• 1
  • 2
2016-07-26, 21:41
Medlem
Som rubriken lyder: hur mycket sparar du varje månad? Jag tycker att det är intressant att veta hur mycket pengar lägger folket undan per månad.

Är en kvinna över 30 med högskoleutbildning och jobb som tjänsteman inom privat sektor.

Nu har jag 22000kr efter skatt, och efter fasta utgifterna som hyra+el+telefonräkning+a-kassa har jag ca16500kr kvar. Tar jag med matlåda till jobbet ligger matpeng per månad ca 1000kr. Alltså lägger jag undan 15000kr per månad, och med tiden med ökat ansvar på jobbet så har jag sikte att spara 20-25 k per månad.

Hur mycket tjänar ni efter skatt? Jobb? Utgifter? Spara per månad?

Sen så undrar jag ni som tjänar bra och har mycket sparade pengar, hur kom ni dit där ni är idag?

Från vilken ort i Sverige? Vad har ni för utbildning? Rika föräldrar som hjälpte till eller betalat själv? När började du jobba och när fick du ditt "riktiga" jobb efter utbildningen? Hur ser karriärsteget ut för dig? Samt löneförhöjningar? Vilket lön du hade först, lön idag och hur långt tid tog det?
Citera
2016-07-26, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenkvinna
Som rubriken lyder: hur mycket sparar du varje månad? Jag tycker att det är intressant att veta hur mycket pengar lägger folket undan per månad.

Är en kvinna över 30 med högskoleutbildning och jobb som tjänsteman inom privat sektor.

Nu har jag 22000kr efter skatt, och efter fasta utgifterna som hyra+el+telefonräkning+a-kassa har jag ca16500kr kvar. Tar jag med matlåda till jobbet ligger matpeng per månad ca 1000kr. Alltså lägger jag undan 15000kr per månad, och med tiden med ökat ansvar på jobbet så har jag sikte att spara 20-25 k per månad.

Sen så undrar jag ni som tjänar bra och har mycket sparade pengar, hur kom ni dit där ni är idag?

Från vilken ort i Sverige? Vad har ni för utbildning? Rika föräldrar som hjälpte till eller betalat själv? När började du jobba och när fick du ditt "riktiga" jobb efter utbildningen? Hur ser karriärsteget ut för dig? Samt löneförhöjningar? Vilket lön du hade först, lön idag och hur långt tid tog det?

Mitt forum finns på FL men vill ha nya input från FB.
Citera
2016-07-26, 21:54
Medlem
Inviciouss avatar
Tjänar cirkus 30k netto och min blivande fru gör ungefär lika mycket. Hushållet netto gör alltså ca 60k. Undanlagt varje månad blir runt 30, beroende på våra rörliga utgifter så klart.
Citera
2016-07-26, 22:16
Medlem
Är man över 30. Inkomst ca. 45-50k efter skatt varje månad. Sparar ungefär 10-15k per månad. Mina fasta utgifter ligger på omkring 8k/månad men spenderar mycket pengar på resor och nöjen. Jag tar det inte så seriöst med sparandet utan försöker utveckla affärsverksamheten och arbeta hårt i stället, det har alltid gett mig mer i det långa loppet. Jag driver eget med bra framtidsutsikter. Har väl omkring 2-3Mkr sparade i verksamheten och 2-300k på privat konto, så jag är inte Krösus Sork. När jag har lust går jag ut och äter, näst intill dagligen, och kollar i stort sett aldrig på prislappar när jag handlar mat eller kläder. Jag har flera dyrare nöjen utöver detta.

Jag har ingen högre utbildning men arbetar med teknologi på högre nivå och har kunder som värdesätter denna nyckelkompetens. Självlärd och började med två tomma händer. Inget arv, ingen hjälp från föräldrar eller övrig släkt.

Finns i hufvudstaden men kommer från södra Sverige ursprungligen.

Hur kom jag hit? Hårt jobb. Många timmar (10-12 timmar om dagen 6 dagar i veckan).

Jag inser när jag läser ovan att det där ser arrogant och skrytsamt ut. Men tro mig kära FB, jag har offrat många av mina timmar på mitt företag medans de flesta av er levt era liv. Det är inte alltid så glamoröst som det kanske ser ut.
Citera
2016-07-26, 22:17
Medlem
Alltså om du bara äter matlådor har du 500 kr att leva på för att kunna spara 15000 i månaden? är inte det lite väl fattigt? Handlar du aldrig smink,kläder, hygienartiklar, bio, alkohol,resor. Vad gör du liksom för dina 500 kr ? Det låter ju inte som du har ett särskilt bra liv med alla pengar på banken. Jaja
25 år
36k brutto
Ej utbildad
Sparar 12-15 k( allt i fonder & aktier)
Självgjord miljonär
Bostadsrätt
Har ca 20 000 kvar efter räkningar och matkostnader är klara.
Bor i norrbotten
Citera
2016-07-26, 22:29
Medlem
Man, över 25 år. Gymnasieutbildning, ett vanligt knegarjobb. Har ut ca 24 efter skatt, sambon lika så. Lägger undan ca 18 tillsmmans med sambon varje månad.
Citera
2016-07-26, 23:50
Medlem
revodnebs avatar
Man, snart 50, lägger undan 50% av min inkomst. Sparar bara på konto just nu "for a rainy day".
Citera
2016-07-27, 10:25
Medlem
Tzar_xs avatar
Man, 31 år. Jobbar inom IT i Stockholm. Kommer norr ifrån. Högskoleutbildning. Har jobbat i 5 år och ligger nu runt 30k netto. Lägger väl undan ca 16k i månaden i dagsläget, vilket är en siffra jag avser öka. I förhållande till många kollegor och vänner med liknande löner så är det dock ganska mycket har jag förstått.
Citera
2016-07-27, 11:53
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenkvinna
Som rubriken lyder: hur mycket sparar du varje månad?

Efter skatt 35 600 kronor per månad på heltidsjobb (56 000 före skatt). Utgifter cirka 10 000 kronor per månad, resten sparas. Behöver jag någon kapitalvara, så köper jag alltid kontant. Jag använder pengarna till mina fritidsintressen eller investerar i skogsfastigheter.

Min utbildning är civ. ing., jag fick inga som helst pengar hemifrån utan tog lån och arbetade mot slutet av studierna för att inte behöva låna så mycket. För mitt första arbete när jag var klar var lönen strax över 7 000 kronor per månad (före skatt), det var 1980. Sedan dess har inflationen ändrat penningvärdet. I dagens penningvärde var den lönen cirka 23 000 kronor (före skatt), en nyutexaminerad civ. ing. har högre lön idag. Kommunalskatten var lägre förr, men jag kommer inte ihåg hur mycket jag fick ut.

Så man skulle kunna säga att lönen dubblats under mitt yrkesliv. Bästa sättet att höja sin lön är annars att byta jobb, det driver upp lönen. Jag har bytt arbete flera gånger. Är du ute efter max lön så var inte mer än tre år på samma ställe.
Citera
2016-07-27, 16:03
Medlem
Chugis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzar_x
Man, 31 år. Jobbar inom IT i Stockholm. Kommer norr ifrån. Högskoleutbildning. Har jobbat i 5 år och ligger nu runt 30k netto. Lägger väl undan ca 16k i månaden i dagsläget, vilket är en siffra jag avser öka. I förhållande till många kollegor och vänner med liknande löner så är det dock ganska mycket har jag förstått.

Saftigt! Känns det verkligen lönt att kräma ur de där sista tiokronorna när du ändå sparar ca 53% av lönen? Tänker på "den gamla klassikern" att 20% ansträngning ger 80% av resultatet, och vice versa.
Citera
2016-07-27, 18:14
Medlem
Tzar_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chugi
Saftigt! Känns det verkligen lönt att kräma ur de där sista tiokronorna när du ändå sparar ca 53% av lönen? Tänker på "den gamla klassikern" att 20% ansträngning ger 80% av resultatet, och vice versa.

Tycker inte det känns särskilt saftigt. Jag och sambon bor relativt billigt (bostadsrätt som kostar ca 5.5k i månaden). Sedan hjälps vi åt med räkningarna, så säg att jag bränner runt 8k i månaden på nöjen osv vilket jag klarar mig gott på.

Att kunna spara undan lite pengar handlar till stor del om att ha låga kostnader. Där utgör ofta boende en stor utgift, särskilt om man bor i någon av de större städerna. Jämförelsevis har jag kollegor som nyligen har blivit klara med studierna och som absolut måste bo i innerstaden, vilket innebär att de som singlar med lätthet kan få betala 10-12k i månaden. Dom har då helt andra förutsättningar för att kunna spara undan några större summor med de kostnaderna.
Citera
2016-07-27, 18:31
Medlem
Chugis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzar_x
Tycker inte det känns särskilt saftigt. Jag och sambon bor relativt billigt (bostadsrätt som kostar ca 5.5k i månaden). Sedan hjälps vi åt med räkningarna, så säg att jag bränner runt 8k i månaden på nöjen osv vilket jag klarar mig gott på.

Att kunna spara undan lite pengar handlar till stor del om att ha låga kostnader. Där utgör ofta boende en stor utgift, särskilt om man bor i någon av de större städerna. Jämförelsevis har jag kollegor som nyligen har blivit klara med studierna och som absolut måste bo i innerstaden, vilket innebär att de som singlar med lätthet kan få betala 10-12k i månaden. Dom har då helt andra förutsättningar för att kunna spara undan några större summor med de kostnaderna.

Trodde att du bodde själv, då förstår jag bättre! Det är väldigt bra jobbat hursomhelst och alltid en trygghet att kunna leva på en lön när man är två.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in