Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-24, 23:04
  #1
Medlem
Hej alla ni Sri Lanka kunniga!

Som rubriken antyder, har jag bokat en resa till Sri Lanka, där jag kommer befinna mig mellan 18-29 augusti. Trots många timmar på diverse forum och resesiter, tycker jag att det är svårt att få en rimlig uppfattning om vart man "bör" åka, samt vilket transportsätt som är att föredra, och såklart total tidsåtgång i förhållande till resans längd.

Jag skulle därför uppskatta tips och råd på vägen från er som varit där. Mina (ännu väldigt lösa) planer ser ut som följande:

- Landar på natten 18/8, stannar på hostel nära flygplatsen.
18/8, på morgonen, planerar jag att ta mig till Kandy. Vad jag förstått ska det gå direktbussar, har däremot inte riktigt hittat när de går eller vart ifrån.

Stannar i Kandy och möter upp en vän 20/8, och därefter planeras en dagstur till Sigiriya.

Efter det, antagligen 22/8, vill jag försöka ta mig till Arugam Bay för att surfa. Här ligger mitt största "problem" hittills. Resan är lång och jag kan inte hitta någon smidig buss- eller tåg-förbindelse. Antar att jag får ordna chaufför i värsta fall, men reser ensam och med tanke på avståndet kommer det bli dyrt.

Kommer jag till Arugam Bay tänkte jag ordna boende på surf camp och spendera så mycket tid där jag hinner innan det är dags att ta mig tillbaka mot antingen Colombo, eller Negombo, beroende på om jag åker 28/8, eller 29/8. Mitt flyg lyfter först 21.00 den 29e, men vill såklart slippa stressa då jag räknar med att transporter kommer att ta tid.

Som ni ser har jag en idé om vad jag vill hinna se och göra, men med tanke på alla oklarheter vågar jag inte boka för mycket. Har i skrivande stund endast ordnat en natt på hostel nära flygplasen för när jag landar.

Ni som varit där, och kanske till och med gjort en liknande resa, har ni några tips på vägen?
Verkar min plan rimlig?
Är det enklare/svårare än det verkar att ta sig omkring?
Ungefärliga kostnader att räkna med, samt tidsåtgång?
Vill såklart hinna se så mycket som möjligt, men hinna med att surfa också. A-bay ska ha de bästa vågorna i augusti men tar det kalaslång tid att åka vill jag heller inte spendera halva resan i diverse bussar och bilar.

Tar tacksamt emot all info jag kan få. Både direkt relaterade till mina frågor, men även mer generella tips och sådant jag missat uppskattas också. Som sagt, har fortfarande ett par veckor att forma resan, och resten får helt enkelt lösas på plats.

Tack,

Hälsningar,
Tove.
Citera
2016-07-25, 00:08
  #2
Medlem
Alltså rent generellt om någon bad om mina bästa Sri Lanka tips så hade jag sagt Sigiriya för att klättra upp och lära sig lite om hur människorna levde där uppe osv, Dambulla (grottempel som är ganska coolt att se), skulle ha skippat Kandy helt men är negativt inställd då jag bodde där under fyra månaders tid.. Finns inte jätte mycket där att se men runt om så finns det spice gardens och så som är rätt intressant då de som berättar om de olika växterna ofta är väldigt gott utbildade inom ämnet (ayurveda är ju sjukt stort), jag hade åkt till ett meditationscenter om man gillar sådant, åkte till ett i bergen där vi blev lärda av en munk med vacker natur och vattenfall precis utanför templet, hade åkt till Nuwara eliya och ella, i krokarna hade jag passat på att både se adams peak och Worlds end. Det sägs att man kan se havet från centrala sri lanka uppe vid Worlds end. Det gjorde inte vi när vi var där men likväl fantastiskt var det. Fint vattenfall precis där också. Galle och unawatuna beach hade jag åkt till för strandhäng och så, finns en schysst djungle beach i närheten också. Har dessvärre inte varit i arugambay men vet kompisar som varit och säger att det är najs för fest och surf! Har varit i batticaloa, fina stränder och så.. Tågen går ofta och är helt okej alltså, som backpackern jag är så har jag inga problem med det, du betalar aldrig över 200kr för vart du än ska i landet. 200kr är förstaklass med service och ac.

Sigiriya till arugambay kan bli knivigt, skulle tippa på att du behöver ta dig till batticaloa och byta buss där eller till Kandy och buss vidare.. Vad menar du med dyrt när du talar om chaufför? Hur ser din budget ut?

Har bra tips på hostel i Colombo, vart man ska undvika och vart det var hotellstandard. Fråga bara om du undrar något!
Citera
2016-07-25, 00:10
  #3
Medlem
Angående var transporten går ifrån är det antingen den centrala tågstationen i Colombo eller den centrala busstationen. Tuktuk's i Colombo försöker alltid att ge turister feta priser...
Citera
2016-07-25, 16:41
  #4
Medlem
Alla reser olika, det är dock inte så komplicerat att använda deras lokala bussar och tåg. En månadslön för en vanlig arbetare på frisörsalong är ca 600kr så 6000 är ungefär tiomånadslöner. Vill du ha tips på chaufför från sigirya till arugambay så kan jag leta fram numret till en schysst kille som jag hyrde lägenhet av som har en fin van som han använder till att köra turer i..
Alla har olika preferenser liksom
Citera
2016-07-26, 15:02
  #5
Medlem
Stort tack för alla tips, det ska jag definitivt titta närmare på. Verkar åtminstone som att jag planerar röra mig i "rätt riktning", Sigiriya har jag hört mycket gott om. Det är underligt att det verkar så klurigt att ta sig mot östkusten med tanke på hur populärt området är, kanske de flesta blir upphämtade och bilade direkt från flygplatsen?
Budgetmässigt är jag ganska flexibel, men kommer såklart gärna undan så billigt som möjligt. Tåg och bussar har jag alltså inget problem med, så länge tidpåslaget inte blir alltför stort med tanke på den begränsade tid jag har i landet. Tänkte därför att det kunde vara lättast att hitta sätt att ta sig mot kusten från en större stad, men är förbindelser bättre från ex. Ella, eller från Batticaola, är det absolut ett rimligt alternativ att ta sig ditåt först. Svårt att se hur tågen rör sig, men nätet av "större vägar " verkar åtminstone helt okej. Från era svar tolkar jag det i alla fall som att min idé verkar rimlig tidsmässigt och att det mer hänger på val av transportsätt och hur mycket tid och pengar jag är beredd att lägga. Är som sagt mest orolig över att jag ska fastna mitt i landet för lång tid.

Jag skulle verkligen uppskatta om jag kunde få kontaktuppgifter till snubben som hjälpte dig, och vill även fråga vad som skulle kunna vara rimligt pris för en skjuts enkel väg snabbast möjliga från Kandy till Arugam bay, om den rutten skulle bli aktuell.

Tack igen :)
Citera
2016-09-04, 04:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToveAnnika
Hej alla ni Sri Lanka kunniga!

Som rubriken antyder, har jag bokat en resa till Sri Lanka, där jag kommer befinna mig mellan 18-29 augusti. Trots många timmar på diverse forum och resesiter, tycker jag att det är svårt att få en rimlig uppfattning om vart man "bör" åka, samt vilket transportsätt som är att föredra, och såklart total tidsåtgång i förhållande till resans längd.

Jag skulle därför uppskatta tips och råd på vägen från er som varit där. Mina (ännu väldigt lösa) planer ser ut som följande:

- Landar på natten 18/8, stannar på hostel nära flygplatsen.
18/8, på morgonen, planerar jag att ta mig till Kandy. Vad jag förstått ska det gå direktbussar, har däremot inte riktigt hittat när de går eller vart ifrån.

Stannar i Kandy och möter upp en vän 20/8, och därefter planeras en dagstur till Sigiriya.

Efter det, antagligen 22/8, vill jag försöka ta mig till Arugam Bay för att surfa. Här ligger mitt största "problem" hittills. Resan är lång och jag kan inte hitta någon smidig buss- eller tåg-förbindelse. Antar att jag får ordna chaufför i värsta fall, men reser ensam och med tanke på avståndet kommer det bli dyrt.

Kommer jag till Arugam Bay tänkte jag ordna boende på surf camp och spendera så mycket tid där jag hinner innan det är dags att ta mig tillbaka mot antingen Colombo, eller Negombo, beroende på om jag åker 28/8, eller 29/8. Mitt flyg lyfter först 21.00 den 29e, men vill såklart slippa stressa då jag räknar med att transporter kommer att ta tid.

Som ni ser har jag en idé om vad jag vill hinna se och göra, men med tanke på alla oklarheter vågar jag inte boka för mycket. Har i skrivande stund endast ordnat en natt på hostel nära flygplasen för när jag landar.

Ni som varit där, och kanske till och med gjort en liknande resa, har ni några tips på vägen?
Verkar min plan rimlig?
Är det enklare/svårare än det verkar att ta sig omkring?
Ungefärliga kostnader att räkna med, samt tidsåtgång?
Vill såklart hinna se så mycket som möjligt, men hinna med att surfa också. A-bay ska ha de bästa vågorna i augusti men tar det kalaslång tid att åka vill jag heller inte spendera halva resan i diverse bussar och bilar.

Tar tacksamt emot all info jag kan få. Både direkt relaterade till mina frågor, men även mer generella tips och sådant jag missat uppskattas också. Som sagt, har fortfarande ett par veckor att forma resan, och resten får helt enkelt lösas på plats.

Tack,

Hälsningar,
Tove.

Sri Lanka är paradiset. Det finns så mycket att göra beroende på vad man är ute efter. Kolla denna video https://www.youtube.com/watch?v=e-lVScPRL8o hon har fler städer också. Sigiraya tycker jag själv bara är jobbig att gå upp för haha men det är fint och man ser verkligen Sri Lanka från toppen. Kungen bodde där uppe förut sägs det.

Eftersom du ska vara där så kort tid så ska du kanske inte åka runt för mycket för det kan gå sakta ibland. No stress är hemligheten, Åk dit och gör det du känner för. Västkusten gillar jag , Negombo och neråt!

Du kommer älska det
Citera
2016-09-07, 08:50
  #7
Medlem
Resan var fantastisk!
Bestämde mig för att helt enkelt inte bestämma för mycket utan bara glida med, med ett par tänkta mål på vägen. Kunde inte blivit bättre!
Så mycket underbara människor, så många oväntade äventyr, så fantastisk mat! Jag hann inte i närheten av att se och göra allt jag ville, utan har snarare fått miljoner nya uppslag och anledningar att åka tillbaka. Men, som tidigare sagts: Det tar lång tid att ta sig runt även om det är relativt smidigt med buss och tåg (rekommenderas att åtminstone testas under resans gång). Vill man däremot vara säker på att få se och göra som mycket som möjligt är det definitivt värt att ordna en guide med bil (priser är ofta otroligt överkomliga).
Jag hade själv turen att snubbla över en vän som jobbar som turistguide i Kandy. Han hjälpte mig otroligt mycket med tips och råd under resans gång, och snubben kan verkligen hela landet! Kan starkt rekommendera alla som känner sig det minsta fundersamma över sin resa att ta kontakt med Sanka på Yoloholidays:

https://www.facebook.com/Yoloholiday...502/?pnref=lhc

Ett par allmänna tips då:

Det har sagts förut men tål att upprepas, transporter tar tid. Något kortare med bil, men ta med det i beräkning om du planerar resa runt.

Välj dina "turistfällor". Jag tyckte Sigiriya var fantastiskt och väl värt att se, men se till att vara där tidigt. Många kostsamma sevärdheter kan i min mening bytas mot minst lika underbara utsiktsplatser, tempel och teplantage som inte kostar massor. För bästa tips, snacka med lokalbefolkningen eller anlita en guide som finns med under så stor del av resan du/ni önskar.

Njut av maten, vädret, naturen. Och var inte ledsen över att inte hinna "göra landet" i ett svep, det ger bara mersmak att vilja åka tillbaka!

Tar gärna emot fler tips för kommande resor, och hjälper gärna till att besvara frågor baserade på mina egna erfarenheter.

Allt gott!

Towe
Citera
2017-02-06, 17:08
  #8
Medlem
Hur funkar det med våra svenska iPhoneladdare i de srilankesiska eluttagen, som jag har förstått är av modell M(dvs den standard med tre runda piggar, som england hade fram till 1940-talet).
Citera
2017-02-11, 12:29
  #9
Medlem
pirajan62s avatar
Hej Alla!

Jag åker till Sri Lanka 2 månader strax. Vilket telefonabonneman/opperatör ska jag välja om jag vill kunna surfa som vanligt på min smartphone då jag är utanför wifi-områden?

Steffen
Citera
2017-07-26, 18:01
  #10
Medlem
Finns info om det här: http://www.alltomsrilanka.se/praktis...ch-elektronik/
Citera
2018-01-06, 14:21
  #11
Medlem
Hej Towe!

Jag och min familj ska resa till Sri Lanka i början av februari.
Vi tar gärna emot lite tips och värdefull info.
Åker med 2 barn som är 7 och 3 år så det skiljer oss lite mot dig såklart.
Vi kommer att vara där i 7 veckor. Har bokat lite boenden här hemma och tänkte leta lite där nere, kan väl inte vara problem att få tag i det?
Om du har något tips på en bra chaufför så är det toppen!!!

/Martin
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2745108

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback