Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-24, 14:00
  #1
Medlem
På två dagar fick jag massa problem med en visdomstand i nedre käken. Allt hände snabbt fick överdrivet med tandkött över tanden, kinden börja svulla, gör ont när jag sväljer och kan knappt öppna munnen. Det gör SÅ ont har tagit flera ipren om dagen.

När jag besökte tandläkaren (som dessutom såg ut som två studenter) valde dom att slipa övre visdomstand för att den inte skulle nudda tandköttet på nedre visdomstanden, de sa att om de tar bort tandköttet kommer det ändå komma tillbaka. Så dom skickade alltså hem mig utan att hjälpa, inte ens ta xrays för att se hur det kan ligga till. Så vad fan ska jag göra, ha ont och ta tabletter varje dag?! Funderar på att dra till privat klinik (folktandvården kan dra åt helvete då de får sina lön oberoende av om mina besvär försvinner, alltså bryr dom sig inte och vill inte lägga tid 1-2 timmar på att ta bort en visdomstand eller tandköttet).

Tycker ni det är en bra idé att vända sig till en privat klinik, i göteborg ni får komma med tips om ni vet bra ställen, och tror ni dom kan hjälpa mig?
Citera
2016-07-24, 14:24
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
På två dagar fick jag massa problem med en visdomstand i nedre käken. Allt hände snabbt fick överdrivet med tandkött över tanden, kinden börja svulla, gör ont när jag sväljer och kan knappt öppna munnen. Det gör SÅ ont har tagit flera ipren om dagen.

När jag besökte tandläkaren (som dessutom såg ut som två studenter) valde dom att slipa övre visdomstand för att den inte skulle nudda tandköttet på nedre visdomstanden, de sa att om de tar bort tandköttet kommer det ändå komma tillbaka. Så dom skickade alltså hem mig utan att hjälpa, inte ens ta xrays för att se hur det kan ligga till. Så vad fan ska jag göra, ha ont och ta tabletter varje dag?! Funderar på att dra till privat klinik (folktandvården kan dra åt helvete då de får sina lön oberoende av om mina besvär försvinner, alltså bryr dom sig inte och vill inte lägga tid 1-2 timmar på att ta bort en visdomstand eller tandköttet).

Tycker ni det är en bra idé att vända sig till en privat klinik, i göteborg ni får komma med tips om ni vet bra ställen, och tror ni dom kan hjälpa mig?
Jag tycker absolut att du ska konsultera en privat klinik. Det kostar ofta samma som hos FTV.

Att dom inte ens röntgade är för mig en gåta. Du kan ju behöva operera bort en av dina tänder. Snudd på skandal!

Vet inget om tandvården i gbg men Aqua Dental kanske är nåt?

https://www.aquadental.se/?gclid=CPL...FcnNcgodRJoNyw
Citera
2016-07-24, 14:28
  #3
Medlem
Har du ekonomi till det är väl privat bättre, men folktandvården kan också hjälpa dig.
Jag undrar varför det blev så som du berättar, sa dom något om att vänta till svullnaden gått ner eller liknande?
Jag har själv tagit bort alla fyra på just folktandvården.
Citera
2016-07-24, 14:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag tycker absolut att du ska konsultera en privat klinik. Det kostar ofta samma som hos FTV.

Att dom inte ens röntgade är för mig en gåta. Du kan ju behöva operera bort en av dina tänder. Snudd på skandal!

Vet inget om tandvården i gbg men Aqua Dental kanske är nåt?

https://www.aquadental.se/?gclid=CPL...FcnNcgodRJoNyw
ja lite så, jag kände mig redan osäker när jag klev in i rummet. och när jag ville fråga om mer saker hann jag inte ställa klar min fråga blev avbruten gång på gång till slut ville jag bara hem eftersom jag hade så ont. kände mig så illa behandlad
Citera
2016-07-24, 14:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Har du ekonomi till det är väl privat bättre, men folktandvården kan också hjälpa dig.
Jag undrar varför det blev så som du berättar, sa dom något om att vänta till svullnaden gått ner eller liknande?
Jag har själv tagit bort alla fyra på just folktandvården.
nej dom sa inte så mycket de ville typ få det överstökat bara. är bara 20 så det är gratis fram tills jag fyller 24 här jag bor. men om de inte ska behandla en bra kanske jag bör lägga flera tusen på en privat klinik istället
Citera
2016-07-24, 17:09
  #6
Medlem
Det du har kallas pericoronit.

Har din tand kommit upp i normal riktning och problemet är med tandköttet så finns ingen anledning att ta en röntgenbild. Onödig strålning som inte kommer ge någon information.

Det tandläkaren gjorde är en normal åtgärd. Troligen svullnade ditt tandkött upp av inflammation som sedan förvärrades av att motbitande tand vidare irriterade.
Det du kan göra är att köpa Corsodylgel på apoteket och applicera lokalt runt tanden.

I framtiden kan du borsta ordentligt i området och över tid kommer tandköttet dra sig undan.

Fortsätter besvären upprepade gånger så kan man ta bort visdomstanden men det brukar inte vara där man börjar.
Citera
2016-07-24, 19:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Det du har kallas pericoronit.

Har din tand kommit upp i normal riktning och problemet är med tandköttet så finns ingen anledning att ta en röntgenbild. Onödig strålning som inte kommer ge någon information.

Det tandläkaren gjorde är en normal åtgärd. Troligen svullnade ditt tandkött upp av inflammation som sedan förvärrades av att motbitande tand vidare irriterade.
Det du kan göra är att köpa Corsodylgel på apoteket och applicera lokalt runt tanden.

I framtiden kan du borsta ordentligt i området och över tid kommer tandköttet dra sig undan.

Fortsätter besvären upprepade gånger så kan man ta bort visdomstanden men det brukar inte vara där man börjar.
så jag ska ta tabletter för att dämpa smärtan enda tills tandköttet drar sig undan, om den nu gör det?
Citera
2016-07-24, 20:52
  #8
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
så jag ska ta tabletter för att dämpa smärtan enda tills tandköttet drar sig undan, om den nu gör det?
Det lägger sig på några dagar. Ta vanliga värktabletter och borsta med corsodylgel.
Det lät inget konstigt det som skedde.
Citera
2016-07-24, 21:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Det lägger sig på några dagar. Ta vanliga värktabletter och borsta med corsodylgel.
Det lät inget konstigt det som skedde.
ser ut som en chipmunk på sidan jag har tanden, kommer även det 'uppblåsta' lägga sig och smärtan vid kinden?
Citera
2016-07-25, 20:09
  #10
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
ser ut som en chipmunk på sidan jag har tanden, kommer även det 'uppblåsta' lägga sig och smärtan vid kinden?
Japp, visst gör det, får du feber så får du söka vård. Eller svullnad mot haka eller hals såpass att det tränger.
Citera
2016-07-28, 01:02
  #11
Medlem
Nu ska jag strax använda corsodylgelen är nervös av nån anledning
Då det bara är en tand jag har problem med känns det som man inte borde utsätta övriga tänder för medlet, det kanske är dåligt?!
Och jag ska alltså bara borsta på och runtomkring tanden i hopp om att tandköttet drar sig undan, och inte medvetet lägga massa gel på tandköttet?
__________________
Senast redigerad av vitsvartgul 2016-07-28 kl. 01:11.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback