Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-26, 14:07
  #1
Medlem
Är totalt novis på Mac och kollade Macbook Pro typ MJLT2 eller så. Då hittade jag på Google att det är bara 1440x900 i upplösning men att Apple har pixeldubblat. Vad är detta, är det fejk/illusion eller är upplösningen på 15" Retina 2880x1800?

Sedan undrar jag om jag köper en MJLT2 med

MJLT2 i7-4870 HQ 2.5G 16G 512G SSD HR9 M370X

Hur mycket återstår av batteriet och vad kostar det att byta?
Citera
2016-07-26, 14:11
  #2
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Är totalt novis på Mac och kollade Macbook Pro typ MJLT2 eller så. Då hittade jag på Google att det är bara 1440x900 i upplösning men att Apple har pixeldubblat. Vad är detta, är det fejk/illusion eller är upplösningen på 15" Retina 2880x1800?

Sedan undrar jag om jag köper en MJLT2 med

MJLT2 i7-4870 HQ 2.5G 16G 512G SSD HR9 M370X

Hur mycket återstår av batteriet och vad kostar det att byta?

Skärmen har 2880x1800 pixlar. Den kan skalas i några steg om man så önskar om det ser för smått ut i högsta upplösningen.

Frågan om batteriet förstår jag inte riktigt, vad menar du mer exakt?
Citera
2016-07-26, 14:22
  #3
Medlem
Jo, batteriet är ju limmat vad jag förstår i MB Pro från och med ett visst årtal. Det skulle tydligen räcka 9 timmar vid rimlig användning men hur länge räcker det idag efter 1-2 år? Alltså hur degraderas prestandan vid korrekt användande med original adapter. Är man nere på 2-3 timmars drifttid efter 4-5 år eller så? Eftersom batteriet är limmat känns det lite besvärande om man skulle behöv byta och framför allt undrar jag vad det kostar. MB Pro 15" ForceTouch verkar ju annnars vara en höjdarmaskin. Jag vill ha en laptop minst 15" med kanonskärm med helst 10 bitars färg som t ex HP erbjuder på sina arbetsstationer som tillval men MB har ju den enorma fördelen av att väga lite, har bra prestanda (beror givetvis på modell) och framför allt enorm batteridrifttid för en dator i den här klassen. Jag skall mest använda datorn stationärt så vikten är inte enormt viktig men visst tar jag hellre 3 kilo med nätadapter än 5 kg.
Citera
2016-07-26, 14:33
  #4
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Jo, batteriet är ju limmat vad jag förstår i MB Pro från och med ett visst årtal. Det skulle tydligen räcka 9 timmar vid rimlig användning men hur länge räcker det idag efter 1-2 år? Alltså hur degraderas prestandan vid korrekt användande med original adapter. Är man nere på 2-3 timmars drifttid efter 4-5 år eller så? Eftersom batteriet är limmat känns det lite besvärande om man skulle behöv byta och framför allt undrar jag vad det kostar. MB Pro 15" ForceTouch verkar ju annnars vara en höjdarmaskin. Jag vill ha en laptop minst 15" med kanonskärm med helst 10 bitars färg som t ex HP erbjuder på sina arbetsstationer som tillval men MB har ju den enorma fördelen av att väga lite, har bra prestanda (beror givetvis på modell) och framför allt enorm batteridrifttid för en dator i den här klassen. Jag skall mest använda datorn stationärt så vikten är inte enormt viktig men visst tar jag hellre 3 kilo med nätadapter än 5 kg.

Aha, ok. Hade en Retina 15" av förra modellen (Mid 2014) och batteriet höll väl runt 6 timmar efter 2 år, och då körde jag den väldigt mycket på batteriet, vet inte hur många cykler men väl använt var det. Batteribyte tror jag ligger på runt 1700 kr.

Kanonmaskin för övrigt. Som du är inne på är skärmen och styrplattan mycket bra.
Citera
2016-07-26, 14:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Jo, batteriet är ju limmat vad jag förstår i MB Pro från och med ett visst årtal. Det skulle tydligen räcka 9 timmar vid rimlig användning men hur länge räcker det idag efter 1-2 år? Alltså hur degraderas prestandan vid korrekt användande med original adapter. Är man nere på 2-3 timmars drifttid efter 4-5 år eller så? Eftersom batteriet är limmat känns det lite besvärande om man skulle behöv byta och framför allt undrar jag vad det kostar. MB Pro 15" ForceTouch verkar ju annnars vara en höjdarmaskin. Jag vill ha en laptop minst 15" med kanonskärm med helst 10 bitars färg som t ex HP erbjuder på sina arbetsstationer som tillval men MB har ju den enorma fördelen av att väga lite, har bra prestanda (beror givetvis på modell) och framför allt enorm batteridrifttid för en dator i den här klassen. Jag skall mest använda datorn stationärt så vikten är inte enormt viktig men visst tar jag hellre 3 kilo med nätadapter än 5 kg.


Hur bra ett batteriet är efter några år beror ju helt på hur ofta man kör på batteriet, kör man mestadels med nätadaptern inkopplad så tar det ju jäkligt lång tid innan batteriet når 800 laddcykler, och då ska det ha ca 80% kapacitet kvar. Det stämde väldigt väl med min egen MBP 15" mid -09 när det var dags för nytt batteri till den.

Sen det där om 10 bitar färgomfång, det är väl minst 16 eller 32 bit färg man kör med?
Citera
2016-07-26, 14:47
  #6
Medlem
Tackar för infon, det går alltså att byta batteriet till en rimlig kostnad vilket är det viktiga. Sedan med 10-bit färg i PC-sammanhang så menar man per RGB-färg som _skärmen_ kan hantera, dvs skärmen kan verkligen visa 30 bitars färgdjup vilket inte är så vanligt. Har för mig att man använder RGB backlight så man kan variera färgen på backlighten och därmed justera pixeln färg.
Citera
2016-07-26, 14:56
  #7
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Tackar för infon, det går alltså att byta batteriet till en rimlig kostnad vilket är det viktiga. Sedan med 10-bit färg i PC-sammanhang så menar man per RGB-färg som _skärmen_ kan hantera, dvs skärmen kan verkligen visa 30 bitars färgdjup vilket inte är så vanligt. Har för mig att man använder RGB backlight så man kan variera färgen på backlighten och därmed justera pixeln färg.

MacBook Pro tycks inte klara 10-bit färg, endast iMac 4k och 5k samt Mac Pro verkar ha den möjligheten.
Citera
2016-07-26, 15:08
  #8
Medlem
Ok, fördel HP DreamColor alltså. Har du redigerat foton på MB Pro? Hur är det, märker man stor skillnad mot en extern IPS-skärm med 10 bit färg? Eller är MB Pro helt ok för icke-professionell redigering?
Citera
2016-07-26, 15:14
  #9
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Eller är MB Pro helt ok för icke-professionell redigering?
Naturligtvis är den det. Jag har aldrig hört någon klaga på någon av Apples retinaskärmar, stora som små. Om du oroar dig väldigt för skärmen så tycker jag att du ska titta på en med egna ögon istället för att sitta och grubbla på bitar.
Citera
2016-07-26, 15:21
  #10
Medlem
Skall göra det, är som sagt total novis på Mac och det blir so för nybörjare på kamera, 36MP tar dubbelt på bra bilder som 18MP...... Tackar alla för snabba svar!
Citera
2016-07-26, 15:23
  #11
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Ok, fördel HP DreamColor alltså. Har du redigerat foton på MB Pro? Hur är det, märker man stor skillnad mot en extern IPS-skärm med 10 bit färg? Eller är MB Pro helt ok för icke-professionell redigering?

Har inte den erfarenheten tyvärr, men jag har kontakt med fotografer och reklammakare som faktiskt använder skärmen till att ställa bilder, det måste ju betyda att den är helt ok för det ändamålet.
Citera
2016-07-26, 17:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
... och det blir so för nybörjare på kamera, 36MP tar dubbelt på bra bilder som 18MP...
Om man kan hitta ett sånt sätt att titta på dem...
T.ex 2880x1800 ger ju 'bara' 5MP.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback