Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-27, 11:50
  #1
Medlem
Ska med några polare till Tylösand om någon vecka. Saken är den att jag ådragit mej en elak fraktur i överarmen som gör förbaskat ont (har endast en ledortos nu). Har knaprat oxynorm+oxycontin+paracetamol i någon vecka och har börjat trappa ner nu så jag endast tar detta när jag ska sova. Nu är min fråga hur fasiken jag ska kunna smärtlindra mej när jag ska dricka alkohol? Kombon morfin och alkohol är ju ett dåligt alternativ vad jag hört.
Citera
2016-07-27, 11:55
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av icemiilk
Ska med några polare till Tylösand om någon vecka. Saken är den att jag ådragit mej en elak fraktur i överarmen som gör förbaskat ont (har endast en ledortos nu). Har knaprat oxynorm+oxycontin+paracetamol i någon vecka och har börjat trappa ner nu så jag endast tar detta när jag ska sova. Nu är min fråga hur fasiken jag ska kunna smärtlindra mej när jag ska dricka alkohol? Kombon morfin och alkohol är ju ett dåligt alternativ vad jag hört.

Kan lägga ner dricka livsfarligt att bruka morfin o alkohol
Citera
2016-07-27, 11:57
  #3
Avstängd
Tradolan funkar bra med alkohol.
Citera
2016-07-27, 12:01
  #4
Medlem
enkeltulipans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeLikeVagina
Tradolan funkar bra med alkohol.

Nej det håller jag inte med om. Kanske fungerar för dig men kombinationen ska undvikas enligt fass.

Det är nog bäst att låta bli alkohol om du har så ont att du måste äta något mer än alvedon och ipren.
Citera
2016-07-27, 14:13
  #5
Moderator
tobess avatar
Alkohol är ju i sig självt smärtlindrande. Du får med andra ord se till att dricka dig så pass full att det inte gör ont, eller så får du hålla dig nykter

Seriöst dock så kan man dricka alkohol tillsammans med ibuprofen-preparat. Det är dock inte direkt hälsosamt men om det gäller en kort period och du inte blir karatefull så ska det nog inte vara någon större fara.

Håll dig bara borta från sånt som innehåller paracetamol (leverskador) eller opiater/opiatderivater (andningsdepression).

Bäst är nog dock som sagt att skippa spånken, surt men så kan det gå ibland.
Citera
2016-07-27, 14:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icemiilk
Ska med några polare till Tylösand om någon vecka. Saken är den att jag ådragit mej en elak fraktur i överarmen som gör förbaskat ont (har endast en ledortos nu). Har knaprat oxynorm+oxycontin+paracetamol i någon vecka och har börjat trappa ner nu så jag endast tar detta när jag ska sova. Nu är min fråga hur fasiken jag ska kunna smärtlindra mej när jag ska dricka alkohol? Kombon morfin och alkohol är ju ett dåligt alternativ vad jag hört.

Det finns inte en chans att du ska dricka med oxynorm oavsett vilka doser du står på i dagsläget. Alkohol med opioider är en livsfarlig kombination just på grund utav risken för andningsdepression och att ta opioider när du löper mest risk för andningsdepression(när du sover) är inte alls en bra idé. Insisterar du fortfarande på att dricka alkohol så ska du kontakta din utskrivande läkare. Nummer till läkaren som har skrivit ut oxynorm kan man alltid få på närmaste apotek ifall du inte har det hemma.
Citera
2016-07-27, 16:55
  #7
Medlem
Tack för tipsen! Vet någon hur det funkar med oxynorm i samband med bakfylla? Tänker mej scenariot att jag somnar berusad (därav något smärtlindrad) och behöver ta något när man ska ligga på stranden och slöa morgonen efter, men kanske är lika farligt när alkoholen förbränns?
Citera
2016-07-27, 19:25
  #8
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icemiilk
Tack för tipsen! Vet någon hur det funkar med oxynorm i samband med bakfylla? Tänker mej scenariot att jag somnar berusad (därav något smärtlindrad) och behöver ta något när man ska ligga på stranden och slöa morgonen efter, men kanske är lika farligt när alkoholen förbränns?
Det är inga problem
lättare för illamående är kanske det värsta. Så länge promillen gått ner och du inte ska sova så ta en vanlig dos oxy eller halva dosen.

Mindre doser opioider(vid tolerans) är egentligen ingen fara att dricka måttligt med alkohol på.
Men det är alltid better safe than sorry som gäller därför är det big no no.
opiater som kodein, morfin och etylmorfin samt dexofen ska man absolut inte dricka alkohol.
opioider som Tramadol, buprenorfin och oxikodon går det i regel bättre att kombinera med alkohol.

Jag skulle vänta 8-12h efter senaste oxy-intag(ta bara norm samma dag, ingen depot) innan jag började dricka. Sen skulle jag sova och när jag vaknar nästa dag fortsätta medicineringen om det behövs.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback