Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-27, 12:12
  #1
Medlem
carminaburanas avatar
Jag har en lång historia av överätning, och har pendlat mellan 75 och 95 kilo nu i säkert 10 års tid. I perioder är jag nyttig, når mitt viktmål, sen går jag upp allt igen genom att äta skräpmat. Nu det här året vill jag försöka få bukt me problemet, så jag har börjat dokumentera min vikt, samt vilka dagar jag äter bra respektive dåligt.

Det här året har jag ätit onytttig 154 dagar, och nyttigt 56. Inte bra. På mina onyttiga dagar äter jag chips, godis, kakor, pizza, pasta, vitt bröd, glass ect. Jag uppskattar att en sån dag hamnar på mellan 4-6000 kcal.

På de nyttiga dagarna äter jag ca 1200 kcal lchf (75/20/5) och äter kl 16 och kl 19. Ingen frukost eller kaffe. Periodisk fasta alltså.

Den enda träning jag gör är morgonpromenader på 80 min, som bränner ca 700 kcal.

dessa överätningsdagar brukar hålla på i flera veckor,. När jag senast bestämde mig för att ta tag i det så vägde jag 89.2 (9 maj) och gick ner 2 kilo till 87.2 på en vecka. Efter det trillade jag dit igen och började överäta som vanligt. detta gjorde jag 64 dagar, med 7 st nyttiga dagar lite här och var. I ca 2 veckor gick jag inte heller några morgonpromenader. i princip sitter jag i soffan hela dagarna, äter skit och kollar internet.

Nu har jag igen bestämt mig för att ta tag i det och ställde mig på vågen den 20 juli. Då vägde jag 92 kg, och idag den 27 juli stod vågen på 88.2 kg

På ca 55 dagar med överätning (4-6000kcal) gick jag alltså upp 3 kilo, och sen efter en vecka med min nyttiga diet har jag nästan gått ner till vikten från den 9 maj.

Är inte det jävligt märkligt? Jag vet att det är en del vattenvikt, men jag tappade vattenvikt den veckan i maj också, eftersom jag innan den 9 hade överätit i 22 dagar i sträck.

Jag äter inga kosttillskott men 100 g opastöriserad surkål och 40 gram potatismjöl om dan, och det har hjälpt min mage väldigt mycket.

Fö kan jag rekommendera alla som har ätstörningsproblem att skriva ner sånt här, det har hjälpt mig mycket att få svart på vitt vad fan jag håller på med.
Citera
2016-07-27, 12:25
  #2
Medlem
herrstorks avatar
lite offtopic men om man vill sluta äta någon eller sluta överäta så skall man ta den varan och äta bara det i för stora mängder.. typ överäta. typ vill slluta äta majs.. så köp sjukt mycket majs och ät det hela tiden bara majs.. du måste komma till en gräns där du blir sjukt trött på majs och får avsmak för det. sen är det bara att ta nästa varan..
Citera
2016-07-27, 13:16
  #3
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag uppskattar att en sån dag hamnar på mellan 4-6000 kcal.

Sluta gissa. En matematisk uträkning är värdelös om du hittar på siffrorna.
Citera
2016-07-27, 13:45
  #4
Medlem
Pecanpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
lite offtopic men om man vill sluta äta någon eller sluta överäta så skall man ta den varan och äta bara det i för stora mängder.. typ överäta. typ vill slluta äta majs.. så köp sjukt mycket majs och ät det hela tiden bara majs.. du måste komma till en gräns där du blir sjukt trött på majs och får avsmak för det. sen är det bara att ta nästa varan..

Funkar dåligt om man har ätstörningar... Det är inte så enkelt då.
Citera
2016-07-27, 16:15
  #5
Medlem
Klart du återfaller i frossa när du halv-svälter dig i veckor.
Varför måste du pendla så mellan allt eller inget?
Citera
2016-07-27, 19:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag har en lång historia av överätning, och har pendlat mellan 75 och 95 kilo nu i säkert 10 års tid. I perioder är jag nyttig, når mitt viktmål, sen går jag upp allt igen genom att äta skräpmat. Nu det här året vill jag försöka få bukt me problemet, så jag har börjat dokumentera min vikt, samt vilka dagar jag äter bra respektive dåligt.

Det här året har jag ätit onytttig 154 dagar, och nyttigt 56. Inte bra. På mina onyttiga dagar äter jag chips, godis, kakor, pizza, pasta, vitt bröd, glass ect. Jag uppskattar att en sån dag hamnar på mellan 4-6000 kcal.

På de nyttiga dagarna äter jag ca 1200 kcal lchf (75/20/5) och äter kl 16 och kl 19. Ingen frukost eller kaffe. Periodisk fasta alltså.

Den enda träning jag gör är morgonpromenader på 80 min, som bränner ca 700 kcal.

dessa överätningsdagar brukar hålla på i flera veckor,. När jag senast bestämde mig för att ta tag i det så vägde jag 89.2 (9 maj) och gick ner 2 kilo till 87.2 på en vecka. Efter det trillade jag dit igen och började överäta som vanligt. detta gjorde jag 64 dagar, med 7 st nyttiga dagar lite här och var. I ca 2 veckor gick jag inte heller några morgonpromenader. i princip sitter jag i soffan hela dagarna, äter skit och kollar internet.

Nu har jag igen bestämt mig för att ta tag i det och ställde mig på vågen den 20 juli. Då vägde jag 92 kg, och idag den 27 juli stod vågen på 88.2 kg

På ca 55 dagar med överätning (4-6000kcal) gick jag alltså upp 3 kilo, och sen efter en vecka med min nyttiga diet har jag nästan gått ner till vikten från den 9 maj.

Är inte det jävligt märkligt? Jag vet att det är en del vattenvikt, men jag tappade vattenvikt den veckan i maj också, eftersom jag innan den 9 hade överätit i 22 dagar i sträck.

Jag äter inga kosttillskott men 100 g opastöriserad surkål och 40 gram potatismjöl om dan, och det har hjälpt min mage väldigt mycket.

Fö kan jag rekommendera alla som har ätstörningsproblem att skriva ner sånt här, det har hjälpt mig mycket att få svart på vitt vad fan jag håller på med.

Förstår dig, men hela din tråd bygger på felaktiga uppgifter. Om vi tar att du gick ner 3kg på 7 dagar för att ta ett exempel så är det orimligt att du låg på ett underskott av 21000 kcal på 7 dagar. Gissar att du använde en billig våg och du tror dessa 3 kilon som skilde bestod av fett. Man kan inte ha mer fel. Googla!!!
Citera
2016-07-28, 09:34
  #7
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Sluta gissa. En matematisk uträkning är värdelös om du hittar på siffrorna.

Jag hittar inte på, jag vet EXAKT vad jag stoppar i mig, har räknat kcal i snart 15 års tid. det varierar mellan 4 ch 6000 kcal om dagen. Vill du ha eh exakt lista över vrenda en av de 55 dagarna eller?

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Förstår dig, men hela din tråd bygger på felaktiga uppgifter. Om vi tar att du gick ner 3kg på 7 dagar för att ta ett exempel så är det orimligt att du låg på ett underskott av 21000 kcal på 7 dagar. Gissar att du använde en billig våg och du tror dessa 3 kilon som skilde bestod av fett. Man kan inte ha mer fel. Googla!!!


Vågen är bra, har kontrollvägt den. I morse vägde jag 87.2 kg.
Citera
2016-07-28, 11:05
  #8
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Vill du ha eh exakt lista över vrenda en av de 55 dagarna eller?

Gärna. Kan du ladda upp den i ett Excel-format så kan vi kika på den?
Citera
2016-07-28, 11:28
  #9
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Gärna. Kan du ladda upp den i ett Excel-format så kan vi kika på den?
nä, sån nogran statistk för jag tyvärr inte. Det borde jag ju faktiskt.

En genomsnittlig dag såg ut såhär

chips/jordnötbågar/ostbågar 700-1300 kcal

Smågodis 1000-1400 kcal

pasta/baguette/bröd/pizza 1000-2000 kcal

Påse gifflar/frödinge paj/kakor 1000-1100 kcal

benjerrys/sia 600-1200 kcal

Ibland en påse jordnötter också eller choklad, men det är inte varje dag så tar inte upp det.

MEN så här ser varje dag ut ungefär. Kostar mycket pengar också, 100-200 kr om dagen bara i skräpmat. men jag jobbar som revisor så det påverkar inte ekonomin nämnvärt.

En anledning till att jag skriver här är att det är bra att få det svart på vitt, så man verkligen ser hur illa det är. Jag gör mitt bästa för att försöka komma på hur jag ska komma ur det. Det kan var svårt för folk som inte är inne i det att förstå hur det är. Lite som att säga till en alkis "det är ju bara att sluta kröka" . Jag rökte i 10 års tid, 10-20 cigg om dagen och hade inga som helst problem att sluta, inte känt ett enda sug, men det hhär är något helt annat. Det är mycket pykologiskt förstås.

Iallafall, nu tänker jag gå ner den här vikten så fort jag kan och sen öka kcal intaget. Som trög nubbe vill jag ju ha resultat tout suit.... Om ni vill kan jag lägga uppdateringar här.
Citera
2016-07-28, 11:31
  #10
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flushbook
Klart du återfaller i frossa när du halv-svälter dig i veckor.
Varför måste du pendla så mellan allt eller inget?


Så har jag alltid varit, det är allt eller inget. Som sagt jag försöker ändra på det!
Citera
2016-07-28, 13:47
  #11
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
nä, sån nogran statistk för jag tyvärr inte. Det borde jag ju faktiskt.

Nyss sa du ju att du hade koll på exakt vad du stoppar i dig?

Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag hittar inte på, jag vet EXAKT vad jag stoppar i mig, har räknat kcal i snart 15 års tid. det varierar mellan 4 ch 6000 kcal om dagen. Vill du ha eh exakt lista över vrenda en av de 55 dagarna eller?

Du överdriver dina siffror, det är det enkla svaret på ditt problem.
Citera
2016-07-28, 22:53
  #12
Medlem
carminaburanas avatar
du ser ju upställningen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback