Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-24, 20:31
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Senast macheteattack i Reutlingen Tyskland. Tidigare yxattacken på tåget i Würzburg Tyskland. Dessförinnan lastbilsattacken i franska Nice. Tror ni på att en person triggar en annan att utföra terrorattacker? Jag tror på det men vet ej om det verkligen är så.


Citat:
Copycat är en kriminologisk term för brott som är imitationer av tidigare brott som någon annan (verklig eller fiktiv person) begått. För att betecknas som copycat ska den som begår copycat-brottet ha kommit i kontakt med brottet via media eller spel.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2016-07-24 kl. 20:42.
Citera
2016-07-24, 21:02
  #2
Medlem
Chugis avatar
Folk som är benägna att begå dessa brott kan säkert få tummen ur röven när de läser om brott de kan tänkas begå. Problemet är media som slänger upp deras ansikten på löpsedlarna och gör dem till kändisar.
Citera
2016-07-24, 22:22
  #3
Medlem
Jag tror att vill man begå en terrorhandling, så studerar man tidigare utförare och terrorhandlingar. Jag tror man blir inspirerad av andra och är till viss del copycats. Man pluggar på, "How To Do" genom dagens snabba It-kommunikationer skaffar man sig enkelt kunskap och information. Sedan när man utför dådet, så ger medierna Hen stort utrymme. Man blir känd och man får ut sitt budskap!
Daesh är tex duktiga på att få muslimer på att begå terrordåd. Själv tror jag att det kommer bli fler knivdåd i Europa, det som Israel har utsatts för, kommer nu hit...
Citera
2016-07-24, 23:54
  #4
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobofast66
Själv tror jag att det kommer bli fler knivdåd i Europa, det som Israel har utsatts för, kommer nu hit...

Vet du vilka metoder som använts förutom knivattacker i Israel?
Citera
2016-07-25, 00:13
  #5
Medlem
Den här machete attacken verkar ju va nå annat, jobbade tydligen med personen som blev mördad och var visst lite små förälskad i henne också.
Citera
2016-07-25, 01:39
  #6
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vet du vilka metoder som använts förutom knivattacker i Israel?

Påkörningar med fordon, vilket ju redan skett i Nice nu, har varit på tapeten i Israel sedan ett par år tillbaka.
Andra saker de gjort är att kidnappa random folk på öppen gata, köra iväg dem till hemlig ort och mörda dem där.

Knivmord av flicka sovandes i säng.

Hällabensin på levande folk och tända på.

Random sjuka saker, antar väl att bara fantasin sätter stopp för vansinnet?
9/11 måste ju ta priset
Citera
2016-07-25, 02:31
  #7
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Den här machete attacken verkar ju va nå annat, jobbade tydligen med personen som blev mördad och var visst lite små förälskad i henne också.

Du menar att när man dödar någon av svartsjuka så brukar man passa på att skära upp så många som möjligt runtomkring? Jag börjar uppriktigt tröttna på "detvarbaraenpsyksjuksomgjordedet" - snacket.
Citera
2016-07-25, 03:00
  #8
Medlem
Zaedrewss avatar
Klart det skapar copycats. Jag menar människor som mår dåligt tar liksom livet av sig varje dag en massa stycken blir inget skrivet om detta. Tar du livet av dig tillsammans med då flera andra då blir det stora löp! Media kommer liksom skriva allt om dig. Var du kanske en islamist, eller möjligen en högerextrem osv. Ditt namn kommer leda till en egen wiki-sida. Såklart det är ett motiv i sig.
Citera
2016-07-25, 19:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Du menar att när man dödar någon av svartsjuka så brukar man passa på att skära upp så många som möjligt runtomkring? Jag börjar uppriktigt tröttna på "detvarbaraenpsyksjuksomgjordedet" - snacket.

Men så hade det ju troligen låtit om en europé gjort det, att han var psyksjuk alltså :P
För händer ju även saker där invandrare inte är inblandade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback