Citat:
Ursprungligen postat av
nyfikenkvinna
Som rubriken lyder: hur mycket sparar du varje månad?
Hur mycket tjänar ni efter skatt? Jobb? Utgifter? Spara per månad?
Sen så undrar jag ni som tjänar bra och har mycket sparade pengar, hur kom ni dit där ni är idag?
Från vilken ort i Sverige? Vad har ni för utbildning? Rika föräldrar som hjälpte till eller betalat själv? När började du jobba och när fick du ditt "riktiga" jobb efter utbildningen? Hur ser karriärsteget ut för dig? Samt löneförhöjningar? Vilket lön du hade först, lön idag och hur långt tid tog det?
Efter skatt 35 600 kronor per månad på heltidsjobb (56 000 före skatt). Utgifter cirka 10 000 kronor per månad, resten sparas. Behöver jag någon kapitalvara, så köper jag alltid kontant. Jag använder pengarna till mina fritidsintressen eller investerar i skogsfastigheter.
Min utbildning är civ. ing., jag fick inga som helst pengar hemifrån utan tog lån och arbetade mot slutet av studierna för att inte behöva låna så mycket. För mitt första arbete när jag var klar var lönen strax över 7 000 kronor per månad (före skatt), det var 1980. Sedan dess har inflationen ändrat penningvärdet. I dagens penningvärde var den lönen cirka 23 000 kronor (före skatt), en nyutexaminerad civ. ing. har högre lön idag. Kommunalskatten var lägre förr, men jag kommer inte ihåg hur mycket jag fick ut.
Så man skulle kunna säga att lönen dubblats under mitt yrkesliv. Bästa sättet att höja sin lön är annars att byta jobb, det driver upp lönen. Jag har bytt arbete flera gånger. Är du ute efter max lön så var inte mer än tre år på samma ställe.