Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-29, 14:33
  #121
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Ja kanske, jag har alltid levt med att dela pengarna lika så att man kan göra saker ihop. Även när jag var 20 och hade mer korta förhållanden. Man har roligare om man delar på tillgångarna.
Fastigheter, bilar och sparat kapital kan man ju få ha ifred.
Det har jag också och inte sitter jag bitter & jävlig idag för de fastän det kostat en del genom åren med semestrar ect jag betalt för till fd partners.

Men upp till var och en att bestämma vad som känns bäst i deras situation.
Citera
2016-07-29, 19:44
  #122
Medlem
Spaders avatar
Man delar procentuellt på allt som rör hushållet, antingen 50-50 eller baserat på inkomstnivå i relation till ens partner. Ex:
Du tjänar 45k netto
Hon tjänar 30k netto.
Du betalar 60% utav hushållsutgifterna. (45 / 75 = 0.6)

Går du med på att ge henne DINA pengar fast ni ej är gifta så är du en korkad toffel.
Konsumption betalar man för ur egen ficka - undantag mat som man kan ha ett gemensamt konto för.
Citera
2016-07-29, 20:42
  #123
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Fast det är väl rättvist att man betalar för det man använder. Bor man i huset använder man ju halva huset, då tycker jag att det är rimligt att man betalar hälften.

Om du vill ha det mer jämställt så kan ju var person betala en procent av sin lön. Då betalar man i förhållande till sina ekonomiska resurser i stället.

Sen klart, om du vill vara sugar daddy till din arbetslösa tjej, visst. Dock tror inte jag sådant leder till något bra i längden. De flesta bråk i relationer handlar om pengar, vem som betalar för vad osv.

I övrigt tycker jag att det är konstigt att man t.ex. inte skulle ha råd att betala hälften av bolånet plus hälften av avgiften och sin egen mat.. det brukar inte vara så mycket pengar det rör sig om. I de flesta fall så hade man fått betala betydligt mer om man bott själv i en hälften så stor bostad.
Fast skulle vi betala hälften var skulle det inte bli mycket över för partnern. Eftersom jag tjänar ganska bra vill jag hellre bo ganska bra än att bo sämre, betala exakt lika och lägga mina pengar på hög. Jag vill 1) bo bra och 2)inte bo själv så ser jag inte hur jag skulle kunna optimera för mig själv på något annat sätt. Så även ur ett 100% själviskt perspektiv ser jag inte hur man skulle kunna göra något annorlunda.
Citera
2016-07-29, 20:53
  #124
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Fast skulle vi betala hälften var skulle det inte bli mycket över för partnern. Eftersom jag tjänar ganska bra vill jag hellre bo ganska bra än att bo sämre, betala exakt lika och lägga mina pengar på hög. Jag vill 1) bo bra och 2)inte bo själv så ser jag inte hur jag skulle kunna optimera för mig själv på något annat sätt. Så även ur ett 100% själviskt perspektiv ser jag inte hur man skulle kunna göra något annorlunda.

De flesta personer lever inte med en golddigger dock. Du är ett specialfall.
Citera
2016-07-29, 21:06
  #125
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
De flesta personer lever inte med en golddigger dock. Du är ett specialfall.

Oj tog du det så personligt? Ber om ursäkt i så fall. Men du tycker alltså att det vore rimligare att vi flyttade till ett mindre ställe?
Citera
2016-07-29, 21:18
  #126
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Oj tog du det så personligt? Ber om ursäkt i så fall. Men du tycker alltså att det vore rimligare att vi flyttade till ett mindre ställe?

Nej jag tog det inte personligt.
Du gör naturligtvis som du vill, så du behöver inte övertyga mig .
Mina råd är mer för det generella fallet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback