Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-25, 14:40
  #1
Medlem
MrDaggis avatar
Tjenare, tänkte köpa en begagnad Macbook och har tillslut hamnat vid en '14 Retina Pro eller en Air från 2015. De ligger i samma prisklass.

Syftet med datorn är universitetsstudier, jag kommer knappt spela på den alls och inge videoredigering osv. Skulle vara kul om den höll i 2-3 år åtminstonde och därav kollar jag på Mac för första gången i mitt liv. Tyngden spelar ganska stor roll då jag kommer springa runt med den större delen av min vakna tid så Airen är lockande dock är prestandan man får för pengarna MYCKET högre i Pro'n..

Ni som har/haft Mac vad tror ni? Väger retinaskärmen + prestandan mer än smidigheten och vikten hos Airen?
Citera
2016-07-25, 15:02
  #2
Medlem
Om jag inte minns fel så skiljer sig vikten 250 gram mellan de datorerna. Pro är ett självklart val, tycker jag. Att pro har retina gör den mycket mer prisvärd. Tycker att upplösningen är riktigt härlig att sitta med, även om man bara slösurfar, om man jämför de båda. Dessutom har du betraktningsvinklar på en pro, det har du inte på en air.
Citera
2016-07-25, 16:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDaggi
Tjenare, tänkte köpa en begagnad Macbook och har tillslut hamnat vid en '14 Retina Pro eller en Air från 2015. De ligger i samma prisklass.

Syftet med datorn är universitetsstudier, jag kommer knappt spela på den alls och inge videoredigering osv. Skulle vara kul om den höll i 2-3 år åtminstonde och därav kollar jag på Mac för första gången i mitt liv. Tyngden spelar ganska stor roll då jag kommer springa runt med den större delen av min vakna tid så Airen är lockande dock är prestandan man får för pengarna MYCKET högre i Pro'n..

Ni som har/haft Mac vad tror ni? Väger retinaskärmen + prestandan mer än smidigheten och vikten hos Airen?
Lätta studier så räcker Air. Men är du säker på att det är en MBP på 14'? De tillverkar ju endast i 13 och 15.
Citera
2016-07-25, 16:38
  #4
Medlem
MrDaggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuisinen
Lätta studier så räcker Air. Men är du säker på att det är en MBP på 14'? De tillverkar ju endast i 13 och 15.

Sent 13 är det självklart, my bad. Något bra/dåligt med dessa jag bör tänka på?
Citera
2016-07-25, 20:26
  #5
Medlem
Jag stod inför liknande val och valde en Pro. Är mycket nöjd, främst var det skärmen som gjorde att jag valde en Pro, och jag har inte ångrat mig. Otroligt trevlig upplösning, min flickvän har en Air och den skärmen är hemsk. Otroligt att Apple kan sälja såpass mycket Air-datorer när skärmen är så otroligt föråldrad och dålig!

Citat:
Ursprungligen postat av Cuisinen
Lätta studier så räcker Air. Men är du säker på att det är en MBP på 14'? De tillverkar ju endast i 13 och 15.

Han syftar på tillverkningsår och inte skärmstorlek antar jag!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback