Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-24, 22:27
  #1
Medlem
Pendeltågs avatar
Pendeltåg på spåret!

Skall åka Rödby-Puttgarden nästa helg och vara i Tyskland drygt en vecka. Förstår inte riktigt de olika biljettalternativen men äger en brobizz för Öresundsbron. Någon som vet vad det kostar att åka över med en personbil om man har en sådan? Vore skönt att inte ha någon tid att passa. Eller är det lönsammare att betala kontant?
Citera
2016-07-24, 23:20
  #2
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendeltåg
Pendeltåg på spåret!

Skall åka Rödby-Puttgarden nästa helg och vara i Tyskland drygt en vecka. Förstår inte riktigt de olika biljettalternativen men äger en brobizz för Öresundsbron. Någon som vet vad det kostar att åka över med en personbil om man har en sådan? Vore skönt att inte ha någon tid att passa. Eller är det lönsammare att betala kontant?

Du kan köra med bizzen, men se till att den aktiverad för mer än bara öresundsbron.
Eftersom priserna varierar för båtöverfarterna kan det bli lite dyrare med bizzen, det har jag själv upplevt, fördelen kan vara att man slipper stå i långa köer för att komma på båten.

Själv har jag dock slutat åka båten, jag kör hellre över stora bält bron, den sammanlagda kostnaden (bizz-kostnader + bränsle) blir billigare om kör via stora bält och flensburg, sammanlagt är det bara 16 mil längre.
Citera
2016-07-24, 23:46
  #3
Medlem
Pendeltågs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du kan köra med bizzen, men se till att den aktiverad för mer än bara öresundsbron.
Eftersom priserna varierar för båtöverfarterna kan det bli lite dyrare med bizzen, det har jag själv upplevt, fördelen kan vara att man slipper stå i långa köer för att komma på båten.

Själv har jag dock slutat åka båten, jag kör hellre över stora bält bron, den sammanlagda kostnaden (bizz-kostnader + bränsle) blir billigare om kör via stora bält och flensburg, sammanlagt är det bara 16 mil längre.

Ja det är också ett alternativ, är det motorväg hela vägen? Hur är vägen rent naturmässigt? Bara motorväg eller fin natur att se på?
Citera
2016-07-24, 23:53
  #4
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendeltåg
Ja det är också ett alternativ, är det motorväg hela vägen? Hur är vägen rent naturmässigt? Bara motorväg eller fin natur att se på?

Det är motorväg hela vägen, naturen är väl ok, framförallt från Stora bält bron och framåt är det rätt fin natur tycker jag, framförallt har man en väldigt fin vy över landskapet när man kör över broarna, totalt 4 blir det, inklusive öresundsbron då.
Naturscenen fram till stora bält bron är dock rätt tråkig, mest åker från skåne och genom hela själland..
Citera
2016-07-24, 23:55
  #5
Medlem
Pendeltågs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är motorväg hela vägen, naturen är väl ok, framförallt från Stora bält bron och framåt är det rätt fin natur tycker jag, framförallt har man en väldigt fin vy över landskapet när man kör över broarna, totalt 4 blir det, inklusive öresundsbron då.
Naturscenen fram till stora bält bron är dock rätt tråkig, mest åker från skåne och genom hela själland..

Tack för infon, vilken hastighet är det på motorvägen?
Citera
2016-07-25, 00:03
  #6
Medlem
lazycowboys avatar
Om du vill vara säker på att komma med på alla avgångar en viss dag på Rödby-Puttgarden så är det Flex-biljetten som gäller. Då kör du genom Bizz/VIP banan och skannar bara av streckkoden på din biljett. Kostar dock 999kr typ. Men de vanliga biljetterna kostar ca 700kr ändå så jag tycker det är värt det. Billigt är det inte oavsett. De passar väl på innan bron kommer.
Kollade upp att knyta brobizzen där också men verkade lite omständigt och inte så fördelaktigt om man bara passerar 2-4 ggr per år.
Citera
2016-07-25, 00:11
  #7
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendeltåg
Tack för infon, vilken hastighet är det på motorvägen?

110 km/h / 130 km/h genom Danmark, varierar.

Från tyska gränsen varierar hastigheten sen med vissa sträckor utan hastighetsbegränsning, annars gäller mest 120 km/h eller 100 km/h, vid vägarbete 60 km/h.
På bron vid Rendsburg står en fast fastkamera.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2745094

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback