• 8 983 online
  • 1 128 504 medlemmar
  • 58 550 666 inlägg
  • 1
  • 2
2016-07-26, 08:35
Medlem
Hej! Jag är nyfiken på Ystad som bostadsort men är inte så bekant med mer än centrum. Vill någon ystadbo lära mig lite vore det fint - vad heter områdena i staden, var verkar extra trevligt att bo, vad finns för barn i staden, hur stort är Ystad, dvs hur långt är det på ett ungefär från ytterområdena till centrum/tågstation? Går det att leva utan bil? Visst är det rätt platt överallt (lätt att cykla)? ☺

Stort tack på förhand! 💕
Citera
2016-07-26, 10:51
Medlem
NocturnalVoodoos avatar
Nu bor jag lite längre uppåt i skåne men har en bekant som bor med sina sex barn i Ystad. Hon stormtrivs bra förskolor, nära till väldigt fin sandstrand och utflyktsmöjligheter, det finns bussar och bra cykelvägar, väldigt charmig stad på sommaren kanske lite mindre på hösten men vilken stad är inte det liksom!

Jag har haft i åtankar o flytta dit pga närheten till havet och människorna i allmänhet är väldigt trevliga och öppna
Citera
2016-07-26, 11:11
Medlem
Turbomachines avatar
Har själv besök staden flera gånger, verkar vara jätte trevligt att bo där, nära till två olika stränder samt att det är inte så många "flyktingar" där än vad jag har sett.
Citera
2016-07-26, 15:03
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Typisk småstad med gång eller max 5 min cykelavstånd till det mesta. Gammal, låg och välbevarad bebyggelse som sossarna normalt jämnat med marken. Tåget går smidigt till Hyllie eller Malmö på mindre 45-50 min. Ungefär som att bo i Vallentuna utanför Stockholm om du ska pendla.
Citera
2016-07-26, 20:11
Moderator
blomvattnares avatar
Barn och familj --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2016-07-27, 17:23
Medlem
Inga ystadbor här på fb? ☺
Citera
2016-07-27, 17:26
Medlem
knullklassons avatar
Ystad stad är ju uppbyggt i en sluttning, så särskilt platt är det då inte. Säkert cykelvänligt ändå!
Citera
2016-07-31, 09:30
Medlem
utan.att.stannas avatar
Jibbar där. Hade aldrig kunnat bosätta mig där. Finns ingenting och för långt till andra platser. Möjligtvis på landet utanför tättorten, men aldrig i staden. Sömnigt var ordet.
Citera
2016-07-31, 20:05
Medlem
Brukar återkomma dit med relativt jämna mellanrum. Väldigt trivsamt på sommarhalvåret. Fortfarande fint men väldigt dött vintertid. På sommaren fläktar det skönt, på vintern är inte vinden lika angenäm, liksom.
Tycker ofta att det känns som att åka tillbaka i tiden när man kommer dit, och då menar jag på ett bra sätt. Det känns helt enkelt som en otroligt trygg stad. Det är välmående och många av invånarna, speciellt de inflyttade, är ganska kulturella av sig. Jag föreställer mig att många av de som bor där är sådana som inte vill bo mitt i en storstad, men heller inte i någon typisk villaförort. Områden har jag ingen jättekoll på. Men kolla på kartan! Staden är liten och det är ju gångavstånd, eller allra minst cykelavstånd överallt. Jag kan inte föreställa mig att det finns några direkt olämpliga områden att bo i där. Svarte och Nybrostrand("porten till Österlen") är ju två sommarparadis väster respektive öster om stadskärnan där det nu blir allt mer populärt att bosätta sig permanent, som jag har förstått det. Det förstnämnda har till och med en egen pågatågsstation.
Två negativa saker till kommer jag på, förutom vinterdödheten. Det är verkligen på fullt allvar ibland omöjligt att höra vad äldre infödda invånare säger. Det är också väldigt mycket tjattrande Brommamammor(välmående stockholmsförort) där, främst under sommarhalvåret, som verkligen aldrig är tysta. Härligt att kunna vara så ambitiös och forcerad även på semestern!
Citera
2016-08-04, 13:55
Medlem
Ystadbor får gärna skriva en rad också. ☺
Citera
2016-08-06, 19:23
Medlem
Absolut en sommar stad som tyvärr saknar uteliv efter 01.00.
Men vill man ha en hyfsat trygg miljö för barn så är den ok.
Lugnt och skönt men närhet till Malmö som man inte åker till 😁
Citera
2016-08-11, 21:17
Medlem
Född och uppvuxen i Ystad så tycker iallafall jag och de som växte upp med mig under 80-talet, att Ystad är en lugn och härlig stad. Här finns det mesta man behöver. Närheten till skog o hav är guld värd. Stadskärnan är fin och bevarad och man kan bara gånrunt och njuta. Det är sant att Ystad är en sommarstad, men även ljuvlig alla andra årstider. Tyvärr är Ystadborna väldigt enkelriktade och har svårt att backa upp när någon vill satsa på något. Det är en svår stad att öppna upp något t.ex diskotek m.m. .Ändå gnälls det på att utbudet är för litet. Gågatan har i stort sett bara mäklare och optiker men vad gör det när Malmö ligger 40 min bort. Nä här vill jag leva o här vill jag dö
Citera
  • 1
  • 2