Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-24, 20:03
  #1
Medlem
Nu är det så att vi har fått fiber internet och då har vi fått in låda som det finns fiber internet anslutningar ifrån. Då har vi kopplat in en netgear r6220 router i den som funkar bra.

Problemet nu är dock att TV-en funkar inte om vi kopplar en internet sladd från netgear routern till tvboxen. Jag tror det är en smart-tv box eller något sånt. TV-en funkar dock om man drar en internet sladd från fiberboxen till tvboxen.

Går det att fixa på något sätt så att man slipper göra om kabeldragningen?
Citera
2016-07-24, 20:12
  #2
Avstängd
Kyssmigimorgons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bAngeen
Nu är det så att vi har fått fiber internet och då har vi fått in låda som det finns fiber internet anslutningar ifrån. Då har vi kopplat in en netgear r6220 router i den som funkar bra.

Problemet nu är dock att TV-en funkar inte om vi kopplar en internet sladd från netgear routern till tvboxen. Jag tror det är en smart-tv box eller något sånt. TV-en funkar dock om man drar en internet sladd från fiberboxen till tvboxen.

Går det att fixa på något sätt så att man slipper göra om kabeldragningen?

Du måste använda Telias egna routrar
Citera
2016-07-24, 21:13
  #3
Medlem
Hade samma problem förut men installerade en annan firmware på Netgear routern och ändrade lite inställningar och fick det att funka. Googla på Telia fiber tv och router inställningar är mitt tips.
Citera
2016-07-24, 21:15
  #4
Medlem
Fleptuts avatar
Man måste inte ha Telias router.
Man måste däremot tagga rätt vlan på den port som man vill koppla tv-boxen på.

Här är de VLAN id som telia använde på min switch,
Port 1– No VLAN ID, prioritet 0 INTERNET RÖD
Port 2 – VLAN ID 845, prioritet 4 TV GUL
Port 3 – VLAN ID 855 prioritet 5 TELEFONI GRÖN
Port 4 – VLAN ID 865, prioritet 1 MANAGMENT BLÅ

Testa så kommer det lösa sig. Men du måste såklart ha minst en layer 2 switch som är managerad.

/Flep
Citera
2016-07-24, 21:17
  #5
Medlem
kimdah2002s avatar
Har du fått en mediaomvandlare installerad så brukar den ha ett rött, ett gult, ett blått o ett grönt uttag.

Din dator (eller wifi router) skall sitta i det röda
tv'n skall sitta i det gula

blå används för ip telefoni
grönt används ej

du kan avända telias router vilket underlättar men det fungerar med andra fabrikat också.
Citera
2016-07-25, 02:48
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bAngeen
Nu är det så att vi har fått fiber internet och då har vi fått in låda som det finns fiber internet anslutningar ifrån. Då har vi kopplat in en netgear r6220 router i den som funkar bra.

Problemet nu är dock att TV-en funkar inte om vi kopplar en internet sladd från netgear routern till tvboxen. Jag tror det är en smart-tv box eller något sånt. TV-en funkar dock om man drar en internet sladd från fiberboxen till tvboxen.

Går det att fixa på något sätt så att man slipper göra om kabeldragningen?

Vad heter "lådan" ni fått in. Inteno?
Det finns väl fler än ett uttag på "lådan". Ett av dem är för TV.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback