Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-26, 16:17
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edm4life
Jag säger inte att det är viktigt, för det är det absolut, men agila utvecklingsmetoder typ scrum, kanban kommer du säkert att plocka upp på vägen ändå. Det vet du redan säkert men det viktigaste är ju alltid att öva öva öva på syntax, debug/testing, designmönster och sånt direkt relaterat till kodningen för att bli en riktig jedi master Så det är grymt att du försöker hitta något projekt att jobba på. Du kanske har någon där du studerar där ni kan gå ihop och utveckla något tillsammans? Det är inte lätt (framförallt om man inte har lååång erfarenhet) och extremt tidskrävande att sätta en produkt från start till produktion och drift på alla plattformar om man är helt ensam. Tänk själv att du ska bygga upp hela backend infrastrukturen med databas, sedan utveckla hela appen i Java, gå över till XCode och göra hela appen i Swift eller Objective-C, sedan även göra ett webinterface i Javascript (eftersom att många efterfrågar tillgång på samtliga plattformar). Sedan ska du även se till att allting fungerar och erbjuda och konkurrera med andra appar om funktionalitet och olika lösningar, UX osv. Nej tacka vet jag cross platform development om du faktiskt realistiskt hade tänkt att sätta något i produktion, själv alltså.


Japp, och det roligaste är när man har ett projekt på gång som man kan sitta och pilla med. Övningar i all ära, de är roliga att göra men det är ännu roligare att ha något att visa upp, om så bara det är för kompisar&familj.

Vi har haft flera grupp projekt i skolan, men det är inget som är värt att sätta i produktion direkt. Men jo, jag förstår att göra något större seriöst projekt kräver mycket tid och arbete, men det hade varit värt mycket att ha något sådant på mitt cv.
__________________
Senast redigerad av blork 2016-07-26 kl. 16:21.
Citera
2016-07-26, 19:54
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Dessvärre har jag inte massvis med kontakter och de få jag har tycker det blir alldeless för dyrt.
Undvik att jobba i små projekt åt folk du känner.
Det finns inga krav, de vill hela tiden vill klämma in "små ändringar" gratis, och de kommer använda dig som support varje gång sidan behöver uppdateras eller slutar fungera.

Det är lätt att säga nej när det är en okänd uppdragsgivare, men svårare när det är nån man känner.

När jag pluggade ville jag ha några tusenlappar för ett par dagars arbete så jag gjorde några enkla wordpress/joomla-sidor åt krögare, frisörer och andra småföretagare jag kände. Slutade med att de flera år senare ringde mig när de tappade bort lösenord eller när nåt slutade funka pga uppdateringar i plattformarna eller nya webläsare.
Jag var den enda som kunde hjälpa dom så var fruktansvärt jobbigt att behöva förklara för dom att jag nu hade ett fast jobb och inte hade tid att underhålla deras siter för småpengar.

Det är nog bättre att köra ework eller liknande så får du åtminstone riktiga uppdrag med fasta ramar.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2016-07-26 kl. 20:00.
Citera
2016-07-27, 08:57
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Undvik att jobba i små projekt åt folk du känner.
Det finns inga krav, de vill hela tiden vill klämma in "små ändringar" gratis, och de kommer använda dig som support varje gång sidan behöver uppdateras eller slutar fungera.

Det är lätt att säga nej när det är en okänd uppdragsgivare, men svårare när det är nån man känner.

När jag pluggade ville jag ha några tusenlappar för ett par dagars arbete så jag gjorde några enkla wordpress/joomla-sidor åt krögare, frisörer och andra småföretagare jag kände. Slutade med att de flera år senare ringde mig när de tappade bort lösenord eller när nåt slutade funka pga uppdateringar i plattformarna eller nya webläsare.
Jag var den enda som kunde hjälpa dom så var fruktansvärt jobbigt att behöva förklara för dom att jag nu hade ett fast jobb och inte hade tid att underhålla deras siter för småpengar.

Det är nog bättre att köra ework eller liknande så får du åtminstone riktiga uppdrag med fasta ramar.
Håller helt med MarcoBolan. Man ska göra det klart och tydligt att det kostar om man ska hjälpa en bekant. Annars hamnar man där jag och MarcoBolan har varit, att de ringer efter 2-3 år och vill ha hjälp kostnadsfritt.
Citera
2016-08-29, 22:21
  #16
Medlem
TS, skit i att frilansa med dessa typer av uppgifter, det är dödsfött.

Om du PMar mig så kan du få inlogg till ett frilanskonto jag har övergivit, så får du se vilken skit det är. Du sitter och klickar och läser och biddar på frilanshemsidan utan att det händer något och tiden bara går. Har du tur får du någon skumt jävla uppgift som efter alla avgifter ger dig 5-25kr. Då får du sitta en vecka och researcha något skumt jävla filformat (typ quake map) som någon vill ha konverterad till .jpeg eller något (och då sitta och hitta libs för att skriva ut text med önskat font i jpeg).

Glöm att göra folks hemläxor, dessa går under dollarn och tar tid.

Sedan ska du starta företag för allt det här, en tyngd i sig.

Tänk nu att du kanske måste sitta och göra folks wordpress-sidor för om du har jävligt tur, 200kr för minst tolv timmars arbete med allt korrande fram och tillbaka. En del topprogrammerare (de med bäst reviews och mest antal timmar bakom sig.. brukar ligga på 1,000h) på upwork.com tjänar 13$/h, och då är det verkligen 13$/h eftersom att dessa timmar veriferas med deras diary programvara.

Jobbar du per timme på upwork.com måste du installera ett program som tar ett screenshot av din skärm var 10e minut som din kund reviewar och godkänner. Så ta bara fixed-pay jobs (hälften av alla job är detta) om du bryr dig om din integritet.

Med freelancer.com går du snarare back. Undvik som AIDS.

Du vinner inte måt lågbudarna även om du är mer kompetent. Om du tar en titt på min profil så förstår du precis vad jag menar.

Waste of time. Men visst vore det roligt om man kunde kombinera erfarenhet/kompetens med att få pengar. Men man får varken pengar eller erfarenhet. Folk vill att du gör skitsaker för inga pengar alls. Dåliga idéer som ingen vettig människa skulle få för sig att göra, så som att implementera en JPEG-fil till excel i PHP och spara i en MySQL-databas i Windows för 20$ och samtidigt göra en Wordpress-plugin av detta. Skjut mig.

Du ska alltså:
Installera windows + apache + php + mysql att jobba i. Tar tid. Sätta dig in i wordpress och plugins. Förstå excel-filformatet. Implementera skiten. Räkna med att du stöter på problem och att det tar längre tid en väntat (över en dag).

Sedan ska du få dina 20$ om du har tur och har haft turen att få jobbet från första början. Efter skatt, avgifter och att paypal sugit blodet ur dig ska du sitta och jävlas med bokföring.

Sedan är det att sitta och klicka och bidda i flera dagar tills dina bids/månad är slut. Har du tur får du ett till jobb där du ska skriva ett program i Java som läser ett PDF-dokument och extraherar alla bilder till en mapp och sparar dem som PNG-format och laddar upp PDF-filerna med bilderna borrtagna till en hemsida via windows directory service.

Nästa jobb kommer att vara att skriva en VBA för någon gammal version av Outlook för att extrahera alla mail som kommer från en viss IP.

Repeat. Du kommer inte hinna plugga och du kommer inte få några pengar. Sitter du på absolut heltid så kan du ha turen att få en lön under en svensk levnadsstandard samtidigt som du inte utvecklats ett skit.

Känns det utvecklande?
Citera
2016-08-30, 14:40
  #17
Medlem
Här är ett exempel. Erbjöd att göra ett jobb för 4 dollar. Vi pratar alltså om ca 20 kr. Och då ska han ha en AI installerad för sin facebook-app. Trots det vill han ha min facebook och linked in och försäkringar och vill prata på skype och förhör mig som en igel om mina kunskaper och sedan vill han ha ett "bevis" på att jag kan klara uppgiften genom att göra en video på när jag installerar AIn.


En annan vill utveckla facial recognition från grunden och betalar 30 kr.
Citera
2016-09-04, 00:58
  #18
Medlem
MKGs avatar
Sök ett ordentligt jobb. Alten, Reach, HiQ, Prevas, Cybercom, Sogeti, Rejlers, Sigma, ÅF, Drakryggen, Sweco,
Combitech, Etteplan, finns hur många konsultbolag som helst att jobba åt. Vill du köra eget finns Kvadrat, Academic Work m.m. att ta kontakt med.
Citera
2017-03-29, 12:17
  #19
Medlem
Jag tycker Linkedin är bra, visa upp dina projekt och fyll på, skriv inte att du söker uppdrag, alltså att du sitter där desperat. Se sysselsatt och kompetent ut.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback