Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-27, 10:36
  #13
Medlem
Hoppilandkalles avatar
Att vara helt anonym på nätet är omöjligt men som många har skrivit ovan så beror det på hur mycket "dom som vill åt dig" lägger ned i resurser. Vill du bara vara anonym i allmänhet när du kollar på vilka crackpipes det finns på nätet så är du helt lugn, ingen kommer lägga ned tid på att spåra dig. Söker du däremot efter kungafamiljens scheman i samband med vapen och bästa sättet till att "360 noscope Jimmy Åkesson" så kan det hända att mer resurser läggs emot dig och då är du rökt hur eller hur.
Citera
2016-07-28, 22:59
  #14
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppilandkalle
Att vara helt anonym på nätet är omöjligt men som många har skrivit ovan så beror det på hur mycket "dom som vill åt dig" lägger ned i resurser. Vill du bara vara anonym i allmänhet när du kollar på vilka crackpipes det finns på nätet så är du helt lugn, ingen kommer lägga ned tid på att spåra dig. Söker du däremot efter kungafamiljens scheman i samband med vapen och bästa sättet till att "360 noscope Jimmy Åkesson" så kan det hända att mer resurser läggs emot dig och då är du rökt hur eller hur.
Jag tror personligen att man måste söka på betydligt grövre saker än att skjuta ihjäl Jimmie Åkesson eller kungafamiljen för att risken att bli uppletad ska vara värd att ens spendera en hjärncell på. Tänk ändå att FBI/NSA faktiskt haft svårigheter med att leta upp Anonymous och liknande.

Jag är sen väldigt nyfiken på hur polisen tänkt identifiera någon som använder exempelvis Whonix.
Citera
2016-07-30, 15:53
  #15
Medlem
Hoppilandkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Jag tror personligen att man måste söka på betydligt grövre saker än att skjuta ihjäl Jimmie Åkesson eller kungafamiljen för att risken att bli uppletad ska vara värd att ens spendera en hjärncell på. Tänk ändå att FBI/NSA faktiskt haft svårigheter med att leta upp Anonymous och liknande.

Jag är sen väldigt nyfiken på hur polisen tänkt identifiera någon som använder exempelvis Whonix.
Jag tog bara några exempel på sökhistorik, ingen aning om vad som krävs för ett span...
Whonix är väl bara ett operativsystem, vad ska det hjälpa?
Men standard är väl som följer:
Du kommer från en proxy/VPN - polisen kräver ut register - din IP röjs - Bredbandsleverantören krävs på info om vem som hade det leaset just den tidpunkten - din adress är röjd - spaning - gripande.
Citera
2016-08-02, 13:07
  #16
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppilandkalle
Jag tog bara några exempel på sökhistorik, ingen aning om vad som krävs för ett span...
Whonix är väl bara ett operativsystem, vad ska det hjälpa?
Men standard är väl som följer:
Du kommer från en proxy/VPN - polisen kräver ut register - din IP röjs - Bredbandsleverantören krävs på info om vem som hade det leaset just den tidpunkten - din adress är röjd - spaning - gripande.
Whonix kör allt internetrelaterat över en separat "anslutning", vilket gör att du i princip måste ta dig igenom Virtualbox för att ha möjlighet att se riktiga IP. Sen sparar inte de seriösa VPN-leverantörerna några loggar.
Citera
2016-12-17, 00:10
  #17
Medlem
du är inte anonym på internet. punkt. snuten brukar ju t ex göra razzia hos tor-pedofiler med jämna mellanrum, eller knarklangare .. Är straffvärdet tillräckligt högt, eller typen av brottslighet äcklande på något sätt så får du en flashbang i brevlådan förr eller senare..
Myndigheter kan alltid hitta dig. Internetleverantörer, vpn osv samarbetar alltid med polisen utan domstolsbeslut om brottsligheten inte är socialt accepterad. t ex en våldsam scatsexnekrofilpedofil som överfaller dagisbarn.. eller personer med högerextrema åsikter.
Citera
2016-12-17, 09:44
  #18
Medlem
Det går att vara helt anonym med relativt enkla medel, dock kommer det knappast vara bekvämt, eller medge speciellt god bandbredd.

Den som sitter på rätt plats i kedjan kommer kunna se vad du gör, men knappast kunna ta reda på vem du är.
Citera
2016-12-18, 23:51
  #19
Medlem
Att notera är också att ens webbläsare kan avslöja tämligen mycket information om en till server man ansluter mot, och då hjälper varken Tor, proxy eller trippel VPN. Så använd en webbläsare som inte läcker info, men även så HELT Anonym, knappast. Vill man ta reda på så går det. Men krävs resurser.
Citera
2017-01-25, 22:12
  #20
Medlem
ImWorthlesss avatar
Var det inte TOR som några här nämner som sålde ut IPn förra sommarn typ?
Citera
2017-01-29, 22:04
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImWorthless
Var det inte TOR som några här nämner som sålde ut IPn förra sommarn typ?
Nej, du har fått något om bakfoten. Däremot har man under vissa förutsättningar kunnat identifiera tor-användare. Det har dock inget att göra med att någon "sålt ut" IP-adresser.
Citera
2017-01-29, 22:21
  #22
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isak.96
Hej IT-proffs!

Är man helt Anonym med VPN (Virtual private network)?

Alltså kan någon se eller koppla saker jag gör på internet till min vanliga IP-adress?

Tacksam för svar

Beror på vad för saker du gör och vem som är ute efter dig.
Om du t.ex bloggar eller chattar under pseudonym så kan storebror känna igen dig på det sätt du skriver.

Om du handlar knark på deepweb så går det ju att känna igen adressen du vill ha varorna skickade till.

Man blir aldrig helt anonym.
Citera
2017-02-02, 17:19
  #23
Medlem
Tar ju en stund innan man är uppkopplad till VPN när man startar datorn, då ligger man vidöppen en stund.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback