Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-08-08, 19:40
  #25
Medlem
USSR2.0s avatar
Det kan ju delvis förklara varför jag måste byta kassett och kedja med så kort intervall, då jag enbart använder kanske 5 av 24 växlar och inte oväntat de växlar som "snedvrider" kedjan och förmodligen även sliter de klena dreven i kassetten ojämnt i förtid. Har inte de värsta eller dyraste komponenterna på cykeln så själva irritationsmomentet att byta ut delarna är värre än den lilla kostnaden det utgör. Cyklar i stort sett bara på vintern och väldigt korta sträckor så man får väl skaffa sig något mer underhållsfritt.
__________________
Senast redigerad av USSR2.0 2016-08-08 kl. 19:42.
Citera
2016-08-08, 20:33
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av USSR2.0
Cyklar i stort sett bara på vintern och väldigt korta sträckor så man får väl skaffa sig något mer underhållsfritt.

Den svenska vintern med saltade vägar sliter mycket på kedja och drev. Om du inte cyklar med hög belastning så är det inte lika kritiskt att använda kombinationer som snedställer kedjan mycket, men vintern sliter hur som helst. Hur stort behov har du av växlar förresten eftersom du cyklar väldigt korta sträckor?
Citera
2016-08-08, 23:04
  #27
Medlem
USSR2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Den svenska vintern med saltade vägar sliter mycket på kedja och drev. Om du inte cyklar med hög belastning så är det inte lika kritiskt att använda kombinationer som snedställer kedjan mycket, men vintern sliter hur som helst. Hur stort behov har du av växlar förresten eftersom du cyklar väldigt korta sträckor?

Inte direkt stort men ett par stycken skadar inte men gärna ett lite bredare register än på den cykel jag hade i vintras. Efter att tredje kassetten och kedjan var slut så tog jag fram en gammal 3-växlad 70-tals Crescent gubbcykel som fick nytt vevlager, trampor och renoverat växelnav. Dock var det inte enbart den blytunga kolstålsramen och rosten som kom från 70-talet utan allt förutom just växlarnas funktion var stenålder men den stod snällt ute hela vintern och ofta täckt med 10 cm ispansar utan att påverka funktionen alls, tills någon stal den. Jag brukar cykla till affären och kiosken då och då max 1 km.
Citera
2016-09-09, 01:59
  #28
Medlem
själv tycker jag att 24 vxl e lite onödigt om man inte tävla räcker gott å väl med 16
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback