Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-25, 23:20
  #1
Medlem
Opiumtal18s avatar
Hej, är 20 år och har haft denna hunger i runt två år nu, som kommer smygande just nu (23.00) som gör att jag inte kan somna utan att äta en macka eller rester ifrån middagen.

Har i heller inte den smalaste kroppstypen och vill därför inte gå upp något. Vikten har stabiliserats senaste året, men vill gärna gå ner 2-3 kg.

Många säger att man inte ska äta innan man går och lägger sig, men detta är för mig plågsamt(+dålig sömn) och dessutom är jag extremt hungrig morgonen efter som gör att jag äter en större frukost än vanligt. (känns då som jag lika gärna kunnat äta kvällen innan)

Det jag undrar är ifall detta är normalt för en 20-åring att vara hungrig på kvällen och att det inte är något fel på min mage?
__________________
Senast redigerad av Opiumtal18 2016-07-25 kl. 23:23.
Citera
2016-07-25, 23:26
  #2
Medlem
Ta du & ät lite innan läggdags. Bara att äta en liten mindre middag under dagen så är det löst?

Själv måste jag äta något innan jag lägger mig, annars kan jag inte sova.
Det är inge fel på din mage!
Citera
2016-07-25, 23:32
  #3
Medlem
SameOldStorys avatar
Låter exakt som mig. Även om jag ätit middag kort tid innan läggdags blir jag alltid hungrig och gör en macka eller värmer lite mat. Slår aldrig fel och jag inte somna med hungerkänslan. Det positiva är att jag behöver gå upp i vikt.
Citera
2016-07-25, 23:43
  #4
Medlem
Jag har inte ätit på två dagar. Vi är alla olika.
Citera
2016-07-25, 23:46
  #5
Medlem
Mack-Bolans avatar
Drick ett par glas vatten och gå och lägg dig.
Citera
2016-07-25, 23:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Drick ett par glas vatten och gå och lägg dig.

Att låta bli mat innan läggdags är lättare sagt än gjort. Om jag lägger mig lite smått hungrig kan jag inte sova.
Citera
2016-07-26, 12:17
  #7
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SHH88
Att låta bli mat innan läggdags är lättare sagt än gjort. Om jag lägger mig lite smått hungrig kan jag inte sova.
Det är jävligt svårt att sova på hungrig mage, vatten löser inte problemet.. Man måste ha en stabil måltid.

OnT: Skulle se att du äter senare middag så du står dig tills dess att du ska sova. Och innan du lägger dig tar du en snus för att stilla hungern lite. Efter det så kan du ta en banan och ett glas vatten. Då somnar du garanterat. Och utan att gå upp mer än du borde ha gjort om du hade käkat middag tidigare och en till måltid innan du ska sova.

Eller så gör du en så enkel sak att du tränar lite på dagen och på så sätt kommer du bränna dom extra kalorierna du får i dig av din extra måltid. Det finns tusen sätt att vända och vrida på problemet, och lika många lösningar. Du måste bara hitta den som du är säker med
Citera
2016-07-26, 15:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Det är jävligt svårt att sova på hungrig mage, vatten löser inte problemet.. Man måste ha en stabil måltid.

Precis. Ett par knäckemackor & frukt innan läggdags så är magen nöjd.
Citera
2016-07-26, 16:01
  #9
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SHH88
Precis. Ett par knäckemackor & frukt innan läggdags så är magen nöjd.
Japp, jag brukar försöka med det jag också
Citera
2016-07-26, 23:04
  #10
Medlem
Opiumtal18s avatar
Min teori är att jag nått min målvikt och att jag äter så mycket som behövs för den vikten. Problemet är att den målvikten är ca 3-4 kg mer än vad jag vill att den ska vara.

Klart jag kan träna mer och äta bättre (tråkigare mat ), men vet inte riktigt om de är det livet jag vill leva. Tvekar dessutom om jag kommer ha tid och ork med det, i och med att jag pluggar 5årig kemiingenjör.


Men jag ska prova några av tipsen ni gav mig, och tackar så mycket för dem!
Knäckemackor kan funka, de är ju kolhydrater, samt i och med att de är så hårda kommer de magen få jobba extra mycket = långa kolhydrater. Frukt ska jag också prova.
Citera
2016-07-26, 23:17
  #11
Medlem
silbersteins avatar
Jag har samma problem och det är ett otyg! Det som jag har märkt hjälper är:

1. Ett par timmar innan läggdags köra ett riktigt intensivt löppass, alltså HIIT. Springa upp och ned för trappor så snabbt man orkar i 10 min eller så. Detta är dock jävligt jobbigt så mycket sällan jag orkar. Brukar iaf dämpa aptiten av någon anledning. Springer man längre och lägre tempo får man istället en ökad aptit är min erfarenhet.

2. Drick mycket av en varm dryck. Jag skulle rekommendera avkok på ingefära med lite citron och honung, chai (utan teblad, tex. yogi te), hibiscus te eller något annat icke koffeinhaltigt örtte. Vätska i större mängd är aptitdämpande, och varm dryck dämpar aptiten ytterligare. Speciellt ingefärateet med sin kryddighet gör att man på något sätt blir pseudomätt och tillfredställd. Detta är mitt absolut bästa tips, och de tillfällen jag bemödar mig att tillreda en varm dryck räcker detta ofta för att undvika småätandet.

3. Ät ett ordentligt skrovmål på kvällen, och ta sedan en rejäl prommenad. Vet inte helt säkert om detta funkar, men brukar kunna bli mätt men ändå känna mig lite mer hälsosam iom promenaden. Samt att förbränningen kommer igång.

4. Ät hur mycket du vill av något som typ ändå inte innehåller någon näring och/eller kalorier, typ gurka. Mitt bästa tips är stjälkselleri, det är dessutom väldigt nyttigt (men man måste trycka i sig kilovis för att komma upp i en notervärd mängd kalorier). Mättar faktiskt ganska hyfsat.

5. Ge fan i det helt enkelt. Ibland måste man man-up och lida lite. Stå ut helt enkelt, även om det påverkar sömnen negativt och känns olustigt. Kroppen har en förmåga att ställa om och anpassa sig efter nya vanor, varefter det kanske inte känns så jobbigt längre efter en tid.

Sammanfattningsvis: Varm dryck är det bästa, gärna sur och eller kryddstark, helst osötad. Om du har sömnsvårigeter finns dessutom teer som lämpar sig för detta tex. kamomillte, men ingefärate och hibiscuste är mina favoriter för aptitdämpande syften.
__________________
Senast redigerad av silberstein 2016-07-26 kl. 23:31.
Citera
2016-07-27, 00:45
  #12
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Du kan äta lite kvarg när du blir hungrig på kvällen. Ger god mättnadskänsla och är betydligt mindre överviktsdrivande än mackor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback