Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-25, 00:28
  #1
Medlem
Sammanfattning: Vitamin B9 (folsyra) används vid behandling av depression främst men även vid mani. Gravida och små barn behöver äta kost som innehåller folsyra för att motverka allvarliga fosterskador och bristtillstånd.

Forskare har sedan länge kommit fram till att många som skattar högt på depression lider av akut vitaminbrist. I den här trådstarten tänker jag kortfattat beskriva vad folsyra är för något och hur brister av vitaminet kan påverka din och din omgivnings vardag. Jag börjar dock med att berätta min egen historia.

Jag led själv av djupa depressioner i tonåren. Jag gick till vårdcentralen flera gånger och påpekade att jag kände mig trött hela tiden och hade svårt att koncentrera mig i skolan. Sjuksköterskorna avfärdade det hela utan vidare undersökningar, då det tydligen är vanligt att man sover mycket i tonåren. Ändå kände jag att någonting inte stämde. Det kändes inte normalt att sova tolv timmar per natt och ändå känna sig trött på dagarna.

Till slut fick jag träffa en läkare på en mottagning för min depression och först då fick jag ta ytterligare blodprover (rutinproverna på vårdcentralen kollar inte folsyra) som påvisade extrema brister på vitaminet. Vi gick igenom mina matvanor och kom fram till att jag ändå åt mycket livsmedel som ska innehålla folsyra (livsmedel berikas numera med mer vitaminer än förr. Det görs för att förbättra folkhälsan.).
Efter en sökning på datorn hittade jag därefter flera studier som pekade på att vissa personer inte kan tillgodogöra sig vitaminet på naturlig väg. Det kan bero på olika orsaker, som olika sjukdomar och genmutationer (ovanligt). Men som tur var finns det kemiskt framtagen folsyra som man lätt kan hämta ut på apoteket (antingen via recept eller genom betalning) och eftersom det då är framställt på konstgjord väg så kan kroppen tillgodogöra sig vitaminet utan att först behöva bryta ned det.

Jag har varit i kontakt med vårdcentralen och påpekat att även folsyra bör ingå i rutinproverna men utan resultat. Det kostar 6 öre extra per provtagning att även kolla folsyra. En kostnad som kan vara värd det med tanke på vad brister av vitaminet kan orsaka i form av lidande och sjukfrånvaro. Men den stora kostnaden ligger väl i att först undersöka om folsyra ska ingå i rutinproverna.

När jag själv började inta folsyra som framställts på kemisk väg så blev jag snabbt piggare och gladare än under tonåren. För mig är folsyra den viktigaste medicinen i behandlingen av min bipolära sjukdom, men det är samtidigt ingen mirakelmedicin som gör att jag helt slipper humörpendlingarna, bara så att folk inte misstolkar mig. Men det är definitivt ett bra komplement vid olika humörsjukdomar.

Vanliga symptom och annan information

Ifall du själv lider av flera av dessa symptom (depression, mani, trötthet, irritation, upprördhet, koncentrationssvårigheter, tidig utveckling av gråa hårstrån) ökar det risken för att du lider av folsyrabrist, vilket kan påverka hela din vardag.

Särskilt gravida ska se till att få i sig mycket folsyra via kosten då brister av vitaminet kan orsaka missbildningar hos fostret. Även personer som lider av depression och mani bör se över sina nivåer av vitamin B9. Var dock försiktig så att du inte överdoserar för det kan leda till milda komplikationer. Det är också mycket viktigt att du även tar prover på vitamin B12 (kobalamin) då dessa båda samverkar på ett komplext sätt och om man tar kemisk vitamin B9 kan det maskera brister av vitamin B12. Då är det omöjligt att veta om man även behöver tillskott av kobalamin.

Här en källa som beskriver lite av det jag pratar om: http://www.healthline.com/health/fol...ency#Overview1

Forskningsdelen

Att det finns ett samband mellan unipolära depressioner, bipolära depressioner, bipolära manier och folsyra förklaras i flera studier som kan finnas på denna sida:

http://www.bipolar-lives.com/folic-a...-disorder.html

Alla som lider av humörsvängningar kan behöva se över sitt vitaminintag och i många fall behöva tillskott av vitaminer för att må bättre. Men konsultera alltid med din läkare innan du börjar självmedicinera med folsyra mot depression eller mani.

http://www.livestrong.com/article/48...olar-disorder/

Antidepressiva tros ge bättre effekt mot din depression om du samtidigt sköter ditt intag av folsyra. Det förklaras mer ingående här:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23969624

Det finns även ett flertal länkar som ingående förklarar vad som kan orsaka att vissa personer inte bryter ned naturlig vitamin B9. Svenskspråkiga Wikipedia har också en artikel om folsyra, men den är i behov av uppdatering.
Hoppas någon finner nytta i den här tråden, för jag har lagt ner några timmar på den.
Citera
2016-07-25, 00:36
  #2
Medlem
Finiss avatar
Har läst ditt inlägg

Tack för att du tagit dig tid att berätta lite om din situation samt att Folsyra inte är att fördöma.

Jag har inte hunnit läsa de artiklar du hänvisar till men antar ju att du enbart går på seriös data och forskning när du länkat information.

Ska läsa mer om det i morgon.

/ finis
Citera
2016-07-25, 00:46
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysticvm
Men som tur var finns det kemiskt framtagen folsyra som man lätt kan hämta ut på apoteket (antingen via recept eller genom betalning) och eftersom det då är framställt på konstgjord väg så kan kroppen tillgodogöra sig vitaminet utan att först behöva bryta ned det.
Stämmer inte, folsyra måste metyleras i kroppen innan det kan användas och många människor har en mutation som försämrar metyleringsprocessen, googla på MHTFR och metylfolat

Men du har helt rätt att folsyra behövs, vid brist eller mutation kan homocystein vara förhöjt, på senare år har man börjat misstänka att folsyra i höga doser kanske är skadligt, att det ökar risken för cancer.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2016-07-25 kl. 00:49.
Citera
2016-07-25, 01:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Stämmer inte, folsyra måste metyleras i kroppen innan det kan användas och många människor har en mutation som försämrar metyleringsprocessen, googla på MHTFR och metylfolat

Men du har helt rätt att folsyra behövs, vid brist eller mutation kan homocystein vara förhöjt, på senare år har man börjat misstänka att folsyra i höga doser kanske är skadligt, att det ökar risken för cancer.

Jo, det var väl ungefär vad jag försökte säga fast i enklare ordalag.

Sen minns jag fel angående mutationen. Den är nog en vanligare orsak till extrem folsyrabrist än Crohns sjukdom. Sen glutenintolerans kan ju också orsaka detta men osäkert om i sådana proportioner. Gluten sägs ju också orsaka autism men den som påstod det måste ha varit påtänd.

Jag minns att jag läste en artikel om det här för ett år sen eller så, undrar inte om det var den här eller någon liknande:

http://www.balancingbrainchemistry.c...epression.html

Känns dock inte som att jag vill blanda in det i den här tråden. Ville bara poängtera att många med depressioner har folsyrabrist och att kemisk folsyra kan hjälpa till att lindra depressionen. Fast jag måste säga att jag blev nyfiken på den där mutationen igen.

Sen har jag även hört att vissa livsmedel ökar risken för cancer. Frågan är om man vill lindra sin depression eller oroa sig över en hypotetisk liten ökad risk för cancer?
Citera
2016-07-25, 01:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finis
Har läst ditt inlägg

Tack för att du tagit dig tid att berätta lite om din situation samt att Folsyra inte är att fördöma.

Jag har inte hunnit läsa de artiklar du hänvisar till men antar ju att du enbart går på seriös data och forskning när du länkat information.

Ska läsa mer om det i morgon.

/ finis

Läs inte länken jag nyss skrev ovan bara. Om du inte är väldigt intresserad av det här med folsyra.
Citera
2016-08-31, 20:18
  #6
Medlem
Väldigt intressant det här. Jag har haft brist på bl a folsyra många ggr pga crohns. Har även haft depression och panikångest. När jag mådde som sämst psykiskt och även i tarmen hade jag folsyre, järn o säkerligen flera brister. Jag tror absolut på sambandet.
Citera
2016-11-16, 19:41
  #7
Medlem
Metylfolat funkar bättre för mig.
Citera
2016-11-16, 20:12
  #8
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
Metylfolat funkar bättre för mig.
MTHFR?
Citera
2016-11-16, 22:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
Metylfolat funkar bättre för mig.

Utveckla gärna
Citera
2016-11-16, 22:07
  #10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickyflipp
Utveckla gärna
Folsyra omvandlas i kroppen till metylfolat, har man en mthfr mutation kan det göra stor skillnad att ta metylfolat istället.
Citera
2016-11-18, 12:50
  #11
Medlem
Mulla Krekars avatar
Tack för tipsen!

Jag har haft depression sedan 1996 o har ätit antidepressiva sen dess. Så för nån månads sen var jag hos psykiatern som hade kollat en massa värden på mig, flera av dessa var dåliga, bl.a. Folsyra, så idag var jag o lämnade blodprov på vårdcentralen dit psykiatern hade remitterat mig till. Kanske får börja med Folsyra-tabletter o kanske må lite bättre.
Citera
2016-11-18, 16:44
  #12
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Folsyra i högre doser än de som ingår i multivitaminpiller ges till folk med många olika sjukdomar såsom vaskulära skjukdomar, reumatism och vid vissa neurologiska tillstånd.
Det kan nog ha viss effekt, tillsammans med massor med andra ämnen som kan påverka sinnesstämningen.

Folater tar inte bort mobbare och barnmisshandlare, från världen, som gör folk deprimerade.
Folater gör inte våldtäkter ogjorda och botar därför inte de mentala följdverkningarna hos offren.
Folater tar inte bort krig eller tortyr som gör folk deprimerade.

Missa inte helheten.
Folater har vissa bra effekter, visst, visst, men det har även fiskolja, johannesört, motion, sund kosthållning, regelbundna sömnvanor och goda vänner mm etc!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback