Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-24, 12:37
  #1
Medlem
Röbbesnöbbes avatar
Hallå flashback, är ganska förtvivlad. Sitter här på andra sidan jorden i Australien med min nya laptop (en gigabyte P55) och skiten vägrar köra spel utan stora FPS-dippar med tillhörande stuttering i ljudet. Det är återkommande, var 10 sekund ungefär droppar FPS ner till runt 10 med ljudstuttering.

Det verkar gälla alla spel också, har provat både overwatch och insurgency. Poängen är att jag köpte denna datorn för att kunna spela utomlands, nu kan jag inte göra det. Då hade jag lika gärna kunnat köpa en billig skitdator.

Mina specs är: i7-5700HQ
8 gig DDR3L ram
128gb ssd + 1 tb HDD om det spelar någon roll
GTX 970M 3gig

I stort sätt är mitt problem som detta: http://us.battle.net/forums/en/overw...ic/20745444504 förutom att det gäller fler spel samt att ljusstyrkan på laptoppen automatiskt sänks och går upp igen då och då (wtf?).

Hade jag varit hemma i sverige hade jag bara lämnat in datorn på service då garantin är kvar men nu vet jag inte alls vad jag ska göra... Saker jag provat är: Installerat nya drivers, provat flera spel. Datorn är helt ny vilket är skitstörigt.

Om någon har ett förslag hade det varit såå awesome.

Tackar i förhand och ber om ursäkt om jag lagt tråden på fel ställe

/Röbbesnöbbe
Citera
2016-07-24, 12:43
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Röbbesnöbbe
Hallå flashback, är ganska förtvivlad. Sitter här på andra sidan jorden i Australien med min nya laptop (en gigabyte P55) och skiten vägrar köra spel utan stora FPS-dippar med tillhörande stuttering i ljudet. Det är återkommande, var 10 sekund ungefär droppar FPS ner till runt 10 med ljudstuttering.

Det verkar gälla alla spel också, har provat både overwatch och insurgency. Poängen är att jag köpte denna datorn för att kunna spela utomlands, nu kan jag inte göra det. Då hade jag lika gärna kunnat köpa en billig skitdator.

Mina specs är: i7-5700HQ
8 gig DDR3L ram
128gb ssd + 1 tb HDD om det spelar någon roll
GTX 970M 3gig

I stort sätt är mitt problem som detta: http://us.battle.net/forums/en/overw...ic/20745444504 förutom att det gäller fler spel samt att ljusstyrkan på laptoppen automatiskt sänks och går upp igen då och då (wtf?).

Hade jag varit hemma i sverige hade jag bara lämnat in datorn på service då garantin är kvar men nu vet jag inte alls vad jag ska göra... Saker jag provat är: Installerat nya drivers, provat flera spel. Datorn är helt ny vilket är skitstörigt.

Om någon har ett förslag hade det varit såå awesome.

Tackar i förhand och ber om ursäkt om jag lagt tråden på fel ställe

/Röbbesnöbbe

Vet inte hur du har det med internetuppkopplingen, men jag hade iaf börjat med att ominstallera Windows på den. Det brukar lösa det mesta.
Citera
2016-07-24, 12:54
  #3
Medlem
x12s avatar
Kör gärna nåt program som övervakar spänningar och temperaturer, t.ex http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html och se om det går hitta nåt samband med vad som händer.

Hur står energisparinställningana? Om de inte står på "högsta prestanda", testa det och titta gärna på "avancerat" om det finns mer som går ställa upp. Det ger kanske värmeproblem, men kan vara värt att testa i 5 minuter ellr så, för att se om det ger skillnad. Håll koll på temperaturerna extra noga efter detta.

Glappande ljusstyrka .., Får datorn inte tillräcklig ström eller kan det vara glapp i kontakten eller dålig strömtillförsel? Landsbygd, långt ut på linjen? Eller, återigen, energisparinställningar som trilskas

Nån bakgrundsprocess som lastar i intervaller? Stäng av så mycket som möjligt som körs bakom, t.ex webläsare, skype, torrent, spotify osv.
Citera
2016-07-24, 13:28
  #4
Medlem
Det är inte så att laddkabeln är lite glapp, eftersom ljusstyrkan förändras, windows sänker ju ljusstyrkan enligt sina egna inställningar då strömkabeln dras ur tex. Så de kan ju vara något sånt också som sänker prestandan i samma veva, prova ställa in allt på att inte vara strömeffektivt.
Citera
2016-07-24, 18:57
  #5
Medlem
traeskfisks avatar
Kolla så allt körs med Nvidia kortet och inte med Intel kortet.
I Windows miljö så är det inställt att köras på det intergrerade kortet på ASUS laptops vilket även ställer till problem ibland att det inte avaktiveras när man spelar och spel försöker köras på detta kort.

Gå in på nvidia kontrollpanel och välj högpresterande nvidia processor (tror det heter så) på förvald GPU under hantera 3d inställningar.

När det ändras på din ljusstyrka så kan inställningen för att ändra ljusstyrka beroende på bakrund osv vara igång.
Vanligtvis så kan du stänga av det genom FN + A på ASUS laptops.

Hjälper ingenting av detta så bör du installera om din dator och sedan ta kontakt med den Australienska supporten då du har global garanti när du köper din ASUS produkt i Sverige.
Gäller på 90% av ASUS produkter köpta i Sverige.
Så kontakta dom, uppge serienummer så kan dom kolla upp det i sitt sstem.
__________________
Senast redigerad av traeskfisk 2016-07-24 kl. 18:58. Anledning: Ord
Citera
2016-07-25, 07:52
  #6
Medlem
Röbbesnöbbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Kör gärna nåt program som övervakar spänningar och temperaturer, t.ex http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html och se om det går hitta nåt samband med vad som händer.

Hur står energisparinställningana? Om de inte står på "högsta prestanda", testa det och titta gärna på "avancerat" om det finns mer som går ställa upp. Det ger kanske värmeproblem, men kan vara värt att testa i 5 minuter ellr så, för att se om det ger skillnad. Håll koll på temperaturerna extra noga efter detta.

Glappande ljusstyrka .., Får datorn inte tillräcklig ström eller kan det vara glapp i kontakten eller dålig strömtillförsel? Landsbygd, långt ut på linjen? Eller, återigen, energisparinställningar som trilskas

Nån bakgrundsprocess som lastar i intervaller? Stäng av så mycket som möjligt som körs bakom, t.ex webläsare, skype, torrent, spotify osv.

Tack för hjälpen, uppskattar det verkligen! Glömde säga det men inställningarna står alla på hög prestanda och den förvalda grafiken är inställd på NVIDIA-kortet och inte integrerad grafik. Temperaturen är det inga problem med. Angående ljusstyrtkan är det inte glapp i kabeln så vitt jag vet och händer ENDAST inne på spel.

Där är heller inte direkt många bakgrundsprocesser igång. Innan jag startar spelet används kanske 3% av processorkraften.

Angående programmet för att övervaka. Vad exakt ska jag kolla/hur? För övrigt dyker mitt grafikkort inte upp alls på via det programmet av någon anledning.

Citat:
Ursprungligen postat av LillBeardo
Det är inte så att laddkabeln är lite glapp, eftersom ljusstyrkan förändras, windows sänker ju ljusstyrkan enligt sina egna inställningar då strömkabeln dras ur tex. Så de kan ju vara något sånt också som sänker prestandan i samma veva, prova ställa in allt på att inte vara strömeffektivt.

Tack för hjälpen, verkligen!

Nej, där är med all sannolikhet inte glapp på problemet bara uppstår när jag spelar. Inställningarna var till en början faktiskt satta på strömeffektivt men det gjorde ingen skillnad när jag ändrade, tyvärr .

Citat:
Ursprungligen postat av traeskfisk
Kolla så allt körs med Nvidia kortet och inte med Intel kortet.
I Windows miljö så är det inställt att köras på det intergrerade kortet på ASUS laptops vilket även ställer till problem ibland att det inte avaktiveras när man spelar och spel försöker köras på detta kort.

Gå in på nvidia kontrollpanel och välj högpresterande nvidia processor (tror det heter så) på förvald GPU under hantera 3d inställningar.

När det ändras på din ljusstyrka så kan inställningen för att ändra ljusstyrka beroende på bakrund osv vara igång.
Vanligtvis så kan du stänga av det genom FN + A på ASUS laptops.

Hjälper ingenting av detta så bör du installera om din dator och sedan ta kontakt med den Australienska supporten då du har global garanti när du köper din ASUS produkt i Sverige.
Gäller på 90% av ASUS produkter köpta i Sverige.
Så kontakta dom, uppge serienummer så kan dom kolla upp det i sitt sstem.

Tack så mycket, uppskattas enormt!

Nu har jag en inte en ASUS utan en Gigabyte, men det har alltid varit inställt på att alltid köra NVIDIA-kortet istället för integrerad grafik så det är det inte.

Är väl en ominstallation som får göras. Även om det känns som att det inte direkt kommer hjälpa...

MVH

/Röbbesnöbbe

EDIT: Kollade i aktivitetshanteraren under tiden jag spelade. Såg ut såhär: http://imgur.com/a/56mvb

Verkar vara min CPU då alltså som är problemet? Spelade ett annat spel när jag testade och problemet med skärmstyrkan är borta nu (tillfälligt kanske?).

Hur som haver, det är ganska störigt att min CPU gör såhär, någon som vet vad jag kan göra?
__________________
Senast redigerad av Röbbesnöbbe 2016-07-25 kl. 08:40.
Citera
2016-07-25, 09:58
  #7
Medlem
Verkar ju onekligen som att cpun sänker sin nyttjandegrad när du spelar visst spel, det kanske finns någon inställning i biosen för att kringå att CPU ska gå i strömsparläge, men då får man läsa manualen, är så olika från modell till modell...
Citera
2016-07-26, 00:35
  #8
Medlem
traeskfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Röbbesnöbbe

Nu har jag en inte en ASUS utan en Gigabyte, men det har alltid varit inställt på att alltid köra NVIDIA-kortet istället för integrerad grafik så det är det inte.


OJ!
Ber om ursäkt för att jag inte läste ordentligt.
Kolla nog på Australien samtidigt jag läste dator och koppla ihop med ASUS... nästan samma sak, right?

Men då vet du ifall du ska köpa en ASUS i framtiden.

När det kommer till ditt problem så är det förmodligen bara en ominstallation som behövs göras.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback