Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-26, 00:08
  #1
Medlem
Hej!
Har ett kylskåp kombinerad frys som börjar krånglat. Kan bara ha ena delen på antingen frysen eller kylskåpet. Annars lägger det av helt. Lampan blinkar en gång i sekunden när bägge är på, dvs frys och kylskåp. Ingen kompressor går då igång. Nån som vet vad det kan vara?
Citera
2016-07-26, 09:01
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dl1000
Hej!
Har ett kylskåp kombinerad frys som börjar krånglat. Kan bara ha ena delen på antingen frysen eller kylskåpet. Annars lägger det av helt. Lampan blinkar en gång i sekunden när bägge är på, dvs frys och kylskåp. Ingen kompressor går då igång. Nån som vet vad det kan vara?

Förtydligande, alltså kan ha på bara frysdelen eller kylen då fungerar det. Men om bägge delarna är på blinkar lampan i skåpet en gång i sekunden och kompressorerna stannar. Precis som om strömstyrkan skulle vara för dålig att driva båda enheterna. Den har 2 termostater.
Citera
2016-07-26, 09:29
  #3
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Troligtvis är det kretskortet som är boven, men om jag kommer ihåg rätt kan man ganska enkelt laga det själv om man är lite händig med lödpennan. Finns en tråd på byggahus.se tror jag.
(Med reservation för att det inte alls var den modellen det handlade om).
Citera
2016-07-26, 09:59
  #4
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dl1000
Hej!
Har ett kylskåp kombinerad frys som börjar krånglat. Kan bara ha ena delen på antingen frysen eller kylskåpet. Annars lägger det av helt. Lampan blinkar en gång i sekunden när bägge är på, dvs frys och kylskåp. Ingen kompressor går då igång. Nån som vet vad det kan vara?
Kretskortet, ett ökänt fel på alla E-lux kyl/frys. Om du inte kan löda och mecka själv så får be någon kunnig fixa det. Kretskorten till Electrolux är dessutom snordyra
Citera
2016-07-27, 11:16
  #5
Medlem
Ok, tyvärr känner jag ingen som kan. Är ju ok händig själv men inte mekat med kylskåp förut. Är kretskortet där lampan är inklusive varningslampor och termostatvred? Låter ju troligast på min modell med produktnr-924120640. Tack för hjälp
Citera
2018-07-09, 19:25
  #6
Medlem
NiV3Rts avatar
Samma problem här nu. Tar gärna emot nån instruktion ifall någon vet

EDIT: Kollat runt lite och det verkar vara kondensatorer i nätdelen som normalt ger sig, precis som på tv apparater när de lägger av. Så kan nog inte ta fram lödkolven och få igång skräpet idag
__________________
Senast redigerad av NiV3Rt 2018-07-09 kl. 19:35.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback