Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-26, 14:39
  #1
Medlem
Har några år av programmering i bagaget och börjar till hösten mitt andra år som systemutvecklare(stundet). Hittade inget sommarjobb under sommaren och har således bara pluggat och programmerat under sommaren för att bli bättre. Läste av en händelse en tråd här på fb att man som frilansare kan få hem några hundralappar och till och med tusenlappar på mindre enkla projekt. Jag har egentligen bara en väldigt enkel fråga:

Var hittar man dessa småjobb?
Citera
2016-07-26, 15:01
  #2
Medlem
LiLWizs avatar
Det finns en uppsjö av sidor på nätet för frilansare. Elance, Freelancer och upwork för att nämna tre utan någon preferens.

Se till att du är inläst på skatteregler och bolagsform innan du börjar. Skatteverket är gärna med på ett hörn gällande dina inkomster, stora som små.
Citera
2016-07-26, 15:09
  #3
Medlem
Kontakter är bäst tills du har en portfölj med tidigare jobb att visa upp. Gör aldrig något för "några hundralappar", det tar aldrig så lite tid att det blir värt det.
Citera
2016-07-26, 15:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiLWiz
Det finns en uppsjö av sidor på nätet för frilansare. Elance, Freelancer och upwork för att nämna tre utan någon preferens.

Se till att du är inläst på skatteregler och bolagsform innan du börjar. Skatteverket är gärna med på ett hörn gällande dina inkomster, stora som små.

Ja, jag hittade dessa men det känns som att de flesta jobben som ligger uppe ger alldeless för lite betalt eller har alldeless för dålig beskrivning om vad som ska göras. T ex gör ett android spel på 3 dagar för 300kr. Det är helt orimligt. :O

Citat:
Ursprungligen postat av Luceat
Kontakter är bäst tills du har en portfölj med tidigare jobb att visa upp. Gör aldrig något för "några hundralappar", det tar aldrig så lite tid att det blir värt det.

Känns lite så. Dessvärre har jag inte massvis med kontakter och de få jag har tycker det blir alldeless för dyrt.

Det ska dock sägas att jag vill göra detta främst för att bli bättre, inte så mycket för pengarnas skull.
Citera
2016-07-26, 15:15
  #5
Medlem
LiLWizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Ja, jag hittade dessa men det känns som att de flesta jobben som ligger uppe ger alldeless för lite betalt eller har alldeless för dålig beskrivning om vad som ska göras. T ex gör ett android spel på 3 dagar för 300kr. Det är helt orimligt. :O



Känns lite så. Dessvärre har jag inte massvis med kontakter och de få jag har tycker det blir alldeless för dyrt.

Det finns massor av skitarbete. Men fokusera på de arbeten som har en tydlig beskrivning och som matchar din kompetens. Nämnda sidor sätter din kompetens i konkurrens globalt, det är därför en mycket viktig egenskap att kunna kommunicera tydligt.
Citera
2016-07-26, 15:20
  #6
Medlem
edm4lifes avatar
Skapa en profil på linkedin och försök att nätverka så mycket som möjligt om du inte redan gör det, det är något som har öppnat upp många dörrar för mig och jag blir ganska ofta kontaktad och erbjuden olika jobb via dom (även välbetalda fasta positioner), mycket baserat på det jag har gjort tidigare i form av projekt snarare än utbildning då jag är självlärd men med en total erfarenhet på ca 10 år i dagsläget, ca 6 år på professionell nivå.

Mitt bästa råd till dig är att försöka bygga upp dig själv som ett varumärke så mycket som möjligt, och försök att skapa en imponerande och attraktiv portfolio. Folk vill se att du har utvecklat saker och tagit det i produktion, appar och system som folk faktiskt använder dagligen. Det är nog mitt största misstag, att jag har lagt på tok för mycket tid åt att försöka återuppfinna hjulet (har bland annat gjort ett eget reaktivt framework likt React med en egen implementation av VirtualDom) och suttit och utvecklat advancerade saker som aldrig kommer att konkurrera eller fungera bättre än dom open source projekt som redan finns på github t.ex, men det har samtidigt varit en betydande del i min kompetensutveckling.

Vad är det för programmering du sysslar med och vilken nivå skulle du själv påstå att du ligger på i dagsläget?

Om det är webbutveckling:
Har du erfarenhet och kompetens inom Angular(1/2), React, NodeJS/NPM, Gulp, Git, ES6 förutom självklart HTML5, CSS3? Har du koll på prototypal inheritance i JS och kan du skriva modulär, skalbar och väl dokumenterad kod?

Python, Objective-C, Swift, Java, C++, C#, .NET?
SQL eller övriga meriterande kunskaper?
__________________
Senast redigerad av edm4life 2016-07-26 kl. 15:25.
Citera
2016-07-26, 15:24
  #7
Medlem
De är knappast lönsamt för dig att frilansa. Sök ett riktigt extrajobb istället om du vill jobba. T ex hos något av konsultbolagen som jobbar med studenter.
Citera
2016-07-26, 15:26
  #8
Medlem
edm4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
De är knappast lönsamt för dig att frilansa. Sök ett riktigt extrajobb istället om du vill jobba. T ex hos något av konsultbolagen som jobbar med studenter.

Japp, TS kanske ska kolla runt lite på academicwork och liknande.
Citera
2016-07-26, 15:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edm4life
Det är nog mitt största misstag, att jag har lagt på tok för mycket tid åt att försöka återuppfinna hjulet (har bland annat gjort ett eget reaktivt framework likt React med en egen implementation av VirtualDom) och suttit och utvecklat advancerade saker som aldrig kommer att konkurrera eller fungera bättre än dom open source projekt som redan finns på github t.ex, men det har samtidigt varit en betydande del i min kompetensutveckling.

Knappast ett misstag, det är den här erfarenheten som tar dig vidare från enkla snabba projekt som appar till att faktist ha kompetens som håller långsiktigt och som ger dig jobben som man inte ersätter med billiga möjliga lösningen. Visst om man enbart satsar på att få så många snabba gig som möjligt som drar in pengar kanske det var ett misstag men om du någon gång satsar på att bli arkitekt eller CTO så var det absolut inte ett misstag.
__________________
Senast redigerad av Lord_Stalin 2016-07-26 kl. 15:30.
Citera
2016-07-26, 15:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
De är knappast lönsamt för dig att frilansa. Sök ett riktigt extrajobb istället om du vill jobba. T ex hos något av konsultbolagen som jobbar med studenter.

Som sagt, det är inte för pengarnas skull.

Citat:
Ursprungligen postat av edm4life
Skapa en profil på linkedin och försök att nätverka så mycket som möjligt om du inte redan gör det, det är något som har öppnat upp många dörrar för mig och jag blir ganska ofta kontaktad och erbjuden olika jobb via dom (även välbetalda fasta positioner), mycket baserat på det jag har gjort tidigare i form av projekt snarare än utbildning då jag är självlärd men med en total erfarenhet på ca 10 år i dagsläget, ca 6 år på professionell nivå.

Mitt bästa råd till dig är att försöka bygga upp dig själv som ett varumärke så mycket som möjligt, och försök att skapa en imponerande och attraktiv portfolio. Folk vill se att du har utvecklat saker och tagit det i produktion, appar och system som folk faktiskt använder dagligen. Det är nog mitt största misstag, att jag har lagt på tok för mycket tid åt att försöka återuppfinna hjulet (har bland annat gjort ett eget reaktivt framework likt React med en egen implementation av VirtualDom) och suttit och utvecklat advancerade saker som aldrig kommer att konkurrera eller fungera bättre än dom open source projekt som redan finns på github t.ex, men det har samtidigt varit en betydande del i min kompetensutveckling.

Vad är det för programmering du sysslar med och vilken nivå skulle du själv påstå att du ligger på i dagsläget?

Om det är webbutveckling:
Har du erfarenhet och kompetens inom Angular(1/2), React, NodeJS/NPM, Gulp, Git, ES6 förutom självklart HTML5, CSS3? Har du koll på prototypal inheritance i JS och kan du skriva modulär, skalbar och väl dokumenterad kod?

Python, Objective-C, Swift, Java, C++, C#, .NET?
SQL eller övriga meriterande kunskaper?

Jo en LinkedIn profil har jag, så välfylld som jag bara kunde göra den!
Men jag har likt du uppfunnit hjulet igen många gånger, mest för att jag har lite dålig fantasi om vad jag ska göra härnäst. Därför har det ju blivit mycket kopior. T ex Alarm App, Kund register, Kalender/scheduler, ordbehandlare. Jag skulle vilja påstå att jag inte är nybörjare men definitivt inget proffs heller, någonstans i mitten.

Mina främsta kunskaper ligger inom OOP utveckling, Java samt Databashantering med SQL och MySQL. Jag har även gjort en del android applikationer, så det har ju varit Java och XML. Har även en hemsida men den är väldigt simpel, använder bara HTML5, CSS och Bootstrap. Har inte sysslat så mycket med webbutveckling ännu, är inte så förtjust i det. Har även pillat med python för att styra diverse sensorer på min Raspberry pi, men det är väldigt basic saker. Via skolan har jag lärt mig mycket om agila utvecklingsmetoder, modellering, krav hantering/analys och allmänt om hur man arbetar i större mjukvaruprojekt och TDD.

Till hösten ska jag jobba som labb handledare för de nya ettorna och delta i något som heter "Mentorskaps projektet" vilket är ett samarbete mellan Jusek, skolan och företag. Då får man som student en mentor, t ex programmerare på ett företag, som man träffar 1-2 gånger i månaden och diskuterar saker tillsammans.
__________________
Senast redigerad av blork 2016-07-26 kl. 15:37.
Citera
2016-07-26, 15:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Som sagt, det är inte för pengarnas skull.

Dom jobb du kan få idag som frilansare är sällan till någon nytta för dig. Dom kommer konsumera mycket tid och oftast bara ge erfarenhet kring ganska obskyra saker. Det är inte värt det varken för erfarenhet eller referenser. Finns så många bättre vägar att gå.
Citera
2016-07-26, 16:09
  #12
Medlem
edm4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Som sagt, det är inte för pengarnas skull.



Jo en LinkedIn profil har jag, så välfylld som jag bara kunde göra den!
Men jag har likt du uppfunnit hjulet igen många gånger, mest för att jag har lite dålig fantasi om vad jag ska göra härnäst. Därför har det ju blivit mycket kopior. T ex Alarm App, Kund register, Kalender/scheduler, ordbehandlare. Jag skulle vilja påstå att jag inte är nybörjare men definitivt inget proffs heller, någonstans i mitten.

Mina främsta kunskaper ligger inom OOP utveckling, Java samt Databashantering med SQL och MySQL. Jag har även gjort en del android applikationer, så det har ju varit Java och XML. Har även en hemsida men den är väldigt simpel, använder bara HTML5, CSS och Bootstrap. Har inte sysslat så mycket med webbutveckling ännu, är inte så förtjust i det. Har även pillat med python för att styra diverse sensorer på min Raspberry pi, men det är väldigt basic saker. Via skolan har jag lärt mig mycket om agila utvecklingsmetoder, modellering, krav hantering/analys och allmänt om hur man arbetar i större mjukvaruprojekt och TDD.

Till hösten ska jag jobba som labb handledare för de nya ettorna och delta i något som heter "Mentorskaps projektet" vilket är ett samarbete mellan Jusek, skolan och företag. Då får man som student en mentor, t ex programmerare på ett företag, som man träffar 1-2 gånger i månaden och diskuterar saker tillsammans.

Jag säger inte att det är viktigt, för det är det absolut, men agila utvecklingsmetoder typ scrum, kanban kommer du säkert att plocka upp på vägen ändå. Det vet du redan säkert men det viktigaste är ju alltid att öva öva öva på syntax, debug/testing, designmönster och sånt direkt relaterat till kodningen för att bli en riktig jedi master Så det är grymt att du försöker hitta något projekt att jobba på. Du kanske har någon där du studerar där ni kan gå ihop och utveckla något tillsammans? Det är inte lätt (framförallt om man inte har lååång erfarenhet) och extremt tidskrävande att sätta en produkt från start till produktion och drift på alla plattformar om man är helt ensam. Tänk själv att du ska bygga upp hela backend infrastrukturen med databas, sedan utveckla hela appen i Java, gå över till XCode och göra hela appen i Swift eller Objective-C, sedan även göra ett webinterface i Javascript (eftersom att många efterfrågar tillgång på samtliga plattformar). Sedan ska du även se till att allting fungerar och erbjuda och konkurrera med andra appar om funktionalitet och olika lösningar, UX osv. Nej tacka vet jag cross platform development om du faktiskt realistiskt hade tänkt att sätta något i produktion, själv alltså, kanske ta en titt på Xamarin eller https://facebook.github.io/react-native/
__________________
Senast redigerad av edm4life 2016-07-26 kl. 16:16.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback