Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-26, 00:34
  #1
Medlem
Ambelains avatar
Jag såg en film häromdagen (Son of a Gun) som delvis handlade om ett gäng banditer i Australien som rånade en guldgruva.

Det var något jag faktiskt aldrig hört talas om förr.
Men vore det inte vara ett av de mer stöldbegärliga ställena för hugade rånare egentligen?
Där finns ju guldtackor att få tag på och efter smältning blir det ganska enkelt att slippa gå omvägen med att tvätta pengarna.
Dessutom brukar guldgruvor i många länder väl inte ens vara särskilt hårt bevakade?

Iaf inte i Sverige föreställer jag mig.

Dessutom är det extremt långt till närmaste polisstation ...

Jag föreställer mig alltså att det hade varit väldigt Lätt, Enkelt, Riskfritt, att tex råna en svensk guldgruva.
Kan det vara så?
Så lätt?

Ett välbeväpnat gäng beslutsamma banditer, som är i maskopi med någon på insidan. Dvs så att de kan få veta exakt vilken dag och tid guldtackor gjuts.
Då hade de kunnat gå till attack, och tvinga sig till guldtackorna.
Sen bara köra därifrån - utan att polisen ens kommit utanför själva staden stationen är i - och sen tar det minst en timme för dem att ens nå fram till gruvan.
Gruvor brukar ju ligga mitt ute i obygden.



Finns det ens någon som har försökt?
Citera
2016-07-26, 01:29
  #2
Medlem
tigerrakets avatar
Du har aldrig varit in en guldgruva?

I gruvor gräver man fram sten och jord med hög guldhalt. Detta vaskas sedan fram till guld av halvaktig kvalite (guld och mycket grus och liknande, inget någon betalar mycket för precis). Sedan förs det ifrån gruvan till en anrikningsanläggning, där man smälter ner och renar guldet. Där finns inga guldtackor i det få Svenska gruvor. Det finns guldhaltig jord, men då måste du ju ha lastbilar och skit för att föra bort det.
Anledningen är dels kostnadsmässigt, och säkerhetsmässig.

Anrikningsanläggningarna ligger oftast mer centralt, eller skyddat. Så att försöka valsa in där är som att försöka valsa in i en värdedepå.

Samma som i järnmalmsgruvorna, där trillar ju inte ut färdiga järnbalkar ur dem, utan järnmalmen förs via tåg till anrikning.
Citera
2016-07-26, 04:41
  #3
Medlem
Finner den här tråden väldigt underhållande. Men vet du vad, gå till en guldgruva du och råna dom på en massa jord och sten (guldmalm).

I Bolidengruvan får du ut 15g guld per 1 ton malm, som är värt 6300 kr. Så om du ska bli miljonär får du frakta 159 ton malm och sen slå på en hel del till för att täcka kostnaden för att gräva, frakta, rena, smälta och göra själva tackan. Utöver det så behövs det en massa kemikalier också.
Citera
2016-07-26, 07:30
  #4
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Finner den här tråden väldigt underhållande. Men vet du vad, gå till en guldgruva du och råna dom på en massa jord och sten (guldmalm).

I Bolidengruvan får du ut 15g guld per 1 ton malm, som är värt 6300 kr. Så om du ska bli miljonär får du frakta 159 ton malm och sen slå på en hel del till för att täcka kostnaden för att gräva, frakta, rena, smälta och göra själva tackan. Utöver det så behövs det en massa kemikalier också.
Märkligt att du inte läste inlägget.
Gjutna guldtackor är naturligtvis det primära målet.

Det finns även i annan form.
Men inte som obehandlat maln.


Ett aktuellt exempel var rånet mot den Kanada-ägda guldgruvan i Mexiko för något år sedan bara.
Där betvingade rånarna personalen i gruvan, och med hjälp av förmodad insider-information tog sig genom alla säkerhetsspärrar osv.
De kom därifrån med 900 kg


De svenska guldgruvorna är inte lika produktiva.
Men tex Svartlidengruvan gör sina 20 kgs guldtackor, allt på plats, från brytningen till alla resterande procedurer fram till gjutningen av tackorna.


Det jag menar är att sk "civiliserade" ländes säkerhet inte borde vara lika allvarliga som för andra länder.
Länder som tex Sydafrika borde ju ha tungt beväpnade säkerhetsvakter, som inte hade tvekat att skjuta heller.

Men så inte för Sverige.

Och att ingen, eller så vansinnigt få, rånare har försökt sig på det tycker jag är anmärkningsvärt.
Det har ju inte direkt varit någon brist på rånare annars precis.
Citera
2016-07-26, 11:55
  #5
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Märkligt att du inte läste inlägget.
Gjutna guldtackor är naturligtvis det primära målet.

Det finns även i annan form.
Men inte som obehandlat maln.


Ett aktuellt exempel var rånet mot den Kanada-ägda guldgruvan i Mexiko för något år sedan bara.
Där betvingade rånarna personalen i gruvan, och med hjälp av förmodad insider-information tog sig genom alla säkerhetsspärrar osv.
De kom därifrån med 900 kg


De svenska guldgruvorna är inte lika produktiva.
Men tex Svartlidengruvan gör sina 20 kgs guldtackor, allt på plats, från brytningen till alla resterande procedurer fram till gjutningen av tackorna.


Det jag menar är att sk "civiliserade" ländes säkerhet inte borde vara lika allvarliga som för andra länder.
Länder som tex Sydafrika borde ju ha tungt beväpnade säkerhetsvakter, som inte hade tvekat att skjuta heller.

Men så inte för Sverige.

Och att ingen, eller så vansinnigt få, rånare har försökt sig på det tycker jag är anmärkningsvärt.
Det har ju inte direkt varit någon brist på rånare annars precis.
Vet du vad en guldtacka väger? Vet du vad flera väger? För det bör vara flera du är ute efter om det ska vara värt att torska.
Nästa fråga du bör ställa dig som skiljer sig från fiktion. Tror du att de dräller med guldtackor bakom industristängsel som en bilskrot eller tror du att de kan ha en viss bevakning? Kan det vara så illa att de även har tillgång till vapen som de hämtar medan du försöker komma in till guldtackorna?

Hur har du sedan tänkt dig att förklara hur du har tillgång till en massa ospårbar mängd guld när du försöker sälja dina omsmälta tackor?
Citera
2016-07-26, 12:57
  #6
Medlem
8xxSeriess avatar
Haha Jag tror TS helt enkelt kollat för mycket på tv och har någon slags skönlitterär vision om hur ett rån skulle gå till.

Föreslår att TS åker till Aitik gruvan på studiebesök..
Citera
2016-07-30, 23:02
  #7
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Vet du vad en guldtacka väger? Vet du vad flera väger? För det bör vara flera du är ute efter om det ska vara värt att torska.
Nästa fråga du bör ställa dig som skiljer sig från fiktion. Tror du att de dräller med guldtackor bakom industristängsel som en bilskrot eller tror du att de kan ha en viss bevakning? Kan det vara så illa att de även har tillgång till vapen som de hämtar medan du försöker komma in till guldtackorna?

Hur har du sedan tänkt dig att förklara hur du har tillgång till en massa ospårbar mängd guld när du försöker sälja dina omsmälta tackor?

Nu anser jag inte ts har rätt, men detta var ett sannerligen korkat inlägg. Vem som helst klarar att bära en ryggsäck med 20 kilo guld, vilket har ett värde på 7 miljoner. Att sälja omsmält guld är inte svårare än att sälja det i mindre mängder till juvelerare utan skrupler. Kanske kan man till och med kosta på sig att gå en kurs i att tillverka smycken så man kan "sälja familjeklenoderna" några gånger? Annars finns det massor av köpare på svarta marknaden för både små och stora mängder.

Du har rätt i en sak, säkerheten kring guldet när det nått en viss renhet är enormt stor, det beror just på att det är extremt stöldbegärligt då det; *trumvirvel* är enormt lättsålt, svårt att spåra, samt lätt i förhållande till värde.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback