Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-15, 17:51
  #13
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Gör man? Jag har aldrig stoppats i någon tull när jag kört till Norge. Har inte ens sett någon tull utan bara kört över gränsen
Antagligen för att du inte åker de stora vägarna. Har också blivit stoppad ett oar gånger.
Citera
2016-10-15, 18:07
  #14
Medlem
Steff83s avatar
Egentligen ska vi ju inte ha alls någon tull då Norden är en passunion långt innan EU. Norge har det för att dom måste kontrollera vad som kommer in från EU. Inte Sverige specifikt. Men blir ju så då vad som helst kan komma in i Sverige och Sverige gränsar de facto till Norge. Sverige behöver inget då vi har en passunion och man kollar inte från Norge helt enkelt. Ingen intressant smuggelväg heller.

Kort sagt. Sverige utgör gräns mot den stora stygga vida världen för Norge, medans Norge är inget sånt för Sverige. Allt pga geografin. Sveriges port mot världen är mot öst och framförallt syd.
__________________
Senast redigerad av Steff83 2016-10-15 kl. 18:15.
Citera
2016-10-15, 18:13
  #15
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Det finns typ nästan ingenting som är värt att köpa i Norge och smuggla till Sverige.
Ser hellre att tullen jobbar mot syd och öst än mot vår granne i väst eftersom det skulle vara rätt bortkastade resurser.
Citera
2016-10-15, 18:27
  #16
Medlem
Passunionen anno ca 1953 - (gäller DK också)

SydAmerikanska och Holländska knarksmugglare trodde de var skitsmarta - exportera till Norge - skicka till Sverige.
Citera
2016-10-15, 19:07
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Antagligen för att du inte åker de stora vägarna. Har också blivit stoppad ett oar gånger.

E18 till och från Oslo, E6an Svinesundsbron och vägen som går mellan Charlottenberg och Lillehammer.

En gång åkte jag en liten väg efter Funäsdalen mot norska gränsen
Citera
2016-10-15, 19:09
  #18
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
E18 till och från Oslo, E6an Svinesundsbron och vägen som går mellan Charlottenberg och Lillehammer.

En gång åkte jag en liten väg efter Funäsdalen mot norska gränsen
Mycket konstigt att aldrig sett tullen isåfall. När de står där kan man inte ens missa dem.
Citera
2016-10-15, 19:24
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Mycket konstigt att aldrig sett tullen isåfall. När de står där kan man inte ens missa dem.

Nu var mina resor på 90-talet främst. Kanske något nytt påfund?
Citera
2016-10-15, 19:30
  #20
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Nu var mina resor på 90-talet främst. Kanske något nytt påfund?
Jo. Tror nog det är mycket mer nu. Sen Sverige gick med i EU och Schengen utvecklats. Minns också att det inte varit så mycket alls på 90-talet. Då snackar jag om dom stora gränsövergångarna..E6 och E18.
Citera
2016-10-15, 19:34
  #21
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Nu var mina resor på 90-talet främst. Kanske något nytt påfund?
Ja, det förklarar saken helt och hållet.
Citera
2016-10-15, 20:39
  #22
Medlem
Vitlök var väl tullfritt in i Norge men HÖG punktskatt på i EU om jag minns rätt. Till sist åkte storsmugglarna fast men skall ha tjänat ganska mycket innan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16042192.ab

eller för de som inte läser A-B

http://www.svd.se/smugglade-vitlok-for-miljoner
Citera
2016-10-18, 18:35
  #23
Medlem
Med godstransporter får du alltid stanna i tullen i Sveinsund och deklarera. Det gäller inte privatpersoner. Likadant när jag kört kabel från norska Hydro till Sverige, då har jag fått deklarera hos svenska tullen. Det är väl momsregler och annat också, inte bara tullavgifter som staten inte vill gå miste om.
Citera
2016-10-25, 22:43
  #24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Egentligen ska vi ju inte ha alls någon tull då Norden är en passunion långt innan EU. Norge har det för att dom måste kontrollera vad som kommer in från EU. Inte Sverige specifikt. Men blir ju så då vad som helst kan komma in i Sverige och Sverige gränsar de facto till Norge. Sverige behöver inget då vi har en passunion och man kollar inte från Norge helt enkelt. Ingen intressant smuggelväg heller.

Kort sagt. Sverige utgör gräns mot den stora stygga vida världen för Norge, medans Norge är inget sånt för Sverige. Allt pga geografin. Sveriges port mot världen är mot öst och framförallt syd.
Nordiska passunionen har ju inneburit passfrihet men vad jag vet aldrig tullfrihet?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback