttnat på knarket, utan för att denne är beroende, inte sällan började det som en flykt från känslor och verkligheten, precis som för mig fast i mitt fall med socker. Jag skulle lätt kunna äta prinsesstårta och ballerinakex till frukost (eller tramadol för den delen) varje dag resten av livet om det aldrig innebar nåt problem. Tyvärr blir alltid missbruk till stora problem som "äter upp" ens liv..
Många brukar då säga "fast jag känner flera som tröttnade på knarket och bara la av efter flera år". Nej, antingen så orkade denna missbrukare (som nu då förhoppningsvis var ren från droger och börjat ett nytt liv) gå in detalj på hur denne slutade, eller så var "droger" inte "his drug of choice" utan kanske i första hand socker, sex eller nåt annat, eller så väntade ett kraftigt återfall bara runt hörnet. Så, nu är skolan slut för idag.

Du bör nog inte prata om droger och likställa det med någon som tröstäter. Den som tröstäter dövar bara andra känslor och det är inget beroende.
Den som tröstäter är inte nöjd med sitt liv och äter sötsaker för att det inte finns så mycket annat kul i livet.
Det går att ändra på och då slutar tröstätandet snabbt. Så håll isär det och sluta spela kunnig. Uppenbarligen vet du lite och det kanske är därför du är personen som sitter och tuggar socker...
Citera
2018-12-21, 10:26
  #17
Medlem
herrstorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danlo
Klassisk kommentar av någon som inte har problem med överätning. Det finns tyvärr inget stopp - med din metod hade jag redan varit död, jag hade ätit tills magsäcken exploderade. (kräks gör jag inte, vet inte varför, kanske övat bort all kräksreflex med allt kuksugande . Jag kan äta fyra 200g chokladkakor, ett paket med citronmuffins, en stor påse kanelbullar, 2 paket ballerina och dricka 1.5 liter mjölk på 15 min, och när mättnaden börjar sjunka undan efter 1-2 timmar kan jag börja om igen, det har inget med "tröttna" att göra, det är en sjukdom och ett missbruk, jag äter för att döva mina känslor. En knarkare fortsätter inte knarka för att denne har tröttnat på knarket, utan för att denne är beroende, inte sällan började det som en flykt från känslor och verkligheten, precis som för mig fast i mitt fall med socker. Jag skulle lätt kunna äta prinsesstårta och ballerinakex till frukost (eller tramadol för den delen) varje dag resten av livet om det aldrig innebar nåt problem. Tyvärr blir alltid missbruk till stora problem som "äter upp" ens liv..
Många brukar då säga "fast jag känner flera som tröttnade på knarket och bara la av efter flera år". Nej, antingen så orkade denna missbrukare (som nu då förhoppningsvis var ren från droger och börjat ett nytt liv) gå in detalj på hur denne slutade, eller så var "droger" inte "his drug of choice" utan kanske i första hand socker, sex eller nåt annat, eller så väntade ett kraftigt återfall bara runt hörnet. Så, nu är skolan slut för idag.

Jag är inte övertjock med mina 92kg till 190cm... Men jag kan äta precis samma mängd saker som du. Och andra sidan kan jag vara två dagar utan mat oxå eller mer.

Sjukdom är bara ett ord att gömma sig bakom och legalisera dåligt beteende. För det är just det det är.

Att överäta menar jag just överäta.. 4 marabo är inte det.. Snarare 16... Och sen 16 till. Och ev 16 till. Alla har sin gräns.

Det finns många som har slutat knarka för att de fick nog. Många som har slutat röka på dagen eller slutat äta godis.. Det handlar bara, jag säger: bara om viljan. Men de med svag karaktär kan inte sluta. Då måste de överäta om det handlar om mat. Det måste bli äckligt för kroppen för att reflex skall betingas vid lukten, smaken eller tanken av specifikt föda.

Ditt prat om sjukdom är en klassiskt batikhäxa beteende, hitta fel på allt och alla runt om utan att sätta individen till svars för dennes handlingar. Så jävla trött på människor utan eget ansvar.
__________________
Senast redigerad av herrstork 2018-12-21 kl. 10:29.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback