Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-26, 16:38
  #1
Medlem
Hejsan! Jag tänkte köra en liten biltur med min hund i Norge bland fjordarna, där vi planerar att tälta och vandra :) Vi ska försöka "landa" på camping och göra dagsvandringar, mest för att jag är så ovan vid detta. Men tanken är:
Utgår ifrån Halmstad och kör "rakt" till Hardangerfjorden där vi stannar 2-3 nätter och som sagt gör dagsvandringar. Därefter kör vi till Geirangerfjorden där vi spenderar 4 till 6 natten, och sist men inte minst kör vi Trollstigen upp mot Trollveggen. Här tänkte jag att vi stannar en natt för att sedan köra hemåt. Vad tror ni, är det möjligt? :) Finns det något särskilt jag borde tänka på? Hur är det med bensinstationer bland fjordarna, borde man ha med sig en reservdunk?

Tack på förhand! :)
Citera
2016-07-28, 16:40
  #2
Medlem
Jag har precis gjort nästan exakt den resan fast ifrån norr till söder. Hardangerfjorden är väldigt fin och det finns en vandring där, Drottningens vandring (tror jag den hette) som är superfin och man får vara ganska ensam uppe på berget. Emellan trollstigen och trollväggen måste ni åka in emot Stryn. Vi bodde på en magisk camping i Loen som hette Sande camping. Otroligt vackert precis vid en sjö. Det finaste stoppet på hela vår resa.
Där finns även en vandring som börjar precis vid campingen (Norges längsta uppförs backe...) till Skålatornet.
Uppe vid trollväggen gick vi upp på Romdalseggen, också jättefint. Allt i Norge är fint och det finns vandringar med spektakulära utsikter överallt. Det är lätt att hitta campingar, särskilt när man kommer uppåt en bit. Vägarna är bra men slingriga och ganska branta på sina ställen. Bensinmacker är det inte lika gått om så se till att inte köra på för liten tank. Ni kommer få en sjukt fin resa.
Lägg inte tid på att stanna vid Geiranger, det är otroligt turistigt och det finns lika fina vyer på andra ställen där man får vara mer ifred.
Citera
2016-07-30, 15:04
  #3
Medlem
Det har blivit lite ändringar i rutten men jag ska absolut slopa Geiranger! Tack för tipset :) Stannar på Sande Camping 1 eller 2 nätter istället så tar jag Flydalsjuvet och Dalsnibba på vägen mot Trollveggen :) Jag har bestämt mig för att köra lite tidigare istället så börjar jag i Stavanger och vandrar upp till Preikestolen :D

Det ska verkligen bli kul! Skrämmande att vara ensam haha men samtidigt sååå roligt och något jag längtat efter så länge!!:innocent:
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2745678

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback