Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-26, 18:23
  #1
Medlem
tjenare.knugens avatar
Tjena

Har en dator med GTX 560 som fungerat ett tag. Kör Windows 7.
Imorse när jag kom tillbaka till datorn så flippade skärmen ut med massa konstiga färger och mönster, tänkte att det brukar vara något med grafikkortet.
Startade om datorn, men den kraschar bara så fort man tar sig förbi Windows-booten.

Gick in i felsäkert läge och avinstallerade grafikkorts-drivrutinen, och då fungerar det perfekt igen. Men så fort jag installerat Nvidias drivrutiner så kraschar datorn efter omstart. Provat flera äldre versioner som t.ex 368.89, 368.69 och 362.00 men alla kraschar.

Tror ni det är hårdvarufel eller mjukvarufel? Grafikkortet fungerar ju uppenbarligen utan drivrutinerna eftersom jag får bild.

Tips?
Citera
2016-07-26, 18:50
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du avinstallerat bort drivrutinen ordentligt?

Det kan tänkas att någon fil eller filändelse ligger kvar och orsakar ditt problem. Även under Registret kan detta ligga och som kan orsakar problem.
Citera
2016-07-26, 19:00
  #3
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du avinstallerat bort drivrutinen ordentligt?

Det kan tänkas att någon fil eller filändelse ligger kvar och orsakar ditt problem. Även under Registret kan detta ligga och som kan orsakar problem.

Det är inget som får mig att tvivla att de inte är ordentligt avinstallerade.
Jag har följt Nvidias egna guide: http://www.nvidia.com/object/IO_13955.html
Fungerar mycket bra att göra det i felsäkert läge. Då fungerar datorn igen när jag rebootar.

Frågan är om det är fel på drivrutinerna eller hårdvaran.

Det som är konstigt är att felet uppstod efter att skärmen hade gått i strömsparläge då jag var borta i 5 minuter. Det var när jag skakade igång datorn igen som det hände. Och vad jag vet så kan inga drivrutiner för grafikkortet uppdateras i bakgrunden utan att man aktivt startar om datorn?
Citera
2016-07-26, 19:06
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Och du har inte gjort någon eller några förändringar i själva datorn? Te.x monterat in någon ny komponent, hårddisk, eller annat? Jag tänker mest om du har kommit åt grafikkortet i samband med detta.
Citera
2016-07-26, 19:14
  #5
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Och du har inte gjort någon eller några förändringar i själva datorn? Te.x monterat in någon ny komponent, hårddisk, eller annat? Jag tänker mest om du har kommit åt grafikkortet i samband med detta.

Nej, absolut inte. Datorn har varit densamma det senaste året, förutom att jag uppgraderade till Windows 10 för en månad sen. Nu provade jag visserligen att installera Windows 7 för att se om det löste problemet, men det gjorde det ju inte.

Kanske ska prova höra på Nvidias forum, det är ju trots allt när jag installerar deras drivrutin som datorn kraschar.
Citera
2016-07-26, 19:18
  #6
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Nej, absolut inte. Datorn har varit densamma det senaste året, förutom att jag uppgraderade till Windows 10 för en månad sen. Nu provade jag visserligen att installera Windows 7 för att se om det löste problemet, men det gjorde det ju inte.

Kanske ska prova höra på Nvidias forum, det är ju trots allt när jag installerar deras drivrutin som datorn kraschar.

Gör så. Man får oftast ett snabbt svar där på deras forum.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback