Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-19, 19:20
  #5629
Medlem
Sagan om konungens återkomst från 2003 kommer på Kanal 5. Start kl 21.

https://www.imdb.com/title/tt0167260/
Citera
2020-06-25, 20:50
  #5630
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
1:a dejtenrulle för chans få Ligga! SVT2 kl. 21.45: Rosa Luxemburg. Trotta! Sukokowa!

Intellektuell bonanza! Passa på bjuda hem önskeligget ikväll på mysig filmkväll när SVT2 har goda smaken visa Margaretha von Trotta:s guldrulle.

Ingen mindre än Barbara Sukowa spelar radikala aktivisten Rosa Luxemburg som redan tidigt 1900-tal i Tyskland inser att den mjäkiga socialdemokratin suger kanelstång.

Rosa kunde själv som stark kvinna med litet av bättre flyt, fler i Kampen insålda och mer idealistiska arbetare samt mindre skärpt reaktion ifrån kapitalet och ifrån den bruna reaktionen ha bidragit till hela Väst-europa blivit befriat av kommunismen redan i efterdyningarna av Lenin:s maktövertagande i Ryssland.

Mest Old School kolla på ång-TV kl. 21.45 ikväll torsdag 25:e juni, men finns också på SVT Play om ni lyckligt skulle gå igång på varann i soffan och därför missa start-tiden.


Länk: https://www.svtplay.se/video/2700379...urg?start=auto
Citera
2020-06-25, 20:54
  #5631
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Skulle naturligtvis aldrig titta på sådan propaganda och definitivt inte ta i en kvinna som gillar sånt med tång ens..hon skulle ju kunna få för sig att det är ok
Citera
2020-06-25, 21:26
  #5632
Medlem
Jag har alltid låtit mina dejter istället se kvalitetsfilm vid första dejten, även om de sannolikt kommer att avsky det. Det är även lite av ett sätt att skilja agnarna från vetet när det gäller kvinnor. Så det har blivit kvalitetsfilmer som Harold & Maude, Fisher King, Wild at Heart, Memento o.s.v.

Jag har oftast inte varit den sexuellt mest angelägnaste av oss två (och ännu mer sällan den som är angelägen av ett förhållande), så det ligger lite i sakens natur att kvinnorna får kämpa lite för att få mig i säng, precis som män som får kämpa för att få kvinnor i säng betalar drinkar m.m. Jag tar bara helt enkelt betalt i tid och energi i form av intellektuellt sällskap istället för i pengar. Samt om kvinnan har det minsta känsla för god film och konstnärliga kvalitéer, så får ju hon ändå betalt tillbaka med råge innan hon ens har fått mig i säng! Samt jag får en vink att jag kanske ändå skulle orka tåla henne mer en högst ett par kvällar. Det är en schysst deal.

Jag tar dock samtidigt lite hänsyn till att de är kvinnor och har i alla fall inte dragit på en lång krigsfilm som t.ex. Apocalypse Now Redux.

Eftersom jag under mina unga år som cineast aldrig har sett den nämnda filmen, samt den inte heller brukar rekommenderas av några som en fantastisk film trots att den har 34 år på nacken, så hade jag så klart inte valt den.
__________________
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2020-06-25 kl. 21:30.
Citera
2020-06-26, 06:23
  #5633
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Jag har alltid låtit mina dejter istället se kvalitetsfilm vid första dejten, även om de sannolikt kommer att avsky det.


Vi gillar inlägget!

Själva brukar vi skapa fel förväntningar hos våra dejter genom att manspösigt förklara att de nu skall få se "en av de bästa filmerna genom tiderna enligt omröstningar av cineaster, worldwide och yadda, yadda".

Vi brukar sedan hålla en mkt kort hållen men ändock uppenbart sövande föredragning om director Mr. Orson Welles.

är du galen, visar du "En sensation" för dina dejter?


Yup. Vi hör vi har en konnå-sör här. En aficionado. Det vankas hos oss 'Citizen Kane'.
Dejterna brukar ursäkta sig efter mindre än ½:a rullen och lämna vår lugubra kvart med ursäkten att de ha att förbereda en demo, en manifestation, ett fackeltåg, till helgen.

Själv så står vi då med oäten afrodisiatiskt simulerande lr va're heter ekologisk mat och spetsad havredryck och överväger i vår övergivenhet mans-tragiskt tröstruska tupp. Men det gör bara incelsfascister, så icke.

Kvällen fortgår dess bättre alltid med att vi istället ser ut den svartvita rullen och efteråt tänder ett tenderljus vid tribut-arsonaltaret för Orson, medan vi viskar 'Rosebud'.

Vi somnar efter mumsat afrodisiakan och shotat havrehojtet iförda vår 80-talspyjamas i 80-breda kärlekssängen medan vi tänker "...på tisda' e' de' Tinder, då försöker vi igen,"
Citera
2020-06-26, 18:03
  #5634
Medlem
Samizdats avatar
Tråd infogad.
/Moderator
Citera
2020-07-09, 18:46
  #5635
Medlem
För den som ännu inte sett så kommer The Matrix på Kanal 5 i kväll. Start klockan 9.
Citera
2020-07-20, 19:31
  #5636
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Den grandiosa tråden där Weeknd tipsar om 1:a dejten-rulle som ökar chansen få Ligga

Det finns bara en ½ av oss som står bakom denna rekommendationstråd och det är människovännen Weeknd.

Den öfre delen delen av oss; Ostermalm står i badrummet och tvår intensivt sina händer likt hr Pontus Pilatius lr vilken maktman det nu var i NT som var på den rekommendationen långt innan Doc T i kontemporara tider av CoVid-19.

Nåja, Människosonen var också Människovän så Weeknd har inget problem med vara God.

Alltså god på svenska. Inte 'God' på engelska. Det vore over the top och runnin' for the hills. Och det vore Blas femi.

Din dejt är som varje god svensk människa oavsett kön som är en social konstruktion naturligtvis Femi nist så det blir i tråden prio på kvinnor och eller ickebinära som regissörer och på att rullarna klarar Wallace-Becherel-testet lr vare heter.


Kvällens rekommendation:

SVT1 kl. 23.00 ikväll 20:e juli, året 2020. Finns nog också på SVT Play.


Pojkarna, (2015) Drama. Sverige. Regissör Ms. Alexandra-Therese Keining. Rullen är listad på imdb dot com med betyget 6,1 skriver tv punkt nu.

"Tre unga kvinnor planterar en besynnerlig blomma och dricker av dess mystiska nektar. Det förvandlar dem till män och de får uppleva livet som det motsatta könet. Deras vänskap blir satt på prov när de försöker förlika deras nya kön med vilka de verkligen känner sig som. Samtidigt måste de handskas med kärlek och med lust."

Genus-tema går alltid hem. Din dejt är en intellektuell varelse.


Ha en skön dejt, önskar din cinematistvän Weeknd.
Citera
2020-07-31, 19:30
  #5637
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Kvällens rekommendation som 1:a dejten-rulle:

SVT2 kl. 21.30 ikväll 31:a juli, året 2020. Finns också på SVT Play.


God's Own Country, (Great Britain, 2017)

SVT skriver om den:

"Bondsonen Johnny tar till sprit och engångsligg för att klara av landsbygdens tristess och sin pappas dåliga humör.

När våren kommer med lamning (...vår kommentar: Vad är lam-ning..? När ulliga får får får heter d väl lamm-ning..?) och behov av mer arbetskraft anställer pappan en rumänsk gästarbetare, Gheorghe.

Under det intensiva arbetet uppstår passion mellan Johnny och Gheorghe, och de börjar se möjligheten till en ljusare framtid tillsammans. Regi: Francis Lee. I rollerna: Josh O'Connor, Alec Secareanu, Gemma Jones, Ian Hart, Liam Thomas, Patsy Ferran m.fl."

Temat passion emellan män är ett säkert kort för en intellektuell dejt där din dejt som genusideologipräglad varelse efteråt vill diskutera hur bäst förmå hetero-män ta avsteg ifrån hetero-normen och prova spela för andra laget.

Lugna dejten om den som hardcore ateist blir orolig för titeln på rullen. "God's Own Country" är bara ett uttryck, i anglosaxiska länder.

Ha nu en skön filmdejt, önskar din cinematistvän Weeknd.
Citera
2021-06-12, 08:32
  #5638
Medlem
För er som inte är intresserade av fotboll kan jag rekommendera Rädda menige Ryan som kommer i kväll kl 21 på TV6.

D-dagen, den 6 juni 1944. Under de allierades invasion av Normandie dödas två amerikanska bröder. En tredje broder har just tillfångatagits av japanerna - och USA:s arméchef ger order om att den fjärde brodern måste hittas till varje pris.

https://www.imdb.com/title/tt0120815/
Citera
2023-04-01, 03:12
  #5639
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Just nu så sänds När Lammet Tystnar, olyckligtvis är filmen snart slut. På kanal 4.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback